1

Onderwerp: Waarom bij basisrecept biscuit niet gewoon meteen alles bij elkaar?

Heeft iemand enig idee waarom je, als je een kapsel maak volgens het basisrecept ipv met de mix, niet gewoon alles meteen bij elkaar kunt gooien?

Als je een mix gebruikt kan het toch ook gewoon allemaal in één keer in de mixer? Wat zit er in de mix waardoor je die er niet aan het eind pas héél voorzichtig doorheen hoeft te spatels?

Misschien een stomme vraag hoor, maar ik ben echt een informatiemens en als ik niet weet waaróm iets op een bepaalde manier moet gebeuren heb ik er een beetje moeite mee om het te dóen...  ;)  Da's ook één van de redenen waarom ik met mijn studie biologie gestopt ben: al die practica waar je een protocol moet volgen, en niemand die weet (of wil vertellen) waaróm bepaalde stappen (die niet logisch lijken) gevolgd moeten worden.  ;)

Dusse: is er hier iemand die het eens heeft geprobeerd en geen verschil gemerkt heeft? Of moet ik zelf eens een poging wagen...?  ;)

2

Re: Waarom bij basisrecept biscuit niet gewoon meteen alles bij elkaar?

ps. niet als de stappen lógisch lijken hoor, dan ben ik prima in staat om ze te volgen zonder er mijn hoofd over te breken.

In dit geval vind ik het níet logisch, want met een zak mix kan het wél in één keer  ;)

3

Ik maak even een abo op dit topic! Dit verklaring wil ik ook wel weten! Mijn tante zei, gewoon alles bij elkaar niet moeilijk doen, maar twijfelde aan het verhaal van de eieren! Waarom??? Ik weet het dus niet!

4

Goeie vraag ik loop ook altijd te knoeien met dat door spatelen van de bloem. Zou fijn zijn als je die er gewoon bij kan mikken

5

ik mik altijd alles bijelkaar en is nog nooit fout gegaan.....dus ik zou echt niet weten waarom alles apart moet

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

6

Geen ervaring mee, maar er zit in ieder geval een verschil in de suiker.
Bij het basisrecept is je suiker veel grover van structuur.
Bij de mix is de suiker meer poedersuiker die al door de bloem (en andere ingrediënten) heen zit. Ik blijf even meelezen  O-)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

E500= natriumcarbonaat
E541=natriumaluminiumfosfaat
E336=kaliumtartraat
E575=glucono-delta-lacton
E477=propeenglycolesters van vetzuren
E472b=mono- en diglyceriden van vetzuren veresterd met melkzuur
E415=xanthaangom

Deze e-nummers zorgen ervoor dat het mengsel zijn viscositeit behoudt en door de rijsmiddelen in combinatie met de zuren (o.a. gluconzuur), rijst het biscuit hoe dan ook.

Dit zit allemaal niet in een biscuit die je zelf maakt met enkel suiker, eieren, bloem, maizena en zout. Dus dan moet je ervoor zorgen dat je zelf de lucht in je beslag houdt waardoor de eieren ervoor kunnen zorgen dat je biscuit rijst.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

8

Suikertaartjes-Suuz schreef:

E500= natriumcarbonaat
E541=natriumaluminiumfosfaat
E336=kaliumtartraat
E575=glucono-delta-lacton
E477=propeenglycolesters van vetzuren
E472b=mono- en diglyceriden van vetzuren veresterd met melkzuur
E415=xanthaangom

Dit zijn vast die 'andere ingrediënten'  :D

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

9

Dank je, Suuz! Er is dus toch een réden...

Als je nou wat bakpoeder toevoegt, zou dat schelen? Ik zie op het ingrediëntenlijstje dat daar alvast één van bovenstaande E-nummers in zit. Zijn we al 1/7de verder... 2/7de als ik het andere E-nummer van het zakje bakpoeder meetel waarvan ik geen flauw idee heb wat het is maar het staat bij de rijsmiddelen dus het effect zal wel vergelijkbaar zijn ;)

Enne, voor de anderen: ik ben behalve een informatiemens gelukkig óók nog eens stronteigenwijs dus speciaal voor jullie zal ik een keer twee biscuits bakken met het basisrecept. Eentje op de 'goede' manier en eentje op de 'luie' manier. Kijken of het scheelt in hoogte en smaak.

