1

Onderwerp: bloem + bakpoeder VS zelfrijzende bloem

Hellowkes,

kan iemand mij zeggen wat de verhoudingen zijn?
voor bijvoorbeeld kokos-cupcakes heb ik nodig:

300 gr witte bloem + 1 theelepel bakpoeder

hoeveel moet ik nemen als ik direct zelfrijzende bloem gebruik? of klopt het recept en smaak dan totaal niet meer?

2

Re: bloem + bakpoeder VS zelfrijzende bloem

Ik dacht dat zelfrijzend bakmeel gewoon meel met bakpoeder in de juiste verhouding is. Je zou zeggen dat je dan ook gewoon 300 gram nodig hebt. (die ene theelepel mis je volgens mij niet in de massa) ;)

Ik hou voor cupcakes (ik gebruik nooit zelfrijzend bakmeel) 1 gram bakpoeder per 25 gram Zeeuwse bloem aan. Kijk anders even op m'n blog (link hiernaast) bij het kopje recepten.
Voor alleen witte bloem kun je misschien iets minder gebruiken, maar met kokos erbij zou ik dezelfde hoeveelheid aanhouden.

Twee keer knippen, nog te kort.

Taart van Anna schreef:

Ik hou voor cupcakes (ik gebruik nooit zelfrijzend bakmeel) 1 gram bakpoeder per 25 gram Zeeuwse bloem aan. Kijk anders even op m'n blog (link hiernaast) bij het kopje recepten.
Voor alleen witte bloem kun je misschien iets minder gebruiken, maar met kokos erbij zou ik dezelfde hoeveelheid aanhouden.

Ik keek net op je blog, maar kon gek genoeg net het tabje 'recepten' niet openen..?
Waar koop jij je Zeeuwse bloem? Ik kan hem hier niet vinden. Zeeland natuurlijk.  ;)

5

Taart van Anna schreef:

Zeeuwse bloem heeft juist als eigenschap dat t zn vorm behoud, ik ben benieuwd naar de reden van je keuze om dan deze bloem te gebruiken met bakpoeder en waarom geen gewone tarwebloem?

6

ik gebruik juist heel vaak zelfrijzende bloem als een recept bloem + bakpoeder zegt, volgens mij maakt het niet zo'n verschil...

Het tabje recepten zou te openen moeten zijn. Ik heb er verder nog geen problemen over gehoord.

Ik gebruik Zeeuwse bloem omdat we dat veel lekkerder vinden dan 'gewone' bloem. Bovendien is het verser dan de bloem uit de supermarkt. Én het is hier met kilo's tegelijk verkrijgbaar (inderdaad, Zeeland  :Y ).

Twee keer knippen, nog te kort.

8

Zelfrijzend bakmeel is gewoon bloem met al toegevoegde bakpoeder.
En zeeuws bloem wordt graag door echte bakkers/pattisiers gebruikt omdat het iets zilter (groeit bij zee he!) is en de gluten werken daarom anders in dit bloem.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!