1 Laatst bewerkt door Supermuis (27-01-2008 19:43)

Onderwerp: Tiara probeersels (ervaringen en tips)

Door het zien van de tiara's gemaakt van royal icing op dit forum, wilde ik het ook graag eens proberen (zonder verder een taart ervoor te hebben ofzo). Hier het resultaat en mijn ervaring en een paar tips voor degene die het nog niet hebben gedaan en ook eens willen proberen.

http://lh6.google.com/supermuis/R5zFuonL9iI/AAAAAAAAACE/yCbStDzLetc/s400/IMG_2410.JPG"

Dit is de eerste die ik maakte, met behulp van een patroon en tutorial op cakecentral.com (http://cakecentral.com/article113-How-T … Tiara.html). Ik heb royal icing gemaakt met suikerpoeder, eiwitpoeder en water. Vervolgens het patroon op een grote weckpot geplakt en daar bakpapier overheen. Zorg ervoor dat zowel het papier als bakpapier goed vast zitten (bij mij liet in het begin het bakpapier los, da's niet zo handig). Het gebruik van een weckpot is mij goed bevallen, hierdoor kon ik mijn hand soms in de pot doen bij het spuiten en zo hem makkelijker vasthouden. Ook het gebruik van een kussen in het begin vond ik handig, maar je moet wel uitkijken dat je niet te ver door draait en zo je pasgespoten icing op het kussen veegt. Ik heb spuitmondje nr. 2 gebruikt, maar zou een iets dikkere aanraden. De lijntjes zijn erg dun en breken snel. Uiteindelijk zijn dan ook aan beide kanten de pootjes van mijn tiara afgebroken bij het afhalen. Aangezien hij toch nergens voor bestemd was maakte dat verder niet uit.

http://lh3.google.com/supermuis/R5zFr4nL9gI/AAAAAAAAABw/_5MtcDKgE7E/s400/IMG_2415.JPG

Tiara nummer twee heb ik zelf bedacht. Ik heb hem heel simpel gehouden. Het ontwerpen van een tiara is leuk om te doen. Het makkelijkste is om een papiertje dubbel te vouwen. Vervolgens teken je de helft van de tiara. Om dan te zorgen dat hij symmetrisch wordt, kan je het papier dubbelgevouwen tegen het raam houden en zou de andere kant overtekenen. Bij de tweede tiara heb ik het bakpapier met wat trex ingesmeerd, wat het erafhalen wel makkelijker maakt.

>>> NIEUW: Zoetekoek heette voorheen Supermuis!!!

2

Re: Tiara probeersels (ervaringen en tips)

Zakt dan de tiara tijdens het drogen niet langzaaaaaaam naar beneden? Daar ben ik namelijk bang voor, vandaar dat ik ze zonder trex spuit... wat resulteert in nog steeds geen tiara die heel bleef :(. Ik heb er al een paar gespoten... maar helaas nog geen

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

3

Wauw!!! Mooi zeg!!!!!!!!

Misschien me ook maar eens aan wagen.

Jessica

4

als ik dit zie krijg ik er toch ook zin in om het eens te proberen. Bedankt voor de ervaring tips.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

5

Carin schreef:

Zakt dan de tiara tijdens het drogen niet langzaaaaaaam naar beneden?

Nee hoor, je moet ook maar een heel dun laagje trex aanbrengen, die er dan voor zorgt dat je icing niet gelijk los op het bakpapier ligt maar ook er niet aan vastplakt.

Nog een tip, die ik vergeten was toen ik de eerste post maakte, dat het dus verstandig is om de tiara in delen te spuiten. Eerst het hele patroon, die laten drogen (2 of 3 uur) en vervolgens kan je lijnen die wat te dun zijn geworden wat bij spuiten (gebruik een penseel met wat water om oneffenheden weg te werken van de tweede lijn). Daarnaast is het mogelijk om op bobbelige lijnen stipjes aan te brengen (die er dan uitzien als een soort pareltjes). Wel aan de andere kant ook aanbrengen, zodat de symmetrie bewaard blijft.

>>> NIEUW: Zoetekoek heette voorheen Supermuis!!!