1

Onderwerp: Help me uit de brand zwarte fondant!!!!!!!!!!!!!!!!

Beste collega bakkers,

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen. Ik moet voor a.s vrijdag een taart bekleden met zwarte rolfondant (pettinice) heb dit een tijdje geleden ook al gedaan, maar het lukte totaal niet. Fondant was heel erg zacht en scheurde aan alle kanten  :(  Het huilen zat me nader dan het lachen.

Wie heeft een gouden tip hoe ik dit het beste kan doen.

Alvast bedankt voor de reacties ;)

liefde en passie voor taarten bakken.

2

Re: Help me uit de brand zwarte fondant!!!!!!!!!!!!!!!!

een beetje tylose erdoor heen kneden??? Of misschien gewoon een ander merk proberen want ik vind persoonlijk dat die pettinice idd erg zacht en kleverig is

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

3

Had ik vorige keer ook al gedaan. Werd toen zachter, misschien te weinig tylose . Hoeveel tylose zou ik op 800 gram moeten doen?

4

marijetje schreef:

een beetje tylose erdoor heen kneden??? Of misschien gewoon een ander merk proberen want ik vind persoonlijk dat die pettinice idd erg zacht en kleverig is

Had ik vorige keer ook al gedaan. Werd toen zachter, misschien te weinig tylose . Hoeveel tylose zou ik op 800 gram moeten doen?

5

er staan 2 theelepels voor 500 gram voor maar dit is dan weer niet om je taart mee te bekleden je fondant word er namelijk niet lekkerder op.

6

marijetje schreef:

er staan 2 theelepels voor 500 gram voor maar dit is dan weer niet om je taart mee te bekleden je fondant word er namelijk niet lekkerder op.

Oh dus wordt andere fondant halen :( Heb 2 kilo in huis die op moet.snik snik.

Toch bedankt voor je snelle reactie.

7

je kan natuurlijk ook als het probleem alleen is dat het te plakkerig is ook een beetje extra poedersuiker erdoor kunnen kneden dan heb je niks geen smaakverlies en word ie toch minder plakkerig

8

marijetje schreef:

je kan natuurlijk ook als het probleem alleen is dat het te plakkerig is ook een beetje extra poedersuiker erdoor kunnen kneden dan heb je niks geen smaakverlies en word ie toch minder plakkerig

Het probleem is dat de fondant ook scheurt :( . Poedersuiker tip ga ik zeker uitproberen :D

9

:think: met een andere kleur bekleden/andere deco maken/ in gedeeltes bekleden... ligt natuurlijk erg aan het ontwerp....

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

10

ik hoop dat het lukt :Y  twee kilo voor niks hebben daar word je ook niet vrolijk van

11

Carien schreef:

:think: met een andere kleur bekleden/andere deco maken/ in gedeeltes bekleden... ligt natuurlijk erg aan het ontwerp....

Was maar zo simpel :(  Me zus wilt perse een zwarte taart met parels, en ruitjes . Dus valt niet veel te decoreren.  Heb geprobeerd om het uit haar hoofd te praten, helaas niet gelukt. Maar goed ga de uitdaging aan, en heb dus hulp gevraagd aan de hulptroepen hier ;)

12

marijetje schreef:

ik hoop dat het lukt :Y  twee kilo voor niks hebben daar word je ook niet vrolijk van

Ik hoop het ook :thumb: . Was een beetje hebberig ;)  en dacht heb ik mooi een backup als het fout gaat.

13

Veel succes!
Ik heb eens een zwarte taart gemaakt maar ik doe het nooit meer!
Ik vond de fondant vies van geur en smaak, alles zag zwart en de fondant was veel te plakkerig...

Ben benieuwd naar je eindresultaat!

It's just a piece of cake

14

Veel succes!
Ik vond de fondant vies van geur en smaak, alles zag zwart en de fondant was veel te plakkerig...

It's just a piece of cake

15

ik koop zwart altijd kant en klaar, is geen beginnen aan joh...
andere kleuren kleur ik wel zelf maar zwart en rood niet..

"Let’s face it, a nice creamy chocolate cake does a lot for a lot of people; it does for me." Audrey Hepburn

16

Ellen1981 schreef:

Veel succes!

Oh  :( durf het al bijna niet meer aan.

17

Fame cake schreef:

Is zelf zwart kleuren wel een optie?

18

het is wel mogelijk volgens mij maar je heb dan echt heel veel kleurstof nodig en lang kneden, waardoor je fondant warm en plakkerig word en moeilijk te handelen.

"Let’s face it, a nice creamy chocolate cake does a lot for a lot of people; it does for me." Audrey Hepburn

19

Wilmel schreef:
Fame cake schreef:

Is zelf zwart kleuren wel een optie?

Marsepein zwart kleuren vind ik wel te doen. Maar fondant waag ik me niet meer aan. Mij bevalt de zwarte fondant van funcakes / Jamin prima.

~ Never waste a good crisis... ~

20

Dames bedankt voor alle tips en het meedenken :thumb: . Heb een potje zwarte kleurstof gehaald. Ga van het weekend uitproberen.

21

ik had eens gelezen dat je zwart ook kon kleuren met koolstof (te kopen bij de apotheker). Ik heb het nooit geprobeerd en geen idee hoe het smaakt en of de fondant dan bewerkbaar is.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

22

xhafal schreef:

ik had eens gelezen dat je zwart ook kon kleuren met koolstof (te kopen bij de apotheker). Ik heb het nooit geprobeerd en geen idee hoe het smaakt en of de fondant dan bewerkbaar is.

Kleuren met koolstof, nooit van gehoord.Lijk me ook niet echt lekker :(

Maar toch bedankt voor het mee denken.

23

Zwarte fondant mengen met zwarte marsepein? Lijkt me wat lekkerder werken, minder kans op scheuren.

24

Biggeltaart schreef:

Zwarte fondant mengen met zwarte marsepein? Lijkt me wat lekkerder werken, minder kans op scheuren.

dat ga ik proberen

dank je voor de tip :)

25 Laatst bewerkt door Hermelijntje (11-04-2012 19:57)

Zomaar koolstof door de fondant is geen goed idee!  :nooo  Dit wordt namelijk gebruikt als geneesmiddel. Wordt bijvoorbeeld voorgeschreven bij mensen (of kinderen) die iets giftigs hebben gegeten of gedronken. Niet voor niets is het verkrijgbaar bij de apotheek. Misschien kan de apotheek wel aanwijzigingen geven voor een veilige dosering. Niets zo vervelend als zieke gasten! :(