1

Onderwerp: hoe voorkom ik een "vulkaan" cake?

Vandaag een cake gebakken in een vierkante bakvorm (15 x 15).
Maar in plaats van een mooie strakke bovenkant lijkt ie net Mount Vesuvius.
Nu gebruik ik meestal biscuitmix en daar heb ik dit probleem nog nooit mee gehad, ook niet met cupcakes. Ik begrijp niet wat ik fout gedaan heb. Ik heb express een lagere temperatuur gedaan dan ik normaal bij een cake gedaan zou hebben juist om de vulkaan te voorkomen.
De cake is wel goed gaar en is verder ook goed gerezen.

Wie weet hoe ik dit kan voorkomen in de toekomst?

2

Re: hoe voorkom ik een "vulkaan" cake?

Maar waarom heb je het anders gedaan dan je gewend bent? Vaak gaat het juist mis als je dingen anders gaat doen...

3 Laatst bewerkt door Danielle_mvs (14-05-2012 10:27)

Ik was lui  :o  en wilde eigenlijk helemaal geen taart maken voor moederdag. Maar dat werd me door m'n dochter niet in dank afgenomen. Dus heel snel cakebeslag gemaakt van een pak luie-huisvrouwen-mix voor naturel cake van Home Made wat ik had staan waar alleen maar water bij hoefde. Dus niet mijn normale recept van cakebeslag of biscuit omdat ik dat teveel werk vond (kennie weer schoonmaken, geen eieren en roomboter genoeg dus naar supermarkt etc.).

Volgende keer idd toch maar weer mijn eigen recept voor cake dan heb ik er geen krater op.

4

Geen tips... sorry

OT bericht hierboven gemeld

5 Laatst bewerkt door Heidimaris (14-05-2012 08:40)

Meestal heeft dit te maken met te snel rijzen of een te kleine vorm. Het is met alle dingen die je nieuw doet toch even uitproberen hoe het gaat in jouw oven.

OT Ik had het bericht hierboven ook even gemeld  ;)

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

Heidimaris schreef:

hoezo gemeld???
het is toch een bakkenvraag?????

7

Danielle_mvs schreef:
Heidimaris schreef:

hoezo gemeld???
het is toch een bakkenvraag?????

Het is al verwijderd, maar er stond spam tussen de reacties  :Y

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

Echt waar? Niet gezien  :D
Nou begrijp ik het melden ;-)

Vorm was niet te klein overigens.

Ik gebruik gewoon nooit geen kant-en-klaar mix meer maar gebruik voor cake gewoon mijn oude vertrouwde recept.
Zeker nu ik de cake geproefd heb. Het smaakt (en ruikt) heel erg naar bakpoeder. Volgens mij komt de krater omdat ze uitgeschoten zijn daarmee.

9

ik denk dat er teveel bakpoeder in de mix zit die bij een hoge temperatuur (wanneer de buitenkant al gaar is) wil uitzetten en dit effect geeft.

10 Laatst bewerkt door Danielle_mvs (14-05-2012 10:55)

Inderdaad dat is ook mijn conclusie  :Y
M'n tanden voelden na het eten van de cake net aan alsof ik ze gepoetst had met die tandpasta met bakingsoda, zo eng glad.