1

Onderwerp: help er blijft niks over van de cupcakes...

wie kan me helpen.

ik heb altijd cakjes gemaakt me gewoon cake mix of een ander pak..

nou heb ik t dus al vier keer geprobeerd met t recept van nigella

en gebruik dan een gewone oven want mijn hetelucht stand is kapot..
ik doe alles goed mengen en precies zoals t er staat voor mijn idee.. maar zodra ik de cupcakes uit de oven haal zie ik ze al wegzakken en inkrimpen... waar kan dit aan liggen.. ik heb volgende week de verjaardag van mn dochter en die wilde graag cakjes trakteren dus zal wel fijn zijn als die wel lukte...

wie weet wat ik fout doe..

2

Re: help er blijft niks over van de cupcakes...

waarom gebruik je niet weer cakemix?
daarvan weet je zeker dat het lukt.
je kunt de temperatuur ook wat hoger zetten.
met de heteluchtstand wordt er hete lucht gecirculeerd en komt de warmte overal waardoor je de oven lager kunt zetten. de electrische stand moet dus iets hoger.

3

waarom gebruik je niet weer cakemix?
daarvan weet je zeker dat het lukt.
je kunt de temperatuur ook wat hoger zetten.
met de heteluchtstand wordt er hete lucht gecirculeerd en komt de warmte overal waardoor je de oven lager kunt zetten. de electrische stand moet dus iets hoger.

4

En anders misschien iets langer bakken? Meestal zakken ze in, doordat je de oven te vroeg opent.

5

oeps dubbel.
hoelang doe je ze erin?

6

thanks alvast..

ik heb t in verschillende tijden gedaan.. eerste keer rond de 35 minuten en toen heb ik de temp op laten lopen... van 140 tot 180.. dat was niks..

toen vanmorgen heb ik t geprobeerd op ongeveer 180 graden maar ze werden niet bruin dus toen weer meer dan half uur .. resultaat erg knapperig boven op maar na twee uur afkoelen zijn ze nog maar 3 cm hoog in totaal en onderkant klef..

dus net weer geprobeerd op 180 graden en dan ongeveer 23 minuten niet zo bruin laten worden wel geprikt met sate prikker na 20 minuten en die kwam er droog en warm uit.. maar ze zien er nu weer zo zielig uit..  dus tja..

7

wat ik altijd doe is de papiertjes vullen met de knijpijsschep van de xenos. perféct gladde bovenkanten. zit er in je recept wel een rijsmiddel (bakpoeder) het klinkt alsof die mist.
ik zou de oven op 175 zetten en ongeveer 20 minuutjes moet voor cupcakes genoeg zijn. kan soms iets langer duren.
wellicht kun je voor een paar euro een oventhermometer kopen. krijg het idee dat je oven niet zo goed meer werkt!

8

er zit geen bakpoeder in t recept maar wel zelfrijzend bakmeel..
..

ik ga maar gewoon de mix halen van funcakes en dan nog maar s proberen.. anders heb ik ook nog een losse oven staan maar die is niet zo groot dus kan ik minder in bakken..

bedankt voor de tips..

9

Als je cakejes 'inkrimpen' als je ze uit de oven haalt dan zijn ze nog niet gaar.

Ik bak cupcakes omgeveer 25 minuten op 180 graden. Wil je ze minder heet bakken (bijv. 160 graden) dan moeten ze wat langer

10

graag gedaan.
normaal cakebeslag maak je met bijv 125 boter 125 suiker 125 ei 125 bloem(zelfrijzend bakmeel) en zo'n 50-75 ml melk. ligt maar net aan hoe dik je beslag is.
wat vanille erbij, kokos, gesmolten chocolade, stukjes appel (iets minder melk)

11

ok heel blonde vraag maar hoeveel weegt een gemiddeld ei.. en kan je die gewoon afwegen want t lijkt me zo lastig om als je ze zeg maar kapot heb er wat uit te halen omdat t van die slierten zijn zeg maar.. .snap je t nog...

en of je zelfrijzend bakmeel gebruikt of bloem maak dat niet uit dan ..
of moet je als je bloem gebruikt bakpoeder er bij doen..

.

12

djehr schreef:

Als je cakejes 'inkrimpen' als je ze uit de oven haalt dan zijn ze nog niet gaar.

Ik bak cupcakes omgeveer 25 minuten op 180 graden. Wil je ze minder heet bakken (bijv. 160 graden) dan moeten ze wat langer

ze zijn ook niet gaar inderdaad ik denk nu inmiddels dat mn oven gewoon is overleden... beetje lastig natuurlijk want t is een inbouw..

13

Hai,
Wat lastig allemaal voor je ik heb er helaas niet genoeg verstand van maar hoop dat het je gaat lukken.
Ik weet wel dat een medium ei +/- 50gram weegt.
Beter iets teveel ei dan te weinig het helpt voor de luchtigheid.

Succes!

Zo leuk deze nieuwe hobby!

14

ok 
bedankt voor de info susan

en t zal vast gaan lukken t moet gewoon..

15

zelfrijzend bakmeel zorgt voor een luchtig cakeje. door hitte samen met vocht en een rijsmiddel ontstaan er gasbellen die je cakeje luchtig maken. ook ei zorgt voor luchtigheid.

je kunt ook zelfrijzend bakmeel maken. een zakje bakpoeder toevoegen aan 500g patentbloem

16

Een half uur op 180 graden...  :nooo

Koop een oven thermometer om je temperatuur eens echt te meten, ik heb zo'n vermoeden dat er meer mis is met je oven, dan met het recept..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

17

Bij de ingezonden recepten staat een cupcake recept van Laura Vitales. dit schijnt een heerlijk recept te zijn, dat niet mislukt. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, ik gebruikt zelf het liefst een 4/4 recept,  maar de reacties zijn heel erg positief over deze cupcakes.
7 up gebruiken in je beslag schijnt ze nog luchtiger te maken.