Geen idee wanneer ik ooit de tijd zal vinden om biscuit met iets anders dan funcakes-mix te maken, maar áls ik die tijd ergens tegenkom maak ik er meteen een experiment van  :D

10

Ik heb zo juist 3 biscuits gebakken, 1 op de spatel manier en de bij de andere 2 heb ik de bloem en maizena gezeefd aan het eind van de mixtijd in de kom er bij gegooid. Even op een lagere snelheid doorgemixt en ze kwamen super uit de oven.
Vanavond ga ik ze vullen en dan laat ik weten hoe ze aan de binnenkant zijn.
Maar tot zover ben ik erg tevreden :9

11

verwendy66 schreef:

Ik heb zo juist 3 biscuits gebakken, 1 op de spatel manier en de bij de andere 2 heb ik de bloem en maizena gezeefd aan het eind van de mixtijd in de kom er bij gegooid. Even op een lagere snelheid doorgemixt en ze kwamen super uit de oven.
Vanavond ga ik ze vullen en dan laat ik weten hoe ze aan de binnenkant zijn.
Maar tot zover ben ik erg tevreden :9

Ik doe het ook op die laatste manier, omdat op de eerste manier nog wel eens klontjes bloem tevoorschijn komen als de cake gebakken is. Door de bloem met de maizena op het eind op de laagste stand kort erdoor te mixen, is dat probleem opgelost. Het gebak wordt wel iets minder luchtig, maar sponzig genoeg..... EN het is makkelijker door te zagen. Wel moet je op luchtbellen letten, zorgen dat alle "bellen" geplet zijn. (Ik hak er met mijn spatel nog lekker doorheen).

12

Het resultaat van het bakken vanmiddag: de gespatelde biscuit kon de kliko in, er zaten allemaal meelklonten in het midden. En de 2 die ik op het laatst mee gemixt had waren helemaal perfect  :D

Ik ga dus nooit meer moeilijk doen en kiep mn meel gewoon in de keuken machine  :Y  en inderdaad het zagen ging ook makkelijker

13

Dat komt gewoon omdat jullie dan ws niet kunnen spatelen. Het is zonde van de moeite om er lucht in te draaien om t vervolgens weer eruit te kloppen met je bloem toevoegen.
Door eerst je suiker en eieren op te kloppen ontstaan er luchtbellen en daardoor word je biscuit luchtig. Als je alles bij elkaar mikt ontbreekt je lucht of heb je glutenvorming waardoor de boel taai wordt. en er kunnen net zo goed klonten komen als je t machinaal toevoegt

14

etmc schreef:

Dat komt gewoon omdat jullie dan ws niet kunnen spatelen. Het is zonde van de moeite om er lucht in te draaien om t vervolgens weer eruit te kloppen met je bloem toevoegen.
Door eerst je suiker en eieren op te kloppen ontstaan er luchtbellen en daardoor word je biscuit luchtig. Als je alles bij elkaar mikt ontbreekt je lucht of heb je glutenvorming waardoor de boel taai wordt. en er kunnen net zo goed klonten komen als je t machinaal toevoegt

Je hebt gelijk wat dat spatelen betreft, ik vind dat echt lastig en moet veel moeite doen om alle bloem er goed door heen te krijgen. Als ik het dan in de vorm doe kom ik vaak nog klontjes bloem tegen en heb ik er voor mijn gevoel de lucht uitgespateld
De biscuits die ik vandaag heb gebakken waren wel heel luchtig, gelukkig. Ze kwamen ook goed omhoog tijdens het bakken. Ik heb ook maar kort gemixt, na de 10 min.

15

etmc schreef:

Het spatelen kost gewoon wat werk, het lukt wel, maar ik moet heel goed opletten dat er geen stukjes bloem achterblijven. Het er heel kort op de laagste stand doorheen mixen gaat beter. Het biscuit blijft luchtig en beter te snijden. Daarbij heb ik dan ook nooit last van die klontjes.

Ik vind het erdoorheen mixen ook erg zonde. Je biscuit wordt inderdaad nooit zo luchtig als hij hoort te zijn.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

17

etmc schreef:

Je hebt mij helemaal overtuigd.. Je woordje TAAI deed het 'm. Ik spatel de bloem en maizena er gewoon weer doorheen, kost iets meer werk, maar het wordt nu niet meer "taai".

Alleen het doorzagen vind ik, omdat het niet meer zo "taai" is, wel wat lastiger...  :thumb: