1

Onderwerp: Ufo's.... (blanda)

Ik heb zojuist 1x 22 cm rond en 2x 12 cm boltaartje (blanda) gebakken met een eigen mix.
De ronde is mooi plat aan beiden kanten maar de boltaartjes lijken wel kleine ufo's....
*Hoe kan ik dit voorkomen...
Ik heb gebakken op 10 min 140 en daarna 15 op 160. Ze lijken perfect te zijn qua structuur enzo.

*Ik ga morgen mijn 1e stapeltaartje proberen en moet ik die boltaart dan ook ondersteunen?? (wilde kitkat pakken hiervoor)

*In de onderste wilde ik monchou/slagroom met kersenvlaaivulling doen 1 a 2 lagen maar in de bovenste (bol)taart wil ik een andere vulling doen...
Wat raden jullie me aan????

Een fb-pagina om alles te showen/
www.facebook.com/LuckeyBakery

2

Re: Ufo's.... (blanda)

Hoi,

Welke mix gebruik je? "Eigen" mix, heb je een duidelijkere omschrijving? ;) Misschien heb je te weinig mix gebruikt, kan dat?

De andere vragen kan ik je helaas niet mee helpen, heb nog nooit gestapeld ;)

Groetjes,
Marieke

3

Luckey schreef:

De ronde is mooi plat aan beiden kanten maar de boltaartjes lijken wel kleine ufo's....
*Hoe kan ik dit voorkomen...
Ik heb gebakken op 10 min 140 en daarna 15 op 160. Ze lijken perfect te zijn qua structuur enzo.

Je bedoelt dat ie nu aan 2 kanten bol is? ;)  Volgende keer direct uit de oven op een plank/rooster zetten. Of je blanda iets minder vullen, of gewoon niks van aantrekken en gelijk met de rand afsnijden.

*Ik ga morgen mijn 1e stapeltaartje proberen en moet ik die boltaart dan ook ondersteunen?? (wilde kitkat pakken hiervoor)

Als je de blanda gaat vullen en op de onderste taart zet zou ik hem op een klein kartonnetje zetten en inderdaad even met dowels, maisprikkers (of een kitkat -> gebruik ik zelf nooit trouwens) ondersteunen.
Zelf heb ik een blandaatje een keer zo op de taart gezet, maar de volgende ochtend was ie toch heel iets gezakt. Niemand die het zag, maar ik wel...  :/

*In de onderste wilde ik monchou/slagroom met kersenvlaaivulling doen 1 a 2 lagen maar in de bovenste (bol)taart wil ik een andere vulling doen...
Wat raden jullie me aan????

Laagje kersenjam en een laagje van de monchou/slagroom? ;)

~ Never waste a good crisis... ~

4

ik maak het beslag van bloem/suiker/ei en beetje zout

had nu voor alle 3 de kommen 6 eieren en naar verhouding de suiker/bloem gepakt.

Blandas had ik gevuld tot ca 2 cm onder de rand (ze kwamen omhoog tot 1 cm onder de rand met een bolletje erop)
En de rest had ik in de springvorm gedaan (had wel te weinig want hij was maar voor de helft gevuld)....

kan ik als onderleggertje voor de stapel gewoon een taartkartonnetje pakken of moet ik iets anders pakken (had ik dus nog niet over nagedacht oeps)

Verder gaat de hele taart vrijdag 2 uur mee in de auto, hoe zouden jullie hem vervoeren???/
Wilde hem in zo'n schaal doen waar ook een koelelement in past (gebruiken we normaal voor het bbq vlees in koel te houden whahahaha)

Een fb-pagina om alles te showen/
www.facebook.com/LuckeyBakery