26

Re: Help.. stapeltaart zakt in?

Carien schreef:

:think: maar waarom niet gewoon dowels dan?

werkt inderdaad heel goed, maar is niet zo lekker .  :9

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

27

Ik gebruik ook altijd dowels van de bouwmarkt. Over het niet voedselveilig zijn....het is gewoon hout...wat is het verschil tussen een sate prikker, een ijslollie stokje en een houten dowel uit de bouwmarkt. Het is gewoon hout en daarmee bedoel ik dat het geen geperst hout is dus dat er geen rare lijmsoorten in zitten.

28

ik ga gewoon in de brico van die bloemenstikjes halen die niet bewerkt zijn
dat gaat ook heel hoed. enkel iets moeilijker om door te knippen

29

Chennie schreef:

Ik gebruik ook altijd dowels van de bouwmarkt. Over het niet voedselveilig zijn....het is gewoon hout...wat is het verschil tussen een sate prikker, een ijslollie stokje en een houten dowel uit de bouwmarkt. Het is gewoon hout en daarmee bedoel ik dat het geen geperst hout is dus dat er geen rare lijmsoorten in zitten.

Satestokjes worden strenger gecontroleerd en daar zitten dus geen lijm en oplosmiddelen enzo in en ook geen verf oid of gif tegen beestjes...

30

Nou ik heb van alles geprobeerd maar het is me niet gelukt  :(
Ik heb de stateprikkers in de rietjes gedaan en dat was opzicht hartstikke stevig. Toch lukte het me niet me de bovenste laag er mooi op te krijgen. De bovenste laag begon daardoor ook te zakken.
De onderste laag was ook echt niet mooi, na ondooien bleef hij heel lang vochtig en hij verzakte... zucht...
Uiteindelijk heeft de onderste laag een enkeltje prullenbak gekregen en ik de bovenste 2 lagen gebruikt.
Toen ik de onderste laag opensneed was hij ook echt wel een beetje verweekt en zacht. Ergens is er iets niet goed gegaan, volgende keer kies ik in ieder geval niet meer voor die zachte vullingen!

Zal het resultaat straks nog even laten zien.

31

welke eetbare stokjes kun je nog meer gebruiken voor stapeltaarten?

Ik heb 1 keer een stapeltaart gemaakt:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= … mp;theater

Daar heb ik van die chocsticks in gedaan met koffiesmaak. Maar ik heb het bovenste taartje teveel bij de rand gezet waardoor je ziet dat de onderstetaart toch een beetje inzakt.
En omdat de stokjes even lang als mijn taart was, hield de onderste taart de bovenste.

Maar ik wil geen houtenstokjes en kartons gebruiken omdat die niet eetbaar zijn.
Zelf vind ik het ook lastig om een stapeltaart aan te snijden, en maar daarom eigenlijk altijd 1 taart, dan maar naast elkaar

32

tsja, wanneer je geen karton wilt gebruiken houdt het al snel op, qua stapelen....
:think: Je gebruikt toch ook een onderbord?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

33 Laatst bewerkt door Ottolien (30-04-2012 18:55)

Zonder karton stapelen kan alleen met hele lichte taarten (lees kleintjes). Dus karton gebruik ik zeker :Y .Zolang alles maar voedselveilig is kan je het gebruiken bij je taart (ik gebruik ook niet eetbare dingen bij het maken van de taart tenslotte O-) )

Ik snij stapeltaarten door ze van elkaar af te halen voor het snijden. Ook omdat er vaak verschillende smaken in de taart zit en iedereen een andere smaak wil :+
Overigenms ben ik dan juist heel blij met het kartonnetje omdat hij dan overal neer te zette is. Oké dit ook binnen de perken van voedselveilig :lol: ).

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

34

http://i556.photobucket.com/albums/ss5/theahofman/DSCF5834-1.jpg

Dit is hem geworden, ik vind 2 lagen voorlopig ook genoeg zo! Als ik wat meer ervaring heb ga ik me wel weer eens aan 3 lagen wagen!

35

:thumb: helemaal mooi :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

36

Hij ziet er zo toch prima uit!

