1 Laatst bewerkt door jo-oosie (10-05-2012 22:22)

Onderwerp: fondant snijden / puzzelen

Hoi allemaal,

ik ben nu bezig met mijn eerste puzzelplaatje, maar heb er zo'n last van dat de fondant 'meerekt' tijdens het snijden.
Dan gaat mijn puzelstukje dus uit vorm.....   :/
Een tip hoe je dit kunt voorkomen of beter verwerken??

Dan nog een vraag, ik heb hem nu op bakpapier liggen, de lijntjes zitten er al tussen en rond, ik heb sommige stukjes aan elkaar 'geplakt' met water en ben nu een beetje bang dat e.e.a. aan mijn bakpapier blijft plakken als die op de taart gaat.....   :s

Dus heel graag óók tips hoe ik mijn puzzelplaatje het makkelijkst en mooist op mijn taart krijgt.....   :Y  :Y

Bij voorbaat dank !!!    :D

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

2

Re: fondant snijden / puzzelen

eventjes in de vriezer en dan bevroren van je papier afhalen en gelijk op de taart leggen :)

Groetjes van Corry
http://taartenvancorry.nl/

3

Hoi Jo-osie,
Je kunt marsepein in tegenstelling tot fondant beter niet al te warm kneden.Dus als je je marsepein uitgerold hebt en je wilt het snijden en het trekt mee, leg het dan even in de koelkast of vriezer als het snel moet.
Dan als de temperatuur minder is kun je het gewoon goed snijden.
En een scherp mesje is ook belangrijk.

Idd wat mijn voorgangster schrijft in de vriezer doen en dan schuif je het zo op de taart zonder dat het kapot gaat.
Succes weer!

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

4

Annette52 schreef:

Hoi Jo-osie,
Je kunt marsepein in tegenstelling tot fondant beter niet al te warm kneden.Dus als je je marsepein uitgerold hebt en je wilt het snijden en het trekt mee, leg het dan even in de koelkast of vriezer als het snel moet.
Dan als de temperatuur minder is kun je het gewoon goed snijden.
En een scherp mesje is ook belangrijk.

Idd wat mijn voorgangster schrijft in de vriezer doen en dan schuif je het zo op de taart zonder dat het kapot gaat.
Succes weer!

Hoi Annette,

geld dat trukje om vanuit de koelkast te snijden  snijden ook voor fondant?

De truk om het vanuit de vriezer op de taart te krijgen gaan we dan idd proberen, spannend wel zeg maar.....
Eind volgende week moet de taart klaar zijn, dan zet ik 'm wel weer op het forum....   
Tanx voor het succes wensen.

5 Laatst bewerkt door Annette52 (11-05-2012 18:57)

Dat met fondant kun je ook doen als je de fondant uitgerold hebt en wilt snijden.
Niet als je het nog moet kneden en dan nog rollen want dan is het kneppelhard.
Groetjes!

6

Annette52 schreef:

Dat met fondant kun je ook doen als je de fondant uitgerold hebt en wilt snijden.
Niet als je het nog moet kneden en dan nog rollen want dan is het kneppelhard.
Groetjes!

Tanx voor de tip, moet binnenkort nog een puzzelplaatje doen, dan zullen we de tip van een ervaringsdeskundige eens in praktijk brengen, kijken of dat snijden me dan makkelijker afgaat....  :D

groetjes en een fijn weekend

7

O en ik zag je vraag over hoe oud mijn kleindochter is pas staan.
Die is "al" bijna 12!
Gossie ik word oud geloof ik. :o ( hoop ik  :Y )

8

Gebruik een scherp mesje om te snijden en duw daarna het "uitgerekte"stukje gewoon een beetje terug. Bij puzzelen werk ik zelf ook heel veel met mijn vingertoppen om het geheel mooi in vorm te maken.
Ik puzzel op zo'n plastic insteekhoesje. Ook even in de vriezer en dan hup de taart op.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

9

Idd, een scherp mesje als deze

http://www.deleukstetaartenshop.nl/gere … 2307.html.

http://www.deleukstetaartenshop.nl/gere … -6171.html

Daarnaast erg rustig snijden.. niet te hard trekken. Fondant 'trekt' wel wat meer dan marsepein, en doordat je het dun uitrolt kan dat erg snel drogen waardoor je scheurtjes krijgt tijdens het snijden. Voor een puzzelplaatje vind ik zelf marsepein toch het lekkerst werken.. Ondanks dat ik normaal alles met fondant doe.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!