1

Onderwerp: 'mega' rechthoekige taart, wat vragen

Ik ga een grote rechthoekige taart maken (50x37.5) en heb daar wat vragen bij/over waarvan ze in meerdere rubrieken kunnen, dus maar even hier.

- ik ga 3 taarten van 25x25cm bakken
- 2 tegen elkaar aan (=50cmx25cm) en dan de 3e door de helft en tegen beide taarten een halve aan (= 37.50cm) > nog te volgen :s

Vragen/ideeen nodig
- waar maak ik dit op? Hout?
- vullen > meerdere vullingen of de hele taart dezelfde vulling?
- is dit in 1x te bekleden?
- de taarten tegen elkaar aan plakken met bc of blijft het liggen zonder te plakken?
- inpakken voor vervoer of vervoeren zonder doos (zo groot niet gezien)/plastic (is voor tractatie/eigen gebruik)

alle ideeen en tips zijn welkom :Y

groetjes Anneke, www.taartspeciaal.nl

2

Re: 'mega' rechthoekige taart, wat vragen

Tsja, ik heb er geen ervaring mee ofzo, maar dit is wat mij logisch lijkt :D

- Ik zou inderdaad een grote plank inpakken in een leuk (bijpassend) papiertje met van dat doorzichtige plastic erover heen.  :)
- Ik zou 1 vulling doen. Je zal maar net een stukje hebben wat 'op de grends zit' en dan heb je twee smaken in 1 stukje taart :) Misschien een beetje gek. Scheelt jou bovendien ook weer werk.
- Ik neem aan dat als je genoeg ruimte hebt om uit te rollen en genoeg handen hebt om de lap bekleding op te tillen, dat het best te doen moet zijn om in 1x te bekleden  :Y Moet je hem wel proberen zo mooi mogelijk erbovenop te draperen en echt genoeg hulp hebben, anders scheurt hij misschien. Ik zie trouwens ook wel eens dat mensen een grote lap fondant/marsepein om de rolling pin heen rollen en dan op de taart weer uitrollen. Moet wel lukken dus!  :thumb:
- Ik zou ze niet met bc tegen elkaar aanplakken, dan heeft weer iemand zo'n hap bc op zijn bordje. Ik denk als je gewoon eerst de onderste laag biscuit neerlegt en dat in 1x vult en dan de volgende laag er op, etc. dat het dan goed moet komen. Als je alle taarten los maakt en dan tegen elkaar aanlegt is het misschien wat minder stevig, maar dat weet ik niet zeker.
- Ook al is het voor een eigen tractatie, zou ik de taart toch nog inpakken op een of andere manier (aangezien je het over vervoer hebt). Misschien als je van meerdere taartdozen de zijkant(en) er afknipt en ze aan elkaar plakt, dat je iets van bescherming kan maken. Je zal hem maar net ergens dragen en er vliegt een poepend vogeltje boven taart  :lol:

Ik hoop dat je er wat aan hebt en succes met dit grote project!  :thumb:

Groetjes, Monique

3

Re: 'mega' rechthoekige taart, wat vragen

Ik zou de taart idd op een groot stuk hout maken. Wel inpakken met plastik bloemenfolie, evt met pakpapiertje eronder.

Je kan meerdere vullingen doen, maar ook ik zou voor 1 vulling gaan. Jij weet straks niet meer tot hoever welke vulling gaat en als mensen dan om een specifieke vulling vragen weet je niet meer waar die zat.

Mooier is om hem in 1x te bekleden, maar gaat dat je mooi lukken? Anders in meerdere stukken bekleden en het fondant strak tegen elkaar aanplakken. De randen verbloemen met bloemen of andere versierselen. Ontwerp aanpassen aan de zichtbare randen.

Ik zou de taarten niet aan elkaar plakken met bc, maar met vulling. Als je ze wel in 1x bekleedt.

Ik vervoer wel vaker een taart onbedekt als het voor mij zelf is. Dan staat hij in een bak in de auto waar niets en niemand bij kan. Maar mocht je bang zijn dat er iets opkomt, dan zou ik er bloemenfolie overheen leggen. Gewoon losjes, maar wel zodat het niet wegwaait.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.