1

Onderwerp: Vullingen te nat?

Beste allemaal,

Ik ben helemaal nieuw met taartbakken, maar mijn dochterje wordt 1 a.s zaterdag en ik wil heel graag zelf haar eerste verjaardagstaart maken. Nu wil ik graag een biscuitetaart met een citroen en aardbeien bavarois maken met de recepten van deze site, met een marsepeine toplaag.

Maar ik vraag mij nu af of recepten voor vullingen waar relatief veel vocht in zit (meer dan botervullingen bv) zoals een bavaroisvulling, of de taart dan niet nat en zompig gaat worden na verloop van tijd?

Heeft iemand hier ervaring mee? En hoe lang blijft de taart 'lekker' als je deze vullingen gebruikt?

Alvast heel erg bedankt!

Grtjs Inge

2

Re: Vullingen te nat?

Ik heb hier nooit last van gehad.. Als je twijfelt kan je evt een dun laagje botercreme smeren op je laag zodat de vullingen niet door het biscuit lopen.
Zelf maak ik soms appeltaartvulling (die bak ik dan 15 min in de oven zonder het deeg) en daar komt veel vocht van af. Ik gebruik dit vocht juist om mijn laagjes te temperen!

3

Dankje Biejangkaa!

Ik had inderdaad al bedacht om eventueel wat roomboter of iets op het biscuit te smeren.

Mag ik vragen wat je precies met 'temperen' bedoelt?

groeten,
Inge

4

Graag gedaan:)
Temperen is een soort vochtig maken van je laagjes biscuit zodat het niet droog wordt. Ik kan het niet al te goed uitleggen, anders moet je het even door de zoekmachine gooien!

5

Hoi Biejankaa,

ik denk dat ik wel snap wat je bedoeld! Ik denk dat ik daarom dan ook het laagje boter laat zitten en het gewoon zo ga proberen!

thnx,

Grts Inge

6

Ik heb al vaak chocolade bavarois gebruikt en spuit dan alleen een dijkje botercreme verder niet. Het wordt niet plakkerig of nat. Ik maak alleen niet het deeg nat zoals hierboven verteld wordt.
Verder met jam ook geen problemen gehad.
succes!

7

Biejangkaa schreef:

Temperen is een soort vochtig maken van je laagjes biscuit zodat het niet droog wordt. Ik kan het niet al te goed uitleggen, anders moet je het even door de zoekmachine gooien!

Volgens mij heet het Tremperen,met de klemtoon op peren  ;)
Dat is het besprenkelen van de cake met bv. likeur. Temperen betekend 'minderen'. Hoewel we allemaal wel begrijpen wat je bedoeld hoor :Y

8

ik zou er geen boter onder doen hoor :nooo  :s

Maak bijna al m'n vullingen obv slagroom en heb nog nooit een sompige biscuit gehad, ook niet 3 dagen later (wij eten de taart nooit helemaal in 1 of 2 dagen op hoor en nee, dan istie nog lang niet blauwgroen :nooo  ;) ).

Gewoon de hoeveelheden aanhouden; de gelatine/klopfix houden de boel wel bij elkaar :Y  ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9

Thnx Carien!

Super; dan ga ik mij helemaal houden aan deze recepten! Ben erg benieuwd!

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/2 … ienmousse/

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … nbavarois/

De reden waarom ik het vroeg is omdat ik ooit een bijzondere taart had gemaakt, maar dat deze snel zompig was geworden waardoor het 'lekkere' er snel vanaf was. Maar ja dat was ook een taart met 'schuim' dus dat is weer iets anders, maar toch.

A.s. zaterdag staat de hele fam voor de deur, dus ik wil natuurlijk wel iets lekkers hebben:-)

Thnx dames!

Groeten,
Inge

10 Laatst bewerkt door Carien (11-04-2012 18:35)

die aardbeien is echt heel lekker, maak ik vaker en krijg altijd heel blije reacties. De citroen nog nooit gemaakt, maar dat combineert wel goed met dde aardbei denk ik.
Ik gebruik bijna altijd (homemade) lemoncurd bij de aarbeienmousse :Y  :9

Succes :thumb:  :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

Dankje Carien! Dat is ook een leuke tip!

Jullie horen het resultaat wel! Ik heb ook al zo'n marsepein spatel gekocht om de marsepein glad over de taart te draperen zeg maar... Ben echt reuze benieuwd naar het resultaat!

Ik heb 7 jaar in restaurants gekookt, waarbij het vooral koken is met gevoel en smaak, maar patisserie is een onbekende wereld voor mij, vooral omdat alle recept-hoeveelheden zou belangrijk zijn:-).

Groetjes,

Inge

12

Adriana69 schreef:
Biejangkaa schreef:

Volgens mij heet het Tremperen,met de klemtoon op peren  ;)
Dat is het besprenkelen van de cake met bv. likeur. Temperen betekend 'minderen'. Hoewel we allemaal wel begrijpen wat je bedoeld hoor :Y

Dat bedoel ik uiteraard ;)