1

Onderwerp: Royal icing niet mooi opgedroogd

hallo allemaal

Gisteren heb ik voor het eerst koekjes gemaakt met royal icing. Ik had de icing gemaakt van eiwitpoeder met water en poedersuiker. Toen ik het op het koekje spoot zag het er mooi en egaal uit. Ik was helemaal blij dat het gelukt was. Maar toen ik vanochtend ging kijken waren ze helemaal dof geworden en sommige waren wit uitgeslagen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-V3RKCP4Y.jpg

Heeft iemand een idee wat er mis is gegaan?

Alvast bedankt!

2

Re: Royal icing niet mooi opgedroogd

Hoe lang heb je gemixed, en op welke snelheid? het lijkt wel haast alsof de icing iets te poreus is geworden...
Wanneer heb je de kleurstof toegevoegd: voor of na het verdunnen?

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3

Ik heb het gemixt totdat het mooi stevig was (weet niet precies hoelang) daarna heb ik het in aparte bakjes gedaan en gekleurd. Toen met de dikke icing de randjes gespoten en het daarna met een heel klein beetje water verdunt (zoals in de how to hier op de site staat) en toen het grote vlak gevuld

het ziet eruit alsof je icing te dun was. Hoe dun was het? Heb je de seconden-uitvloei-truc gedaan?

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

Ik heb eerder het idee dat er te veel lucht in zit, waardoor het met luchtbelletjes opdroogt. Heb je het op hoog vermogen gemixt? Op laag vermogen is beter of vlak voor gebruik even met een mes de lucht eruit roeren.

Tieneke

6

Bedankt voor jullie antwoorden!!

Het zou inderdaad zo kunnen dat de icing te dun was (aangezien de randjes wat mooier blijven en die waren een stuk dikker).

Lucht denk ik niet dat het is geweest omdat er toen het nog nat was geen belletjes ofzo te zien waren.

Dit was een oefening voor een grote koek die ik wilde maken. Die heb ik net gemaakt en vooralsnog ziet het er nog goed uit. Nu maar hopen dat het er morgenochtend ook nog zo uitziet  ;)

7

Heb gisteren ook voor de eerste keer op deze manier icing gemaakt en ook bij mij was dit het resultaat.

Het lijkt ook wel of de icing in het koekje is getrokken op sommige plekken.

Vond de icing trouwens erg dik en vloeide helemaal niet mooi bij het inkleuren dus moest er best wat water bij.
Dus wellich teveel water?

Hebben jullie ook het probleem dat met eiwitpoeder de icing erg dik is?

8

Sandrochka schreef:

Hebben jullie ook het probleem dat met eiwitpoeder de icing erg dik is?

Hoe dik je icing is ligt niet aan het eiwit(poeder), maar aan de hoeveelheid water die je toevoegt :Y

Voor mij is de prettigste dikte als een druppel of straaltje dat je van je lepel laat lopen in zo'n 15 seconden ( niet te snel tellen! ;) )weer vlak is. Het is ook niet erg als je icing niet onmiddelijk plat op je koekje ligt: voorzichtig een beetje heen en weer schudden, dan zie je dat ie ook plat wordt :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>