1

Onderwerp: Hoe bewaar ik fondant en marsepein?

Ik gebruik regelmatig fondant en marsepein voor mijn taarten, als ik het uit een nieuwe verpakking haal is het allebei nog goed kneedbaar en makkelijk uit te rollen maar natuurlijk heb je altijd nog wat over en dat wil ik dan graag bewaren voor een andere taart/cupcakes.
Nu is mijn vraag hoe je dit het beste kunt bewaren, ik doe het nu in een boterhammenzakje en knoop deze dicht maar als ik het dan wil gaan gebruiken is het erg hard en dan bij het beginnen met kneden valt het als kruimels uit elkaar na een aantal minuten wordt het wel zacht maar ik vraag mij af of ik het wel op de juiste manier bewaar, het ligt bij mij in een lade in de keuken.

2

Re: Hoe bewaar ik fondant en marsepein?

ik zou het in een afsluitbaar plastic bakje doen.

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

3

idd, in een afsluitbaar bakje.
Ik hield alles ook eerst gewoon in plastiek zakjes bij, maar sinds ik een afsluitbare emmer gebruik (van fondant die opgebruikt geraakt is) heb ik dit probleem niet meer.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

Ik doe het altijd in goed afsluitbare zakjes en dan in een emmer met deksel en het wordt nooit hard

5

Net als Els: in een zakje en dan in een goed afsluitbare doos, emmer, bak o.i.d.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

6

Eerst in een stukje vershoudfolie, dan in een plastic zakje en dat nog in een lege fondant emmer.
Bewaart prima.  :Y

~ Never waste a good crisis... ~

7

Ik doe het in vershoudfolie (2 x) en daarna in een plastic emmer met hersluitbare deksel......

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

8

Boterhamzakjes bevatten minuscule gaatjes om brood vers te houden. Fondant gaat hierin uitdrogen. Gebruik echt goede plastic zakjes, bv die gele/rode met sluitklipje van de ikea. Of idd eerst in zakje en dan ook nog in afgesloten doos. De meeste gewone zakjes laten gewoon lucht door...

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

9

Henriette34 schreef:

Boterhamzakjes bevatten minuscule gaatjes om brood vers te houden. Fondant gaat hierin uitdrogen. Gebruik echt goede plastic zakjes, bv die gele/rode met sluitklipje van de ikea. Of idd eerst in zakje en dan ook nog in afgesloten doos. De meeste gewone zakjes laten gewoon lucht door...

:) Vandaar!  :thumb:  Goede tip bedankt heb inmiddels alles in een afgesloten bakje gedaan.

10

Henriette34 schreef:

Boterhamzakjes bevatten minuscule gaatjes om brood vers te houden. Fondant gaat hierin uitdrogen.

Ik weet natuurlijk niet welke boterhamzakjes jij gebruikt, maar in die van mij zitten absoluut geen miniscule gaatjes "om brood vers te houden"........
(Heb er zojuist eentje met water gevuld om het eens na te kijken  :lol:  :Y .)

Nee, boterhamzakjes goed afgesloten laten echt geen lucht door, maar het is beter om het dubbel goed te verpakken om het later weer te kunnen gebruiken!

11 Laatst bewerkt door Henriette34 (29-05-2012 18:59)

Ik heb altijd geleerd dat een boterhamzakje niet luchtdicht is maar minuscule poriën bevat. Er zal geen water doorheen lopen, maar het sluit lucht niet 100% uit. Plastic diepvrieszakken zijn wel luchtdicht voor wat mij bekend is, maar boterhamzakjes die echt boterhamzakjes heten niet. Maar het kan me uiteraard fout aangeleerd zijn...

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

12

Ik ga nu ook twijfelen Henriette34.......

Ik doe nl altijd het fondant voor de workshops eerst in vershoudfolie en daarna in een boterhammenzakje. Nooit last gehad, zelfs niet als ik (mijn eigen) zakje pas na 2 maanden opende.....het bleef soepel.

Ach, zo'n ramp is het niet..... :)  we bedoelen het allebei goed en de waarheid zal wel in ht midden liggen denk ik....
(Zo leer ik altijd wel wat.... ;) )