1 Laatst bewerkt door Chantaall (17-02-2012 21:09)

Onderwerp: Biscuit mislukt, HELP!

Ik heb de basisbescuit gemaakt en hij is mislukt!  :( Ik hem hem van 140 graden laten oplopen naar 185 graden en ik rook na 55 minuten al dat die begon aan te branden. Hij ziet er zo uit:

http://desmond.imageshack.us/Himg821/scaled.php?server=821&filename=imag0228pj.jpg&res=medium
http://desmond.imageshack.us/Himg716/scaled.php?server=716&filename=imag0229o.jpg&res=mediumhttp://desmond.imageshack.us/Himg526/scaled.php?server=526&filename=imag0230j.jpg&res=medium

Hartstikke laag en te bruin. Wat heb ik fout gedaan? Ik heb nog spullen om hem 1x over te doen.  :/

Beginnertjeee..

2 Laatst bewerkt door Cakemama-nl (17-02-2012 21:12)

Re: Biscuit mislukt, HELP!

heb je hem lang genoeg geklopt? oven niet geopend?
latenoplopen van temperatuur? ik laat hem altijd aflopen.

op 170 beginnen (25 min) en dan nog 20 op 140, voor 30 cm,

Voor de leukste workshop in Venlo, de lekkerste taarten en al uw supplies, www.cakemama.nl

Welke bakmix heb je gebruikt en welke verhoudingen? Ik gebruik funmix en gebruik de verhoudingen uit de tabel op deze site.
Voor een vorm van 28cm bak ik 45minuten in een heteluchtoven op 160 graden en dat gaat gelukkig goed.

www.taartenvankris.nl <-- Ook voor het bestellen van eetbare prints op icing, frosty en ouwel!

4

Nee, en ik heb naar mijn idee wel echt 10 minuten geklopt met de eieren en suiker.

Beginnertjeee..

5

Ik heb deze gebruikt:

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/2/Basisbiscuit/

En ik heb een bakvorm van 26.

Beginnertjeee..

6

Deze hoeveelheid is goed voor een ronde vorm van 24cm of een vierkante van 20x20.

dit haal ik van dit recept..

Ik gebruik deze ook altijd, klop met een gewone mixer, wel 10-15 min. doe de eieren eerst in warm water, daarna kloppen in een kom, die dan weer in een bak met warm water staat.

Ik heb een combimagnetron, doe eerst 15 min op 150 gr.
dan 15 min op 170 en dan 15 min op 190 graden.
Bij mij wordt ie dan (voor mijn gevoel ) hoog genoeg en het brandt niet aan...

Neem ook eens een kijkje op:https://www.facebook.com/Manoa-taarten

7

Oke, nou ik ga nog een poging doen. Dus ik moet hem met de eieren en suiker 10 minuten kloppen. Als ik de bloem, maizena en zout erdoor heb gedaan, moet ik dan nogmaals kloppen met de mixer? Want dat heb ik niet gedaan, alleen geklopt met een garde.

Beginnertjeee..

8

Ja de eieren en suiker minstens 10 min kloppen, ik schep de rest erbij en die roer ik zachtjes erdoor heen met een spatel ( ideaal keukenhulpje!!!)
Succes!

Neem ook eens een kijkje op:https://www.facebook.com/Manoa-taarten

9

Chantaall schreef:

Oke, nou ik ga nog een poging doen. Dus ik moet hem met de eieren en suiker 10 minuten kloppen. Als ik de bloem, maizena en zout erdoor heb gedaan, moet ik dan nogmaals kloppen met de mixer? Want dat heb ik niet gedaan, alleen geklopt met een garde.

Na het toevoegen van de bloem en maizena NIET meer kloppen, ook niet met een garde  :nooo Met een spatel 'er doorheen vouwen' en het liefst zo vlot mogelijk.  :Y
En gezien de foto is mag je gerust wat meer beslag aanmaken voor de maat van je bakvorm.

