1

Onderwerp: Macarons van meentje mislukken

Al mijn 2e poging beslag is te vloeibaar dus lopen de rondjes uit

2

Re: Macarons van meentje mislukken

volgens mij spatel je dan te lang

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

3

Move to ~> bakken en vullen

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

Misscien even laten staan? Ik doe mijn beslag in een spuitzak en ga pas na een kwartier opspuiten. vervolgens nog kwartiertje laten drogen en dan de oven in. laatste 10 minuten aluminiumfolie eroverheen tegen een bruine gloed.

5

Te lang spatelen,,
Veel te veel eiwit,
Eiwit niet stijf genoeg geklopt of vette kom / garde's,
Kleurstof te laat toegevoegd waardoor te lang spatelen,
Suiker te grof en daardoor niet goed opgelost in eiwit.

Bij mij mislukte het de tweede keer door de soort kleurstof en het moment van mengen van die kleurstof.

Bovenal blijft het ook een beetje gevoelskwestie
Niet opgeven hoor, als je het eenmaal door hebt is het genieten

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

6

Veeel te veel eiwit kan het niet zijn doe precies 5o gr, ook zijn ze bij mij best leeg van binnen.
Garde en kom maak ik schoon met azijn.

7

http://i43.tinypic.com/28pdv4.jpg
Dit zijn ze, maar zijn leeg van binnen.. En ze lopen uit.

8

Ik hebd e kleurstof van wilton? kan het daar aan liggen? wanneer is het beste om de kleur toe tevoegen?

9

Hallo Frutsel,

Mijn macarons zijn ook niet onfeilbaar hé  :D  Voor mij werkt dit recept het best, maar het is vooral een kwestie van oefenen en het beslag te leren kennen, alsook je oventje  :Y

De macarons op je foto zijn er toch echt niet slecht uit hoor  ;)

Als je beslag te dun is, dan heb je inderdaad te lang gespateld  :Y

Dus eerst je eiwit echt mooi dik en glanzend opkloppen en er dan in 1 keertje je amandel/suiker mengsel erbij eventjes goed mengen en dan de kleurstof erbij en dan is het een kwestie van aanvoelen...  Ik gebruik alle soorten kleurstoffen en die leveren bij mij geen problemen op...  Mss kun je toch eerst even proberen met eiwit die een dagje gerijpt heeft  :Y  en zeker niet te lang doorspatelen hoor, je moet het echt een beetje aanvoelen en ja oefening baart kunst zeggen ze, dus zeker niet opgeven en blijven doorgaan  :Y
Ook niet te hoog afbakken, ik bak ze nu eerst een 8 tal minuten op 150°, dan komen ze mooi omhoog en dan verlaag ik de temperatuur zodat ze zeker niet zouden verkleuren.  Te hoog bakken droogt ze ook uit en dan worden ze idd hol...  Ook goed de lucht eruit kloppen hé...

Zo, moest je nog vragen hebben, laat ze me zeker weten en ik zal proberen te helpen  :)

Vele groetjes en succes met de macarons!

10

meentje schreef:

Hallo Frutsel,

Mijn macarons zijn ook niet onfeilbaar hé  :D  Voor mij werkt dit recept het best, maar het is vooral een kwestie van oefenen en het beslag te leren kennen, alsook je oventje  :Y

De macarons op je foto zijn er toch echt niet slecht uit hoor  ;)

Als je beslag te dun is, dan heb je inderdaad te lang gespateld  :Y

Dus eerst je eiwit echt mooi dik en glanzend opkloppen en er dan in 1 keertje je amandel/suiker mengsel erbij eventjes goed mengen en dan de kleurstof erbij en dan is het een kwestie van aanvoelen...  Ik gebruik alle soorten kleurstoffen en die leveren bij mij geen problemen op...  Mss kun je toch eerst even proberen met eiwit die een dagje gerijpt heeft  :Y  en zeker niet te lang doorspatelen hoor, je moet het echt een beetje aanvoelen en ja oefening baart kunst zeggen ze, dus zeker niet opgeven en blijven doorgaan  :Y
Ook niet te hoog afbakken, ik bak ze nu eerst een 8 tal minuten op 150°, dan komen ze mooi omhoog en dan verlaag ik de temperatuur zodat ze zeker niet zouden verkleuren.  Te hoog bakken droogt ze ook uit en dan worden ze idd hol...  Ook goed de lucht eruit kloppen hé...

Zo, moest je nog vragen hebben, laat ze me zeker weten en ik zal proberen te helpen  :)

Vele groetjes en succes met de macarons!

wat bedoel je met de lucht eruit kloppen? Hoe doe ik dat?
Ik ga het vanavond eens proberen en minder spatelen. Ik bak ze ong 20 min op 150, ga het nu eens voor 8 min doen en dan op 140.

11

Hallo Meentje,

Fijn om met jouw recept te werken.
Alles ging goed totdat ik de rondjes op het bakpapier moest maken. Ik heb een mooi rond tuitje om te spuiten maar elke macaron eindigde met een soort toefje er op en het hoort glad te zijn.
Enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Nu in de oven zien ze er goed uit, inclusief voetjes, maar wel met die niet gladde bovenkant.
Bedankt voor de moeite,

Annamaria

12 Laatst bewerkt door JPS (23-06-2015 08:52)

@Annemarie,  Als er een toefje blijft staan had je nog iets langer mogen mengen (macaroneren) daar wordt het beslag iets dunner van.
Als het net nog een heel klein puntje is kun je die met een licht vochtige vinger voorzichtig induwen.

Suc6 John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

13

ik gebruik de mix voor macarons van tasty Me. Ik vind het echt super ideaal heb ze ook al talloze malen geprobeerd maar deed telkens iets niet goed met de kant en klare mix lukken ze echt bijna altijd ( heel af en toe niet maar dat lag dan aan de temp van de oven )  de mix is in verhouding ook niet zo duur vind ik ( 800 gram is 8,50 kun je er volgens de verpakking 48 van maken ( hele) maar ik haal er meer uit met het gebruik van de macaron mat :)

Groeten uit 't Brabantse  Oisterwijk