1

Onderwerp: cuppies met banketbakkersroom ?????

Even jullie raad nodig.
Deze wil ik dus gaan bakken want daar zijn ze hier gek op. Tot nu gekocht in de supermarkt en ik dacht laat ik het eens proberen.

Maar als ik eerst de cc bak en dan de bbr erin spuit dan blijven ze niet lang goed denk ik. In de koelkast drogen de cc weer uit en ijskoud vind ik cc niet erg lekker.
Hoelang kun je ze buiten de koelkast laten staan??

Ik kan ook de bbr er in spuiten en dan meebakken.
Iemand dat al eens gedaan en hoe beviel dat ?
Zijn ze dan iets langer houdbaar buiten de koelkast (door verhitting)?

Wat zouden jullie doen?

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

2

Re: cuppies met banketbakkersroom ?????

Banketbakkersroom kan je best wel een paar dagen buiten de koelkast houden.
Ik volg momenteel een opleiding patisserie en volgens de chef kan je dat zeker 3-4 dagen buiten de koeling houden omdat het gekookt heeft.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

3

Marie-Popo schreef:

Ik volg momenteel een opleiding patisserie en volgens de chef kan je dat zeker 3-4 dagen buiten de koeling houden omdat het gekookt heeft.

dat wist ik niet. en dan echt de volledig zelfgemaakte? (dus niet van een mix)

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

4

Marie-Popo schreef:

Dat kan echt niet hoor. Ik leer juist dat je t de dag erna sowieso weg moet gooien...

Raar dat mensen zulke dingen zeggen op een opleiding..

5

nou, in mijn bakkersroom gaat melk... dat ga ik echt geen dagen buiten de koelkast houden..... gatver......

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

6

Maar de melk wordt gekookt.
Bij de bakker liggen de koffiekoeken met banketbakkersroom ook niet in de koeltoog. En onze chef van de opleiding heeft 33j ervaring... Ik ga hem niet tegenspreken...

Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

7

Ik weet niet welke koffiekoeken met room je bedoeld? Maar als je t in de oven hebt gedaan kan t volgens mij niet eens buiten de koeling. En ik heb ook n chef gehad die zei dat je cake in de koelkast moest bewaren want dan werd t niet oud en die werkte ook a 40 jaar als kok  :grr: die recyclede bavaroise die 4 uur buiten de koeling had gestaan ook nog. En vis.
Niet om je chef af te zeiken maar je kan bbr niet buiten de koeling bewaren...

8

Dan is dat mss een verschil tussen NLse en Belgische bakkers. Wij eten met gemak een lekkere koffiekoek met bbr die 2 dagen oud is, nog even lekker smaakt en geen mens die er ziek van wordt. Bij de bakker liggen die de ganse dag op de rekken.
Het gaat hier wel over bbr met eieren, maizena, melk en suiker (dus geen room).

9

xhafal schreef:
Marie-Popo schreef:

dat wist ik niet. en dan echt de volledig zelfgemaakte? (dus niet van een mix)

Sorry, Xhaf, ik had je vraagje niet gezien...
Het is idd de volledig zelfgemaakte met ei, melk, suiker en maïzena. Alles moet wel goed doorgekookt zijn.
Het is de crème van de vierkante koffiekoeken met chocolade   :9

10

Marie-Popo schreef:

Dan is dat mss een verschil tussen NLse en Belgische bakkers. Wij eten met gemak een lekkere koffiekoek met bbr die 2 dagen oud is, nog even lekker smaakt en geen mens die er ziek van wordt. Bij de bakker liggen die de ganse dag op de rekken.
Het gaat hier wel over bbr met eieren, maizena, melk en suiker (dus geen room).

bbr hier word niet anders gemaakt volgens mij. gek hoor haha..

