1

Onderwerp: Snap het even niet meer

Ik ben overal een beetje recepten het verzamelen, vooral voor de blandas want die krijg ik maar niet perfect....

Nu zie ik het volgende staan op mijn mixen:
- Soezie Cake'n Party: SpongeCake
  22 cm doorsnede: 200 gram mix
                                3 eieren (180 gram)
                                20 ml water
en op:
-Soezie Genoise Biscuit
26 cm doorsnede: 250 gram mix
                             4 eieren
                             10 ml water

Ergens in mijn notities kwam ik dan weer dit recept tegen:
20 cm doorsnede: 270 biscuitmix
                             27 ml water
                             4 eieren

Is dit dan nou weer een andere mix want voor een kleine bakvorm heb ik wel meer van alles nodig?????

Of is het gewoon te laat op de avond en moet ik geen 2 uur lang recepten opschrijven  :+

Thanx in elk geval

Een fb-pagina om alles te showen/
www.facebook.com/LuckeyBakery

2

Re: Snap het even niet meer

tja.. je hebt verschillende mixen, dus misschien ook verschillende hoeveelheden nodig?"
bij de meesten mixen (oa funcakes) kun je uitgaan van de eieren.
1 ei moet 66 gram mix bij en een druppie water (kijk ik nooit naar, doe altijd een bodempje).

voor een blanda 20 cm gebruik ik 200 mix en 3 eieren.

3

gevoelskwestie dus...

maar vind het wel vervelend want bij het recept voor 6 blandas met 5 eieren staat ook 330 gram mix.
als toch de verhoudingen uit elkaar liggen, loop ik dan niet het risico met de "foute" mix een "foute" biscuit te krijgen.
Of zal het qua vastigheid/stevigheid/luchtigheid wel meevallen???

4

Hihi, de beste oplossing is: zelf je beslag maken. Geen mix voor nodig!

Misschien is het handig als je vermeldt welke mix je hebt staan thuis, dat denkt makkelijker mee :)
Ik gebruik zelf geen mix, dus ik weet het niet exact, sorry.

Groetjes,
Marieke

5

T zijn 3 verschillende mixen die andere ingrediënten hebben, natuurlijk is de verhouding anders... Net als dat cake en biscuitmix een andere verhouding heeft

6

Ik heb thuis staan de 2 soorten van soezie (spongecake den genoise) maar werk ook met de bloemmix.

In veel receptrn staat echter x gram mix en dan weet ik niet hoeveel eigen menvsel ik moet gebruiken......

7

Grantaime schreef:

Hihi, de beste oplossing is: zelf je beslag maken. Geen mix voor nodig!

Misschien is het handig als je vermeldt welke mix je hebt staan thuis, dat denkt makkelijker mee :)
Ik gebruik zelf geen mix, dus ik weet het niet exact, sorry.

lieve schat, je wet dat ik deze mening deel  ;)
make everything from scratch, geen gezever, veeeeeeeeel meer voldoening van eigen werk én minder kosten
love ya!

8

Ik snap het zelf niet meer nu hahaha,
ik wist niet dat je een aparte berekening/ mix nodig hebt voor een blanda.

Ik gebruik gewoon de hoeveelheden die staan voor een ronde vorm en dan doe ik altijd de hoeveelheden van een maat groter gebruiken, worden m'n biscuit mooi hoog van. Dus bij een blanda van 20cm gebruik ik altijd de hoeveelheden voor een ronde vorm van 22cm.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Tsaarina
There's a first for everything!

9

Luckey schreef:

gevoelskwestie dus...

maar vind het wel vervelend want bij het recept voor 6 blandas met 5 eieren staat ook 330 gram mix.
als toch de verhoudingen uit elkaar liggen, loop ik dan niet het risico met de "foute" mix een "foute" biscuit te krijgen.
Of zal het qua vastigheid/stevigheid/luchtigheid wel meevallen???

je hebt hem waarschijnlijk al 10 x gebakken ondertussen, maar ik zie opeens mijn oude berichtje weer.
die 6 blanda's zijn kleintjes van 12 cm!

10

Niet echt op gevoel
De mix die Luckey heeft staan zijn twee verschillende cake/biscuitsoorten.

Genoise ( kort door de bocht is dat biscuit+beetje boter) en Sponge (kort door de bocht is dat biscuit+meer boter+melk). Tuurlijk wijken die recepten af van elkaar. Het geeft diverse recepturen met diverse structuren :D

Eerst bedenken wat wil ik maken, welke structuur?
Dan of zelf samen stellen:  Biscuit=meel,eieren,suiker+ (optioneel de boter en melk) of mix kiezen.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij