1

Onderwerp: boltaart maken

hallo allemaal

binnenkort moet ik een boltaart maken(meptaart) voor de verjaardag van me neefje die 1 word
nu is mijn vraag hoe maken jullie deze?
zie verschillende dingen voorbij komen gewoon met een bisquit die in repen is gesneden of toch gewoon bakken in de blanda schaal?
hij met 12 cm worden

2

Re: boltaart maken

gewoon een blanda 12 cm gebruiken joh... das erg makkelijk.
Ik gebruik dan geloof ik 66 gr funcakes mix, 1 ei en 7 gr water.

succes:)

3

Oké dat had ik ook al in gedachten hoor maar wilde even weten hoe iedereen het doet

4

geen idee hoe iedereen t doet, maar ik doe t altijd met een blanda. Gaat prima.

5

Oké dat had ik ook al in gedachten hoor maar wilde even weten hoe iedereen het doet

6

sweet978 schreef:

gewoon een blanda 12 cm gebruiken joh... das erg makkelijk.
Ik gebruik dan geloof ik 66 gr funcakes mix, 1 ei en 7 gr water.

succes:)

Hoeveel graden doe je hem in de heteluchtoven? moet het beslag 10 min mixen?

7

gewoon mixen zoals altijd 8 min snel en 2 langzaam na mixen. Ik bak altijd rond de 160 graden...gasoven stand 4 ( ik heb dus een gasoven)

8

sweet978 schreef:

gewoon mixen zoals altijd 8 min snel en 2 langzaam na mixen. Ik bak altijd rond de 160 graden...gasoven stand 4 ( ik heb dus een gasoven)

bedankt voor je advies.  :thumb:
Ik ga morgen proberen te maken  :)

9

blanda schaaltje, erg handig!

10

ik heb allebei de manieren geprobeerd. Met repen biscuit is leuk om te doen met kids, zo hoeven zij zelf niet te bakken of te wachten tot het taartje gebakken is en afgekoeld. Gisterenavond heb ik in de kleine blanda 12cm, gebakken en gaat super! Ik prefereer ook het bakken.

11

Pink_lady schreef:

ik heb allebei de manieren geprobeerd. Met repen biscuit is leuk om te doen met kids, zo hoeven zij zelf niet te bakken of te wachten tot het taartje gebakken is en afgekoeld. Gisterenavond heb ik in de kleine blanda 12cm, gebakken en gaat super! Ik prefereer ook het bakken.

Ik heb wel eens met de repen gedaan maar vond de taart niet strak genoeg. Mijn dochter is ziek dus vandaag geen taart bakken  :(
wie weet vrijdag weer.
Pink Lady, zou 30 min bakken in de heteluchtoven 160 graden genoeg zijn?

12

dat denk ik niet niet, ik denk dan minimum, 40 minuten, maar kijk na 30 minuten of hij mooi opkomt en droog lijkt, dan kan je testen met een coctailprikker.

13

Met de repen moet je iets dikker afsmeren, dan wordt hij iets strakker. Het is de bedoeling dat de naadjes dan weggewerkt worden

14

Pink_lady schreef:

Met de repen moet je iets dikker afsmeren, dan wordt hij iets strakker. Het is de bedoeling dat de naadjes dan weggewerkt worden

Dat is het dus, meer afsmeren.  :o
Bedankt voor je advies.  :thumb:
Hopelijk kan ik as zaterdag de boltaart maken.  :)

15

enkel bij de reepjes he, want ik smeer mn andere taarten ook vrij dik af, maar lees in elke how-to dat dat niet hoeft. Dus ik ga uitzoeken waarom dit zo is.
Ik ben zelf ook een leek hoor ;) maar probeer zoveel mogelijk te leren door te doen en hier op het forum te lezen.

Ook als je de methode met de reepjes doet, goed aandrukken en laten opstijven.
Suucces ;)

16

ik zie op de site van ikea alleen maar 20cm en 5 cm van blanda staan.
die van 12 cm lijkt uit glas, die kan toch niet in de oven????
of hebben ze in de winkel nog meer????

Een fb-pagina om alles te showen/
www.facebook.com/LuckeyBakery

17

http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/30081467/

;)

daar staan de maten op.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

18

Ik ben een voorstander van de blanda schalen. In de Ikea winkel hebben ze idd 12 cm (in Amsterdam iig) want daar heb ik hem gekocht.

19

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20057255/

trouwens op de nederlandse site ook. Je kan rechts een pijltje zien waar je op kan klikken om de verschillende afmetingen te zien.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

20

oeps sorry.... haha zag alleen de glazen variant en niet de mogelijkheid tot maten kiezen....

geen geld zeg die schalen....

21

Ik gebruik de blanda schaaltjes 12 cm goed inspuiten en dan maak ik biscuitmix van funcake en ik houd de tijd aan op de verpakking en het aantal graden en het komt er perfect uit

22

ik heb de mix van boerenbond/aveve dus moet nog even kijken hoeveel mix ik nodig heb.....

pink-lady... jij kunt mij hier vast bij helpen  :D

23

Ik heb ook de blanda schaaltjes gekocht. Die van 12 en 20 maar dan wel van staal, die kunnen toch niet in de oven?

24

shallY schreef:

Ik heb ook de blanda schaaltjes gekocht. Die van 12 en 20 maar dan wel van staal, die kunnen toch niet in de oven?

Ik heb ook de blanda serveerschalen van staal. Ze zijn er misschien niet voor gemaakt maar het gaat prima. Ik bak iedere bolvorm hierin!

Groetjes Puck

25

Pink_lady schreef:

dat denk ik niet niet, ik denk dan minimum, 40 minuten, maar kijk na 30 minuten of hij mooi opkomt en droog lijkt, dan kan je testen met een coctailprikker.

Pink Lady, het is gelukt! :thumb:
Net taart gemaakt, 35 min in de heteluchtoven 160 graden.
Bedankt tot zover, hopelijk kan ik morgen de taart vullen(weet nog niet met wat) maar de bekleden wil met chocoladeganache.