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

37 Laatst bewerkt door Suikertaartjes-Suuz (01-05-2012 08:39)

chan1985 schreef:

welke eetbare stokjes kun je nog meer gebruiken voor stapeltaarten?

Ik heb 1 keer een stapeltaart gemaakt:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= … mp;theater

Daar heb ik van die chocsticks in gedaan met koffiesmaak. Maar ik heb het bovenste taartje teveel bij de rand gezet waardoor je ziet dat de onderstetaart toch een beetje inzakt.
En omdat de stokjes even lang als mijn taart was, hield de onderste taart de bovenste.

Maar ik wil geen houtenstokjes en kartons gebruiken omdat die niet eetbaar zijn.
Zelf vind ik het ook lastig om een stapeltaart aan te snijden, en maar daarom eigenlijk altijd 1 taart, dan maar naast elkaar

Maar het bordje en het vorkje waar je mee eet zijn toch ook niet eetbaar?? En het plankje of bord waar je taart op staat ook niet. Ik snap het hele principe van eetbare stapelmaterialen nooit zo... Ik vind het belangrijker dat mijn taart niet instort :)

Eventueel zou je, bij niet te zware taarten, een cakeboard van chocola kunnen maken. Maar ik vind dat nogal een risico.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

En aan ts:
Je taartje is mooi hoor!!  :thumb:
Ik denk dat het inzakken inderdaad ook met je vulling te maken had.

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

39

Suikertaartjes-Suuz

Ik vind wel dat wat er in en op de taart zit eetbaar moet zijn, daarom heb ik toen niet voor houten stokjes gekozen, maar chocostokjes.

Maar dat werkt dus niet als ik een grotere taart op een andere wil zetten (bijv. 20 cm en dan 1 van 15 cm erbovenop) ?

Het enigste wat niet eetbaar is, is het bord waar de taart op staat, en je gebaksbordje met vorkje.

chan1985 schreef:

Suikertaartjes-Suuz

Ik vind wel dat wat er in en op de taart zit eetbaar moet zijn, daarom heb ik toen niet voor houten stokjes gekozen, maar chocostokjes.

Maar dat werkt dus niet als ik een grotere taart op een andere wil zetten (bijv. 20 cm en dan 1 van 15 cm erbovenop) ?

Het enigste wat niet eetbaar is, is het bord waar de taart op staat, en je gebaksbordje met vorkje.

Maar je snijd je taart toch per laag aan, dus dan is het juist toch handig als er een karton onder zit? Ik zou het niet aandurven een 20 en 15 cm taart zonder karton of board

41

Wat ook heel goed werkt zijn lolliestokjes. Het beste is om een taart van te voren te maken en afgesmeerd met botercrème goed laten koelen. Dan bekleden. De lolliestokjes op 5 punten erin steken. Dus beginnen in het midden en dan op vier punten er om heen. De stokjes erin steken, afmeten en dan met een mesje op lengte maken. Verder moet je met bijvoorbeeld een fruitvulling zoals jam onderaan beginnen. Dus de onderste laag vullen met jam of ander fruit. Om de jam niet te veel door te laten dringen in het biscuit is het raadzaam om eerst een laagje botercrème op het biscuit te smeren en daar de jam op. Als je echt hoog gaat stapelen kun je inderdaad beter dowels gebruiken. Rietjes zijn echt veel te slap. Ik zou zelf geen houten dowels nemen i.v.m. hygiëne.

De taart ziet er nu toch goed uit. Maar hier dus alvast tips voor de volgende keer. Succes!

Groetjes Monique

42 Laatst bewerkt door Jultie (02-05-2012 10:40)

marcelis10 schreef:

Ik zou zelf geen houten dowels nemen i.v.m. hygiëne.

Hoezo niet? De dowels zitten in een zakje als je ze koopt en dan gaan ze schoon de taart in (net als de plastic variant).

Lollystokjes gaan ook een taart van meerdere lagen niet dragen vrees ik.