Succes!

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

10

Het lijkt vooral dat er in het beslag te weinig lucht is gekomen, of er weer is uit gegaan.
- eieren op handwarmte om te mixen.
- tien minuten mixen met de suiker in een schone kom.
- de bloem en maizena er in vouwen; als je te veel roert klop je hier de lucht er weer uit.
- daarna direct in de voorverwarmde oven. Dus niet te lang op het aanrecht laten staan, anders zakt ook heel langzaam de lucht weer weg.
- temperatuur langzaam laten oplopen 10 min 140 10 min 150 10 min 160. 10 min 180 (dat laatste doe ik met een kleinere taart meestal niet) Eventueel een oventhermometer gebruiken. Want als hij nu wat de donker is heeft hij er óf te lang in gestaan óf had hij een te hoge temperatuur. Na een half uur geregeld bij het biscuit checken; of je al ruikt dat hij gaar is, met een breinaald (lange pin) kan zien of hij van binnen gaar is, of aan de bovenkant kan voelen dat deze veerkrachtig is geworden en niet meer in te drukken is, dan kan hij eruit.

11

Ik sluit me helemaal aan bij Mieperdepiep
Ik gebruik ook een combimagnetron en bak nooit hoger dan 160 graden
Begin ook met 140 net als mieperdepiep

Een sateprikker werkt ook prima om te testen.

Het is een kwestie van je over leren kennen. Elke heeft weer een net iets andere ideale gebruiksaanwijzing.

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

12

Oke, hij zit nu in de oven en ziet er goed uit! Alleen nu zit ik volgens mij met een probleem met mijn slagroommousse. Ik heb het gemaakt met aardbeien, het zit nu bijna 3 uur in de koelkast maar het is nog steeds best vloeibaar. Kan ik hier nog iets aan veranderen of is dat nu al te laat? En loopt het dan niet uit de taart als je hem open snijdt?

Beginnertjeee..

13

En nog een vraagje.. Als je de oven niet open mag maken, hoe kun je dan kijken met een sate prikker of die goed is?

Beginnertjeee..

14

IK WORD GEKKKKK!!! Hij is weeeeer ingezakt en ik heb de oven niet opengedaan of iets.. Hoe kan ditttt?  :(

Beginnertjeee..

15

De mousse kun je misschien nog opgeloste gelei doorheen mengen
De oven mag je na de minimale baktijd wel openen.
Als je biscuit gaar is krimpt ie ook en komt ie daardoor ook los van je vorm. Als je dit kunt zien zonder de oven open te maken heb je geen satéprikker meer nodig.

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

16

Nou, ik heb dus de verkeerde boter gekocht voor de botercreme.. Wat moet ik nu doen? Kan ik de taart invriezen en de slagroommousse ook? En dat ik dan morgenochtend de goede boter koop en hem dan afmaak?

Beginnertjeee..

17 Laatst bewerkt door JPS (18-02-2012 00:15)

Wat voor boter heb je dan gebruikt?

Vermoedelijk was ie nog niet gaar
Zijn je eieren wel vers?
Heb je de oventemperatuur wel eens gecontroleerd met een oventhermometer?
Op welke hoogte staat de vorm in je oven, midden, bovenin, onderin?
Draait ie of staat de boel stil

Ik zou beginnen met het eens te proberen met biscuit mix van Funcakes
Daarmee kan er minder mis gaan.

Een goed gelukte biscuit kun je na het afkoelen prima in de vriezer lang bewaren.
Het is voor het in lagen snijden zelfs makkelijker als ie ingevroren is geweest

Wat de mousse vraag betreft kan ik je verder niet helpen.

Misschien is het beter te beginnen met makkelijke vullingen waar weinig mis mee kan gaan zoals dun laagje jam, laagje Banketbakkersroom, laagje botercreme van de mix met een smaakje erdoor.

Gr,
John