1 Laatst bewerkt door ZoetVerlangen (19-03-2012 12:38)

Onderwerp: hulp gezocht voor pme1

hoi meiden,

in april moet ik mijn eindopdracht maken tijdens de een cursusdag. 5 uur de tijd voor 3 hoog, afsmeren bekleden en decoreren. als voorwerk mag alleen de strik gedaan worden.... Heb al wel 20 ideeen door me hoofd laten gaan en ik maak me zelf gek :-) heb faalangst en ben erg onzeker dus een hele slechte combinatie....

Zat nu te denken om de bovenste taart een doosje te maken ( zoiets als het juwelendoosje in de topic taarten http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … id=188616) en op de deksel de strik.
De onderste laag de drapieen maar dan over de lengte en vastgezet met een cameo. En voor de middelste taart geen idee! Er dienen minimaal 3 technieken terug te komen op de taart, heb er nu dus twee de strik en de drapieen.

wie heeft er nog meer tips of ideeen?
of vinden jullie mijn idee niet bij elkaar passen ?

2

Re: hulp gezocht voor pme1

wat zijn de technieken die je moet gebruiken?

www.CakeisforLife.nl
voor elke gelegenheid een taart

crimpen, embossen, draperiën en lussen (swags), frillen, het maken van linten en strikken, brodery anglaise, puzzelen met uitstekers, uitsteektechnieken, het maken van een inlay, bloemen.

4

Bij het juwelendoosje is sowieso op de rand een crimper gebruikt, dus dat kan je dus al gebruiken. Mocht dat niet genoeg zijn, zou ik de tweede taart redelijk rustig houden met een mooie hoge rand met brodery anglaise. En eventueel een mooie bloem die tegen je juwelendoos aanrust.

www.CakeisforLife.nl

en denk je dat de onderste taart met drapieen en camee mold bij het geheel past? en dan de drapieen over de lengte ipv breedte.

6

Je zou het moeten bekijken dat je onderste twee taarten een presentatie manier van je doosje moet voorstellen. Wat dat betreft zou je het misschien willen omdraaien: de draperieën op de tweede taart ipv de onderste. Onderste stelt dat in gedachten een tafel/kastje voor, simpel met een chicque brodery anglaise. De tweede stelt een zachte stoffen presentatie voor (misschien kusseneffect??) met draperieën vastgespeld met camee broches. Wat bedoel je trouwens met lengte ipv breedte (horizontaal of verticaal)? En bovenop je juwelendoos met strik (eventueel ook de camee in verwerken, misschien als centrum van je strik???).
En zijn het ronde taarten of vierkante (of beiden?)

www.CakeisforLife.nl

ik ga ronde taarten gebruiken , de drapieen verticaal... vind het super idee van de camee  middenop de strik

8

En de draperieën dan een paar op strategische punten of volledig rondom? Zou zelf voor circa 4 stuks gaan en tussendoor het kusseneffect met de diamond patchworkcutter, heb je ook gelijk embossing. Dan moet je toch zeker voldoende technieken hebben  :Y . De bloem dan als laatste laten liggen, want mocht je tijdnood krijgen, dan is dat het minst belangrijkste. Eventueel zou ik hem dan ook niet op de taart leggen maar tegen de onderste aan (dus op het board waarvan ik uitga dat je die gaat gebruiken).

www.CakeisforLife.nl

9

En wat ga je doen met kleuren? (verder niet nieuwsgierig hoor)

www.CakeisforLife.nl

haha geef niks ben super blij dat je mee wilt denken, als je de taart rustig thuis kan maken kun je van alles proberen en nu is het echt met een tijdsdruk van 5 uur ... dus moet alles goed van te voren bedenken.

Wilde eerst met zwart en wit werken, maar zit nu te bedenken om de basis lichtroze te houden en dan de rest met wit en wat feller roze.
Of heb jij andere ideeen?

11

Persoonlijk zou ik niet voor fel roze gaan. Dan eerder zwart, wit en lichtroze. Maar dat ben ik  :D .
Als ik voor felroze ga, dan ga ik doorgaans ook geheel voor felle kleuren, dus met limoengroen en zo.

Zo uit mijn hoofd zou ik doen:
Onderste taart wit met zwarte rand (zodat je met de broderie anglaise er wit doorheen ziet komen), event. bloem lichtroze.
Tweede taart zwart met witte draperieën.
Juwelendoos lichtroze met zwart/witte strik, mocht thuis al, dus kan je proberen om deze met 2 kleuren te maken.
Als je kan dusten/verfen zou ik zelf de cameeën een lichtroze achtergrond geven (dus afbeelding van hoofd/bloem e.d. wit laten) en de rand zilver.
Ik weet niet of je begrijpt wat ik bedoel, maar in mijn hoofd heeft een camee drie delen: de afbeelding (hoofd/bloem), de achtergrond en de zetting/rand.

Maar om een echt duidelijk beeld te krijgen, zou ik even zo'n sjabloon kleuren om te zien of de kleuren dan ook echt mooi uitkomen; http://caek.nl/wp-content/uploads/template3hoog.jpg

Ben wel benieuwd naar je uiteindelijke resultaat. Geef je me een seintje als je hem post?

www.CakeisforLife.nl

helemaal super! bedankt voor het meedenken , de taart is pas voor in april maar nu heb ik iets meer rust... wellicht dat ik hem thuis al een keer als dummie ga maken dan weet ik ook gelijk hoeveel tijd ik er voor nodig ga hebben.... laat het je weten als ik hem af en de foto plaats , super bedankt

13

Veel succes, heb zelf volgende week vrijdag de laatste les PME 3, maar we werken daar elke les al aan het eindstuk omdat de Royal Icing steeds zo lang moet drogen, dus geen tijdsdruk verder.

www.CakeisforLife.nl

ik hoor ook vaak dat mensen eindstuk pme1  thuis mogen maken , maar dat mogen wij helaas niet en wij mogen ook geen dummies gebruiken.
Wij moeten dus met biscuit werken en dus ook stapelen met dowels en kartons ( wat door ook allemaal op maat moet worden gemaakt) dan afsmeren,  bekleden met marsepein daarna een laag fondant en daarna kunnen we dus pas aan de slag met decoratie en de afwerking ...

15

pffff, ik weet niet waar jij hem volg, maar daar wil ik hem dan niet volgen. Nu scheelt het dat zevenaar en terneuzen niet bij elkaar in de buurt ligt, dus die kans is dan wel heel klein  :D

www.CakeisforLife.nl

16

sorry dat ik ff 'inbreek' en offtopic ga, maar ik lees dat leon10-e een workshop doet in de omgeving terneuzen? mag ik weten waar, en wat voor workshop dat precies is? ik ben namelijk een beginner en wil ook graag een cursus doen maar alles is zo ver weg...ik woon op Walcheren

17

pinkcloud schreef:

sorry dat ik ff 'inbreek' en offtopic ga, maar ik lees dat leon10-e een workshop doet in de omgeving terneuzen? mag ik weten waar, en wat voor workshop dat precies is? ik ben namelijk een beginner en wil ook graag een cursus doen maar alles is zo ver weg...ik woon op Walcheren

Helaas niet in Terneuzen. Ik doe nu PME 3 (=Royal Icing) in Huijbergen. Voor mij een uurtje rijden, maar dat is dan nog met de tunnel. En PME is geen workshop, maar een opleiding van meerdere dagen. Wel is er deze zaterdag een WS koekhuisjes versieren met Royal Icing in Terneuzen (ik ben gastvrouw).
Verder moet ik voor de meeste dingen ook een redelijk eind rijden.

www.CakeisforLife.nl