1

Onderwerp: Eerste opdracht waarschijnlijk gesmolten.

Hallo allemaal, ik heb gisteren een taart gemaakt voor een goede vriendin en tegelijkertijd ook een taart voor ons zelf. Ze waren erg leuk en goed gelukt. de taart voor mijn vriendin heb ik gisteren afgegeven. Toen ik gisterenavond onze taart ging aansnijden zag ik tot mijn verbazing dat de marsepein aan het smelten was. vandaag heb ik eens goed alle onderwerpen gelezen over dit onderwerp en ik weet ook ondertussen dat het aan de botercrememix ligt van de webshop. Morgen zie ik mijn vriendin weer en ik weet gewoon zeker dat de marsepein bij haar ook gesmolten is. Ik vind het zo spijtig!!  :(
En ik voel me op dit moment zo down.

Wat ik erg jammer vind is dat het niet op de verpakking staat van de mix, dat je de taart er niet mee moet afsmeren.

2

Re: Eerste opdracht waarschijnlijk gesmolten.

Ik smeer altijd met de mix van de webshop. Ik heb nog nooit een smeltende taart gehad. Ik smeer zelfs bruidstaarten af met de mix, omdat ik dat veel lekkerder vind.

Waar heb je de taart mee gevuld?

Groetjes San

3

Re: Eerste opdracht waarschijnlijk gesmolten.

Het is totaal geen probleem om je taart af te smeren met de mix van funcakes... Het smelten van fondant of marsepein komt omdat de botercreme niet goed gemixt is. Dan gaat hij 'schiften' en laat het vocht los van het mengsel, dat vocht zorgt dan voor het smelten..

Hier zoals je het hoort te verwerken:

mengsel water, mix en poedersuiker echt minimaal 1 uur laten rusten

Boter mixen tot het luchtig en wit is

Mengsel toevoegen en lang door mixen tot het een luchtig fluffig mengsel is, zodra je ziet dat het nog 'gelig' is of glimmend dan door blijven mixen

Heb je de botercreme een dag ervoor gemaakt ook opnieuw op mixen
Als de botercreme geschift is, na bijvoorbeeld invriezen (het wordt glimmend en je ziet dat het geen geheel homogeen mengsel meer is goed op kamer temperatuur brengen, de kom van de mixer even in een bak met heet water zetten zodat de buitenkant warm wordt en dan weer goed op mixen.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

4

Re: Eerste opdracht waarschijnlijk gesmolten.

Ik heb ook geen problemen met afsmeren met de mix; gebruik iets minder water dan op de verpakking staat en minimaal een uur het watermengels laten staan voor je het bij de boter doet.

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...

5

Re: Eerste opdracht waarschijnlijk gesmolten.

Vandaag sprak ik mijn vriendin en ze vertelde dat de taart helemaal niet gesmolten was en dat die erg lekker was. Het enige verschil met onze taart is dat die van ons afgedekt met plastic in de koelkast stond.

Ik heb de taart gevuld met banketbakkersroom en jam. Ik heb ook een dijkje gemaakt voor het afsmeren. Het mysterie is nu opgelost en het zal het plastic zijn geweest.

Bedankt voor jullie reacties, ik zal er een volgende keer aan denken.

6

Re: Eerste opdracht waarschijnlijk gesmolten.

Jaaa, dat is het probleem geweest. Door het plastic is de taart gaan zweten... :s

Nou ja goede les voor de volgende keer.  ;)  Ik ben blij dat je vriendin der taartje heerlijk vond!  :thumb:

Groetjes San

7 Laatst bewerkt door Sannn (02-05-2012 23:28)

Re: Eerste opdracht waarschijnlijk gesmolten.

Bommeltje schreef:

Het is totaal geen probleem om je taart af te smeren met de mix van funcakes... Het smelten van fondant of marsepein komt omdat de botercreme niet goed gemixt is. Dan gaat hij 'schiften' en laat het vocht los van het mengsel, dat vocht zorgt dan voor het smelten..

