1

Onderwerp: Bosche bollen

Hallo,
Ik ben nog niet heel lang aan het bakken, maar ik vind het wel heel leuk. Nu had ik dit weekend zin om iets anders dan een marsepein taart te bakken, dus ging ik eens op internet kijken en kwam daar een lekker recept tegen voor Bosche bollen. Ik dacht eerst dat het veel te moeilijk voor mij zou zijn, maar het viel harstikke mee.

Voor ongeveer 8 grote Bosche bollen:
-100 gram bloem
-100 gram boter
-100 ml melk
-100 ml water
-4 eieren
-snufje zout

Verwarm de oven voor op 210 graden.
Zet een pannetje met de melk en het water op het vuur. Doe er na een tijdje de boter bij en roer totdat de boter door de melk en het water is gesmolten. Tussendoor voeg je er een snufje zout aan toe. Voeg in 1 keer de bloem toe en roer dit goed door. Het wordt een stevig deeg. Zorg dat nadat de bloem is toegevoegd het pannetje zeker nog 5 minuten op het vuur staat. De bloem moet goed door koken, anders kan het later de eieren niet goed opnemen. Blijf wel roeren door het deeg en haal als je denkt dat het deeg goed is, het pannetje van het vuur en doe het deeg in een kom.
Voeg nu het eerste ei toe. Roer het ei goed door het deeg heen en pas als het ei er helemaal goed doorheen zit, kan je een nieuw ei erbij doen. Doe dit bij alle 4 de eieren. Roer als de eieren er allemaal goed doorheen zitten, nog eventje goed, zodat het een mooi mengsel wordt.
Wanneer het deeg klaar is, kan je het deeg in een spuitzak doen voor mooie hoopjes, maar je kan natuurlijk ook gewoon met een lepel hoopjes maken. Maak op een bakplaat (met het liefst een bakpapiertje erop) mooie hoopjes met een diameter van ongeveer 5cm. Denk eraan dat de hoopje minimaal 2x zo groot worden, dus zorg dat er genoeg ruimte tussen zit.
Doe de bakplaat in de oven en bak de soesen ongeveer 25 à 30 minuten op 210 graden.

Het is natuurlijk de bedoeling dat de soesen van binnen lekker luchig worden, zodat er lekker veel slagroom in kan.

Voor de slagroom:
-500 ml slagroom
-50 gram suiker

Om de slagroom te kloppen heb je ongeveer een halve liter slagroom nodig en 50 gram suiker, maar het is net hoe luchtig de soesen zijn geworden. Ikzelf heb altijd meer nodig dan dat ik dacht, dus dat moet je zelf maar een beetje bekijken. Als er bij de slagroom maar wel 1/10 suiker gaat om het vast te kloppen.

Wanneer de soesen klaar zijn, moeten ze even afkoelen. Na het afkoelen kan je aan de onderkant een klein gaatje maken met een mesje. Doe de slagroom in een spuitzak en spuit het door het gaatje de soes in. Volg je eigen gevoel met vullen. Wanneer jij denkt dat het genoeg is, kan je stoppen. Meestal voel je wel wanneer de soes helemaal volg zit.

Op een echte Bosche bol hoord natuurlijk ook nog chocolade, maar daar was ik nog niet helemaal uit.
Op internet stond:
-190 gram chocolade
-225 gram suiker
-90 ml water

Ik heb dit allemaal bij elkaar gedaan en gekookt in een pannetje, maar op de Bosche bol was het nog niet echt mooi geworden. Wel was het heel lekker.
Dus nog even een klein vraagje :
*Wat kan ik het beste op een Bosche bol doen?*

Succes met bakken en tips zijn natuurlijk altijd nog welkom!

(op mijn site staat de foto bij overig, dus als je wilt kijken wat er fout is gegaan/hoe ze zijn geworden(; )

2

Re: Bosche bollen

Bedantk voor het recept.

Ik heb al een aantal eer bosche bollen proberen te maken, maar bij mij lukken ze nooit.

De soezen zijn altidj totaal ingezakt, en niet te vullen.

Heb me erbij neergelegd om ze dan maar gewoon te kopen :D

Ben er echt dol op namelijk.

Dat dacht ik ook toen ik ze voor het eerst ging bakken, maar dat gebeurde helemaal niet. Je moet ze gewoon niet te breed maken;)

4

Op een bossche bol hoort inderdaad chocolade (en geen slagroom, dan wordt het een moorkop). Ik begrijp dat je de chocolade/suiker/water hebt laten koken? Weet niet of het mag koken, denk het niet. Wel pure chocolade gebruiken, volgens mij.

5

Ik heb een poosje terug ook bossche bollen gemaakt.
Ik heb toen eerst chocolade gesmolten en daarna de bollen erin gedoopt en toen in de koelkast gezet zodat de chocolade weer hard werd.
Dat ging goed.

De eerste keer heb ik pure chocolade gebruikt maar dat vonden wij erg machtig.
De tweede keer met melk chocolade gedaan en toen vonden wij ze lekkerder.

6

Bossche bollen maak je door gewoon een soezenbeslag te maken, deze hier boven kan gebruikt worden..

Om de chocoladeglazuur te maken doe je chocolade smelten, in principe is dat na smaak, bruin of pure.. ik gebruik weleens een chocolade reep van de c1000, maar ook valrhona chocola.

Maak een papje van slagroom (niet geklopt) en poedersuiker.. Ik heb geen gewichten maar er hoeft maar een klein beetje bi jde gesmolten chocolade. Hierdoor krijg je chocolade die niet zo keihard is als die uit de koelkast komt..

http://photos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/430109_3138968395269_1296667628_3243022_1279316283_a.jpg

7

Dr hoort geen slagroom op maar alleen in en gewoon in chocola dopen is volgens mij officieel de bedoeling.. maar ganache lukt idd ook wel..

8

Lijkt me leuk om een keer te proberen! Heb t zelf nog nooit gedaan, maar op chocoladetaart gebruik ik altijd een mengsel van 100 g pure chocolade en een klein bekertje (125 ml) slagroom, dat lijkt me wel te proberen? T wordt goed hard, maar niet te hard om er met een mes fatsoenlijk doorheen te komen zonder dat het breekt.

Maar gewoon pure chocola kan natuurlijk ook, als dit 'origineel' is :) De echte bossche bollen vind ik altijd wel t lekkerste, 'neppe' hebben vaak zo'n niksig zoet bruin mengseltje erop...