1

Onderwerp: Butter or margarine?

In Engelse recepten staat er wel eens "butter or margarine" (ik gebruik zelf altijd margarine)
Maar soms staat er ook wel eens: ''Butter, no margarine!", wat wordt hier dan mee bedoeld? Roomboter? Of gewoon boter (voor op brood) ? En maakt het wat uit als je dan margarine gebruikt ipv "gewone" boter ?

2

Re: Butter or margarine?

Voor botercreme gebruik ik altijd roomboter, ( al zou het wel in de prijs schelen als je margarine kon gebruiken ) maar ik dacht ergens te hebben gelezen dat het met roomboter veel beter smaakt en minder nat ofzo?

3

Boter is roomboter, of boter van Blue Band oid. Met margarine wordt boter bedoeld die je op je boterham smeert volgens mij.
Ik heb pas botercreme gemaakt van roomboter, maar dat vind ik niet zo lekker, met gewone boter vind ik het veel lekkerder..

4

Kan dat ook ja?
Gewoon die boterpakjes van bleu band ofzo?

5 Laatst bewerkt door Carin (31-01-2008 13:15)

Boter is roomboter, of boter van Blue Band oid. Met margarine wordt boter bedoeld die je op je boterham smeert volgens mij.

NEEN!!!!!
Boter is roomboter.
Blue band is margarine! Alles behalve roomboter is geen boter!
Margarine komt er hier thuis trouwens niet in!

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

6

Ooh nu snap ik het ook niet meer hoor.
Ik gebruk in ieder geval lekker Blue Band :D

7

butter=roomboter
margarine=margarine

Maar margarine is bij ons natuurlijk zowel hard (pakjes) als smeerbaar (kuipjes) misschien dat je in sommige gevallen waar butter staat best pakjesmargarine kan gebruiken? Maar misschien bedoelen ze ook voor de smaak wel roomboter?

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

8 Laatst bewerkt door Swinta (31-01-2008 15:23)

Butter = roomboter (dus de gekarnde room van melk)  Komt van de koe dus.

margarine = margarine, is plantaardig.

halvarine= margarine uit een kuipje, dus smeerbaar. maar ook hier geldt dat het plantaardig is, (

Roosje

9

Inderdaad:
Butter=boter=roomboter
margarine = margarine =bijvoorbeeld Blue Band (Blue Band is dus G

Mijn website: Presentaart

10

Ohhh kee, dus als er in een Engels recept staat "Butter, no margarine!" dan zal ik roomboter gebruiken (uit zo'n pakje) en niet boter wat ik op mijn brood smeer ;)

11 Laatst bewerkt door kokkie (01-02-2008 09:23)

Je hebt gelijk hoor Masha, ik weet het ook heel zeker!!!!!! Veelgemaakte denkfout overigens, maar margarine bevat echt net zoveel calorieen als roomboter!! Het enige verschil is het SOORT vet.

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

12

Ja, je hebt gelijkt Mascha, roomboter en margarine schelen niet veel in calorie

Roosje

13

Halvarine is sowieso niet geschikt, juist doordat er minder vet in zit en meer water en bindmiddel. En voor margarine is wettelijk bepaald dat er net zo veel vet in moet zitten als in boter (roomboter dus)
Of margarine uit een kuipje (dus de volle en niet de halvarine) geschikt is weet ik niet, maar ik denk het wel, alleen zijn dat meer olien en minder vaste vetten. Hangt er denk ik vanaf wat je er mee wilt maken, want in principe kan je bv cake ook bakken met olie. Voor botercreme weet ik het niet. Nooit geprobeerd. Ik gebruik alleen boter (voor ons) of wajang (melkvrij, voor mijn zoontje)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

14

Hoi,
Ik heb vorige week een workshop gevolgd en daar kregen we de tip om voor botercreme Bertolli voor de zoete keuken te gebruiken (met een lichtblauwe wikkel).
Groetjes,
Claudia

15

kijk dat vind ik nou weer leuk; mijn oom ontwikkeld al die producten voor de bertolli...
sorry...familiietrots;
ik vind botercreme alleen van roomboter lekker trouwens.
(en gezonder :)

ik functioneer alleen op suiker...

16

Ik vind zowiezo roomboter alleen lekker in gebak. Vind margarine het een vieze smaak geven. En volgens mij kun je de halvarines er niet voor gebruiken. De vloeibare weer wel, maar hoe dat smaakt?? Ik gebruik het wel voor brood te bakken.

17

Grappig dit topic! Ik wil er nog het volgende aan toevoegen: smeerboters (dus uit een kuipje voor op de boterham, het gaat hier meestal om margarine) zijn NIET geschikt om mee te bakken, omdat ze te veel vocht bevatten.

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

18

Ik wil niet moeilijk doen maar hier bij ons zeggen wij het dan weer anders, vandaar dat het recept voor de chocoladeballetjes al 2 xmislukt is. Veel te plat, maar nu weet ik hoe het komt.
Bij ons is margarine dus smeerboter en de harde boter is bij ons bakboter zoals bleu band dus en aangezien ik een recept van de site gebruik heb ik dus de fout gemaakt om er margarine bij te doen,in mijn gedachten dus smeerboter terwijl jullie in Nederland eigenlijk zoals wij het noemen bakbote moet gebruiken. Snappen jullie hem nog, ik ga gelijk de recepten aanpassen anders zal ik nog meer fouten maken. Dezelfde taal en toch een (bak-boter) wereld van verschil.

grzt Elly

19

lastig he, al die boters!
als ik blue band zeg, dan bedoel ik dus die je op brood moet smeren..
terwijl ik ook vloeibaren blue band in de koelkast heb staan om mijn aardappeltjes in te bakken!

die chocoladeballetjes moeten hard worden. dus moet er ook een harde boter voor gebruikt worden die goed stijf wordt in de koelkast. idd dus boter in zo'n papiertje, die je niet op je brood smeert.

20

idd,  het mengsel was toch heel lekker en ze hebben het gewoon met de lepel uit de pot gegeten hahaha, ik had ook nesquik gebruikt i.p.v. cacao en wij vonden dat lekkerder, was niet zo' n bittere nasmaak.

Grtz Elly

21

Mijn botercreme maak ik altijd met half roomboter en half margarine... erg lekker!

Groetjes Renske

22 Laatst bewerkt door riteke (10-07-2008 08:17)

Raffika schreef:

Ohhh kee, dus als er in een Engels recept staat "Butter, no margarine!" dan zal ik roomboter gebruiken (uit zo'n pakje) en niet boter wat ik op mijn brood smeer ;)

Ik smeer gewoon roomboter om mijn brood hoor :P  Elke dag feest zeg maar :D
Margarine komt er bij ons niet in haha (toch maar eens mijn cholesterol laten nakijken...)
Bakken doen dus ook alleen met roomboter bovendien bevat reguliere margarine  veel meer vocht en is daardoor minder geschikt :Y

Groetjes Riteke en Martijn
www.delikatessen.mijnalbums.nl