1

Onderwerp: bolling onderkant van een taart hoe krijg ik die weg

hallo allemaal,

Ik heb heb een vraagje. Ik moet dit weekend een stapel taart maken van 2 taarten.

De bovenkant van de taart zo hoe die in de oven staat wordt uiteindelijk de onderkant van mijn taart. dus met de bolle kant na onder. Nou heb ik altijd het probleem door de bolle kant onderlangs krijg ik de taart nooit helemaal recht voor een mooie zijkant te creeren.
Met de bolle kant bedoel ik: ik draai de taart om, als die uit de oven komt dan is die in het midden dikker dan de buiten kant waardoor de buitenkanten de grond niet raakt. ik moet dit onderlangs altijd opspuiten met icing of grote decoreer bolletjes draaien.

Hoe doen jullie dit. doe ik iets fout als ik de bescuit(van moscovitisch) in de pan doe. of snijden jullie de bolling helemaal weg aan de onderkant

groetjes imara,

2

Re: bolling onderkant van een taart hoe krijg ik die weg

Mocht er bij mij een randje overblijven dan werk ik dat weg bij het afsmeren zodat je bij het decoreren niets extra's hoeft te doen.

3

Biggeltaart schreef:

Mocht er bij mij een randje overblijven dan werk ik dat weg bij het afsmeren zodat je bij het decoreren niets extra's hoeft te doen.

ja maar je hebt toch geen cake waar je het op kan afsmeren ? of begrijp ik het verkeerd?

groetjes

4

ik heb dat randje ook altijd (ik gebruik altijd cakebeslag), maar ik 'metsel' dat gewoon vol met bc  :D , en dan net als anders je taart afsmeren.....

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

5

Inderdaad gleufje opvullen met botercreme 1:1 (of waar je dan ook mee afsmeert) en dan gelijk met de rest van de taart afsmeren.

6

Ik snij de bolle bovenkant er af en dan draai ik 'm om.
het stuk wat ik dan over hou gooi ik in de vriezer, als ik er 3 van heb dan maak ik daar een rommeltaartje van voor onszelf. Die is dan dus niet strak en netjes maar smaakt prima. Of ik snij die 3 plakken bij zodat ze toch een rechte zijkant hebben.

Groetjes, Monica

7 Laatst bewerkt door Taarterataaa...! (14-05-2012 14:08)

Als je de temperatuur iets verlaagt bij het bakken of bijvoorbeeld opbouwt dan kan het zijn dat je helemaal geen bobbel meer hebt.

Als je nu b.v. 30 min. op 170 bakt dan kun je bijvoorbeeld een proberen 20 min. op 145 graden / 10 min. op 160 graden en 5 min. op 175 graden.

Bij mij werkt dit goed.
Ik hoef niets "te zagen" of "vol te proppen".  :+

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

8

Ik vul t nooit op maar dat kan je prima verbergen met een sierrand

9

Inderdaad op lagere temperatuur bakken en dan iets langer.
Ik bak op 150 gr. hete lucht constante temperatuur en heb maar zelden een "bobbel"

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

10

Ik gebruik iets meer mix (en eieren) dan volgens de tabel hiernaast. Daardoor is het biscuit aan de zijkanten net zo hoog als mijn vorm, de lichte bolling in het midden druk ik bij het uit de oven halen heeeeel voorzichtig plat met mijn taartroostertje.

Biscuits zijn dan allemaal even hoog én ik heb geen last van kieren of bobbels.

~ Never waste a good crisis... ~

sinds ik mijn tempratuur langzaam omhoog laat gaan heb ik geen bolling meer..

ook zorg ik ervoor dat ik een klein kuiltje maak voordat de blik in de oven gaat.. want buitenkant gaart sneller dan binnenkant..

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

12

Ik bak ook op 150 gr hetelucht en smeer mijn beslag iets naar de zijkant omhoog zodat je inderdaad een soort kuil krijgt. Tijdens het bakken komt de kuil omhoog en is dan net zo hoog als de rand. Tenminste bij mij  :)

13

Ik maak inderdaad ook een kuil. Voorheen niet en dan had ik altijd een hele hoge bobbel. Die 'zaagde' ik eraf om hem dan toch mooi plat te krijgen.
De kuil maken voor het bakken werkt heel goed!