Onderwerp: snufje zout
Goede avond,
Ik lees in recepten over een snufje zout,misschien domme vraag,maar hoeveel is dat ongeveer?
een halve afgestreken theelepel?
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » snufje zout
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Goede avond,
Ik lees in recepten over een snufje zout,misschien domme vraag,maar hoeveel is dat ongeveer?
een halve afgestreken theelepel?
Ik zou zeggen, een beetje zou wat je tussen duim en wijsvinger kunt vastpakken...
een snufje is bij mij veel minder dan een halve afgestreken theelepel, echt gewoon wat tussen duim en wijsvinger of even met de zoutstrooier kappen
Voor gistdeeg kun je de volgende basisregel aanhouden:
Voor zoet deeg, max. 1,5% zout. Voor hartig deeg mag het gerust meer zijn. (bijvoorbeeld voor 250 gr bloem en 100 cc melk met 45 gr boter, gebruik ik een halve afgestreken theelepel).
Gebruik van zout is essentieel om het rijsproces goed te laten verlopen. Gistdeeg zonder zout rijst onregelmatig en de structuur van het deeg is ook onregelmatig. Verder zorgt zout ervoor dat je baksel niet zo snel verouderd: het wordt niet zo snel droog.
Pas wel op dat zout niet direct in aanraking kom met de gist. Daarvoor kun je aan de buitenzijde van het meel (met het kuiltje) zout strooien. Zelf voeg ik het pas toe als ik het deeg begin te kneden.
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » snufje zout