1

Onderwerp: Botercreme afsmeren

Hee halloo,

Ik heb een vraagje, ik ga een stapeltje maken, maar natuurlijk moeten die taarten afgesmeerd worden. Nu gebruikte ik altijd een pakje van wilton botercreme, maar die is op en de winkel waar ik het koop is dicht. Nu heb ik nog botercreme van funcakes, maar die is heel waterig  (200ML!) is deze dan nog wel geschickt om af te smeren, CC's op te spuiten, bloemen te maken etc? Of moet ik het vervange, verminderen of iets in die richting?

x.

2

Re: Botercreme afsmeren

150 ml water kan, daar wordt het steviger door. Wat je ook kan doen is 10 gram eiwitpoeder of merenque powder toevoegen. Dat stabiliseert het iets.
Omdat botercreme met boter is blijft het wel gevoelig voor warmte. Ik vang dat op door met twee zakken te spuiten. Kan de een afkoelen terwijl je met de ander werkt.

Ik smeer altijd af met botercreme van funcakes en mijn cursisten ook. Daar heb ik nog geen klachten over gehad, als de creme maar goed gemaakt is

Groetjes van Mireille
www.taartopmaat.nl

3

Als je geen risico wilt lopen op smeltende marsepein of fondant dan zou ik afsmeren met 1:1 botercrème ( 1 deel boter en 1 deel poedersuiker). De meningen over het afsmeren met funcakes botercrème zijn verdeeld. Vaak gaat het goed maar soms gaat het ook vreselijk fout.

4

waar kun je nog meer mee afsmeren en wat ik bij albert heijn kan halen want op maandag is alles hier dicht.

Botercreme 1:1 dus! Haal ik gewoon bij Albert Heijn!
Werkt echt het fijnste...vind ik dan hé!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

6

Ja, ik bedoel dat niet hahaha,

ik bedoel echt vervanging want we zijn hier niet zo verzot op botercremehet word zo machtig. (vind ik)

7

kwestie van dun afsmeren...
En anders ganache (slagroom met chocolade)...maar vind dat ook erg machtig

8

Afsmeren kan ook met abrikozen-gelei. Het enige is dat dat niet eventuele gaatjes dicht.

Groetjes van Mireille
www.taartopmaat.nl