Hier zoals je het hoort te verwerken:

mengsel water, mix en poedersuiker echt minimaal 1 uur laten rusten
Boter mixen tot het luchtig en wit is

Mengsel toevoegen en lang door mixen tot het een luchtig fluffig mengsel is, zodra je ziet dat het nog 'gelig' is of glimmend dan door blijven mixen

Heb je de botercreme een dag ervoor gemaakt ook opnieuw op mixen
Als de botercreme geschift is, na bijvoorbeeld invriezen (het wordt glimmend en je ziet dat het geen geheel homogeen mengsel meer is goed op kamer temperatuur brengen, de kom van de mixer even in een bak met heet water zetten zodat de buitenkant warm wordt en dan weer goed op mixen.

Ik laat de botercreme mix ook nooit een uur staan. Ik mix mijn boter zacht en ondertussen maak ik de botercreme mix. Even de staafmixer erdoor. Dan gaat de botercreme mix gelijk door de zachte boter en laat het dan op de hoogste stand 10 minuten mixen. Ik doe eigenlijk al jaren niks anders... :D

Groetjes San

8

Re: Eerste opdracht waarschijnlijk gesmolten.

Ik had een soortgelijk probleempje, maar had mijn botercreme gemixt met lemoncurd. Heb dit wel vaker gedaan, maar nooit problemen. Vandaag echter zag ik dat de jarige job een foto van de taart op facebook geplaatst had en wat de marsepein gesmolten.
Ik had ook al gemerkt dat de marsepein bobbeliger was dan anders en je de lagen er meer dan anders doorheen zag terwijl ik best een dikke laag marsepein had gebruikt. Netjes dijkjes gespoten etc. Maar de lemoncurd door de botercreme was al met al denk ik de boosdoener. Wat denken jullie??

9

Re: Eerste opdracht waarschijnlijk gesmolten.

Zelfs de 1:1 gaat smelten wanneer deze met plastic afgedekt is  ;) . Ik zweer bij de 1:1 omdat ik geen risico wil lopen. Maar je leest het...er zijn er velen die hier geen last van hebben  ;) . Naast dat ik geen risico wil lopen, vind ik de bc 1:1 veel steviger worden, dus ook strakkere taarten  :Y

@mjummies: heb in je topic antwoord gegeven  ;)

10

Re: Eerste opdracht waarschijnlijk gesmolten.

Ik smeer altijd af met de mix, wel met de variant met iets minder water voor een steviger variant. Nog nooit smeltend fondant of marsepein gehad, maar ik zet mijn taart in een kartonnen doos In de koelkast, of eventueel kaal en dan met een bakje droog zout er naast om eventueel condens van de koelkast te vangen.
Nooit in plastic inpakken!

Lemoncurd of jam door de de botercreme kan volgens mij alleen voor een vulling, niet om af te smeren.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

11

Re: Eerste opdracht waarschijnlijk gesmolten.

heb ook weleens lemon curd door 1:1 gedaan om af te smeren, was geen probleem; lc bevat niet veel vocht :nooo

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Re: Eerste opdracht waarschijnlijk gesmolten.

Siska1974 schreef:

Ik smeer altijd af met de mix, wel met de variant met iets minder water voor een steviger variant. Nog nooit smeltend fondant of marsepein gehad, maar ik zet mijn taart in een kartonnen doos In de koelkast, of eventueel kaal en dan met een bakje droog zout er naast om eventueel condens van de koelkast te vangen.
Nooit in plastic inpakken!
Lemoncurd of jam door de de botercreme kan volgens mij alleen voor een vulling, niet om af te smeren.

Hoeveel water gebruik jij dan precies..? Zou ik ook weleens willen proberen!

13

Re: Eerste opdracht waarschijnlijk gesmolten.

Staat in de gebruiksaanwijzing op de zijkant van de zak van funcakes, uit mijn hoofd is dat de tweederde van de normale hoeveelheid water (of de helft)
Ik ben op het moment niet thuis, dus kan het niet nakijken op de zak..... Als ik thuis ben zal ik het nog even voor je nakijken.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!