1

Onderwerp: Gistdeeg; volgende dag zó droog

Hoewel de meeste vragen hier zullen gaan over biscuitdeeg wilde ik het toch maar gewoon even proberen. Ik heb een aantal gebakjes gemaakt met gistdeeg (zoete kwarkbolletjes en bolusen). Op de dag van het bakken zijn ze heerlijk en is het deeg ook zacht maar een dag later kan ik ze eigenlijk al weggooien omdat ze zo enorm droog en hard zijn. Wat doe ik verkeerd? of heeft iemand tips?

Alvast bedankt!

Gr. Anita

2

Re: Gistdeeg; volgende dag zó droog

Ik weet het zo niet, maar hoe heb je ze bewaard? Misschien dat dat een factor kan zijn?

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

ik bewaar mijn soezen altijd ongevuld in een tupperware bak met deksel dicht
dan blijven ze wel 3 dagen goed dan zijn ze al op of eerder

misschien eens een ander recept proberen staat hier wel op het forum een aantal

4

Heb je het deeg gekneed? Want bij dit soort koeken is het eigenlijk de bedoeling om zo weinig mogelijk te kneden, anders krijg je meer een broodachtige structuur. Je moet dus de ingrediënten vermengen en dan eigenlijk zo weinig mogelijk nog verder kneden. Na het rijzen ga je het deeg nog uitrollen, veronderstel ik?

En verder, welk soort boter gebruik je? In principe werkt 3/4 roomboter met 1/4 plantaardige bakboter het beste.

Om dit te bewaren, best in een afgesloten taartdoos op een niet-vochtige en koele plaats bewaren.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

5

Marie-Popo schreef:

Heb je het deeg gekneed? Want bij dit soort koeken is het eigenlijk de bedoeling om zo weinig mogelijk te kneden, anders krijg je meer een broodachtige structuur. Je moet dus de ingrediënten vermengen en dan eigenlijk zo weinig mogelijk nog verder kneden. Na het rijzen ga je het deeg nog uitrollen, veronderstel ik?

En verder, welk soort boter gebruik je? In principe werkt 3/4 roomboter met 1/4 plantaardige bakboter het beste.

Om dit te bewaren, best in een afgesloten taartdoos op een niet-vochtige en koele plaats bewaren.

ik gebruik m'n kitchenaid mixer en nadat alle ingedrienten gemengd zijn laat ik hem nog max. 2 min. kneden (volgens boekje  :) ) dat zal niet te lang zijn toch? na het rijzen indaad nog even kort doorkneden en dan in gelijke stukken verdelen. Voor het boter gebruikte ik volledig roomboter, ongezouten dus die tip zal ik de volgende keer zeker meenemen! en het bewaren; ik liet ze op het rooster liggen en dekte dat af met aluminiumfolie...dus dat zal ik de volgende keer ook op een andere manier doen. Hopelijk helpt het  :)