~ Never waste a good crisis... ~

43

ik heb afgelopen week een taart gestut met kit kat en daarvan een fotootje gemaakt, die staat op mijn blog. Ik zorg altijd dat ik ze op gelijke hoogte afsnijs, en ze echt precies tot de rand komen, daar dan weer het taartje inclusief kartonnetje boven op, en dat blijft altijd goed tot aan de ontvanger... het hoeft er toch nooit langer als 1 dag in te zitten... en zoals ik ze gebruik worden ook mijn kitkats echt niet zacht... 

De meeste van mijn taart-ontvangers vinden dit altijd een goede oplossing en heb hierover nog nooit klachten gehad...en wie neit van kitkat houdt...er lopen altijd wel kinderen rond die ze graag opsnoepen.

maar ik doe er idd wel altijd een kartonnetje tussen...anders zakt die bovenste taart toch gelijk over de kitkat heen? Nu blijft ie er mooi opstaan.

Maar je taartje is erg mooi geworden zo!  :Y  :thumb:

44

etmc schreef:
Chennie schreef:

Satestokjes worden strenger gecontroleerd en daar zitten dus geen lijm en oplosmiddelen enzo in en ook geen verf oid of gif tegen beestjes...

Even een warenonderzoekje gedaan: lijm zit er niet in, oplosmiddel ook niet, verf hebben we ook niet kunnen ontdekken en gif al helemaal niet (voor de gein hebben we dit even op het lab getest). Het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat je ze even moet afwassen en dan zijn ze wat mij betreft schoon genoeg (ik heb geen bedrijfje dus geen gezeik met H...) Het kaasplankje wat ik als toetje in een restaurant krijg is ook van hout en wordt volgens mij ook alleen maar afgewassen, de broodmandjes worden volgens mij niet eens afgewassen dus waar hebben we het over....

45

Chennie schreef:
etmc schreef:
Chennie schreef:

Even een warenonderzoekje gedaan: lijm zit er niet in, oplosmiddel ook niet, verf hebben we ook niet kunnen ontdekken en gif al helemaal niet (voor de gein hebben we dit even op het lab getest). Het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat je ze even moet afwassen en dan zijn ze wat mij betreft schoon genoeg (ik heb geen bedrijfje dus geen gezeik met H...) Het kaasplankje wat ik als toetje in een restaurant krijg is ook van hout en wordt volgens mij ook alleen maar afgewassen, de broodmandjes worden volgens mij niet eens afgewassen dus waar hebben we het over....

:lol:  je moet er idd niet te veel bij nadenken....
Ik heb ook liever een stabiele taart. En net als wat Suuz zegt snap ik het eerlijk gezegd ook nooit zo. Mijn vullingen zijn trouwens ook vaak iets met vruchten/fruitsmaak en wat ik juist niet lekker vind is de combi fruit/chocolade (brrr.... :nooo )

46

Chennie schreef:
etmc schreef:
Chennie schreef:

tof dat je dat tot je beschikking hebt.. en kaasplankjes en broodmandjes gingen op alle plekken waar k gewerkt heb gewoon door de afwas en sie zijn natuurlijk voedselveilig ;)

47

Ja ideaal he...dat heb je als zowel je man als jijzelf analist zijn :)
Naar aanleiding van ons onderzoekje heb ik dan ook maar dowels van de bouwmarkt het predikaat voedselveilig gegeven en blijf ik deze gebruiken. (jammer dat ik geen officieel predikaat mag uitdelen)

48

Chennie schreef:

Ja ideaal he...dat heb je als zowel je man als jijzelf analist zijn :)
Naar aanleiding van ons onderzoekje heb ik dan ook maar dowels van de bouwmarkt het predikaat voedselveilig gegeven en blijf ik deze gebruiken. (jammer dat ik geen officieel predikaat mag uitdelen)

Schelen ze in prijs veel met de maiskolfprikkers?

Life is what you bake it.

Ik haal ze bij de bouwmaat en daar zijn ze 35 ct per meter :)

50 Laatst bewerkt door kokkie (07-05-2012 08:35)

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Ik haal ze bij de bouwmaat en daar zijn ze 35 ct per meter :)

Ja hoor; gebruik ze ook al jaren, ideaal. Ik denk dat je onderweg naar de winkel meer gif binnenkrijgt/inademt als een stukje taart eten waar een stokje in heeft gezeten.
Niks mis mee dus.

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...