1

Onderwerp: Verschillende tinten zelf kleuren, hoe doe je dat?

Hallo ik zit met een vraagje. Ik ga binnenkort een paardentaart maken voor de verjaardag van mijn nichtje, een puzzeltaart.

Nu heb ik voor bijvoorbeeld het paard zelf lichtbruin en donkerbruin nodig. Ik heb een potje bruine kleurstof van Wilton en ga marsepein kleuren.

Dit zelfde geldt ook voor het halster: hierin moet verschil zitten tussen licht en donker paars. Ook hier heb ik een potje kleurstof voor in die kleursoort: Violet. Mijn vraag is dus hoe je de kleuren donkerder of lichter kan maken (vooral bruin schijnt lastig te zijn...)

En mocht iemand me ook nog kunnen vertellen hoe ik (zilver)grijs kan maken, heel graag! Sorry voor de vele vragen maar ik begin net en heb er dus nog niet zoveel ervaring mee...

Alvast bedankt!!

2

Re: Verschillende tinten zelf kleuren, hoe doe je dat?

Door meer of minder kleurstof toe te voegen wordt je fondant of marsepein ook donkerder of lichter...
Ik zou beginnen met de lichtere kleur en dan voor t donkere meer kleurstof toe voegen.
Grijs kun je maken met witte fondant en dan een heel klein beetje zwartte kleurstof, maar die kun je ook kant en klaar kopen natuurlijk

3

Ik ga het meteen proberen!! hartstikke bedankt!

Over het algemeen geldt: hoe meer kleurstof hoe donkerder (intensiever) de kleur. Dus voor lichtere kleuren minder kleurstof gebruiken.

Of je koopt voorgekleurde en mengt dit met wit/blanke marsepein voor lichtere tinten.

Zilvergrijs: zwart met wit mengen tot je de gewenste grijstint hebt en dan dusten met zilver

5

Ja je kan inderdaad met 1 kleur verschillende tinten maken. En mocht het toch te donker zijn geworden, kan je er een beetje witte marsepein bij doen!