11

Ik wist het ook eigenlijk wel dat je bbr (mix) niet buiten de koelkast kan bewaren, maar wou toch jullie reacties hierop vragen.
In de supermarkt koop je ook van die custardcakejes en die blijven een hele lange tijd goed. Dus vandaar de vraag.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

12

ja das t probleem een beetje met supermarktspullen, als ik thuis pudding maak is t de dag erna niet meer goed en monapudding blijft ook weken houdbaar...
en als je zelf brood maakt kan je t ook niet 3 dagen eten volgens mij :( ik weet ook niet wat ze er allemaal indoen?

13

Maar "doodgekookte" melk kan toch ook buiten de koeling bewaard worden??

14

etmc schreef:

ja das t probleem een beetje met supermarktspullen, als ik thuis pudding maak is t de dag erna niet meer goed en monapudding blijft ook weken houdbaar...
en als je zelf brood maakt kan je t ook niet 3 dagen eten volgens mij :( ik weet ook niet wat ze er allemaal indoen?

waarom zou je zelfgemaalt brood niet 3 dagen later nog kunnen eten??

15

ja maar eieren niet... ook al zijn ze "doodgekookt"

16 Laatst bewerkt door Marie-Popo (17-02-2012 09:45)

Behalve het "doorkoken" bij de bereiding van de bbr, zit er ook veel suiker in, en dat is een natuurlijk bewaarmiddel (althans volgens onze chef).

Zelfgebakken brood heb ik ook al langer gegeten, zolang er geen schimmel op staat, kan je het eten.

Feit is wel dat we tegenwoordig zo voorzichtig zijn met alles, en dat het vaak eigenlijk niet nodig is.
Yoghurtpotjes hebben een vervaldatum, gewoon omdat dit moet, maar zo'n yoghurt gaat echt niet op de dag van de vervaldatum plots slecht zijn.
Door een té vergedreven hygiëne maken we onszelf alleen maar meer kwetsbaar!

Sorry voor de topicvervuiling!  :/

17

Ik denk dat het hier vooral om het verschil gaat:
zelf gemaakt of uit een pakje van bijvoorbeeld dr. Oetker, deze kook je niet en de andere wel wellicht?

Verder als het gaat om houdbaarheidsdatum/hygiëne:

Wij hebben als Nederlanders zulke 'steriele magen'  dat wij ook sneller ziek zullen worden van bepaalde dingen.

Zie maar als we naar een ander land gaan en uit de kraan drinken waar de locale bevolking wel tegen kan: wij krijgen dan vaak diaree

Dus het is in sommige gevallen ook wel onze ' eigen schuld ' dat we sommige dingen niet kunnen verdragen.

'Het geheim van geluk is vrijheid, het geheim van vrijheid is lef!'

18

inderdaad!

19

hannekie schreef:
etmc schreef:

omdat t meestal gortdroog is?

20

ja, oke, maar dat heeft niks met de houdbaarheid te maken?
het is dus nog gewoon te eten, is niets bedorven aan.

21

etmc schreef:
hannekie schreef:
etmc schreef:

omdat t meestal gortdroog is?

toasten, of tosti's maken, of wentelteefjes, of brood pudding... heel veel mogelijkheden met oud brood ;)

22

Marie-Popo schreef:

Behalve het "doorkoken" bij de bereiding van de bbr, zit er ook veel suiker in, en dat is een natuurlijk bewaarmiddel (althans volgens onze chef).

Hij heeft de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt...

Suiker werkt alleen als conserveermiddel als er heeeel veel suiker inzit (dus bv in jam). Daardoor wordt het "beschikbare water" gebonden en is de "wateractiviteit" laag. Hierdoor kunnen bacterien en schimmels minder snel groeien.

Datzelfde geldt voor bv zout. Een snufje zout werkt echt niet als conserveermiddel, maar inleggen in zout (pekelen) is wel een manier van conserveren (bv. zoute haring, zuurkool)

Bacterien en schimmels hebben ook voedingsstoffen en een bepaalde temperatuur nodig om te groeien en te vermeerderen, dus oa. water, suikers. Dus een bakkersroom, met veel melk/water en een beetje suiker en eiwitten (uit bv melk/room/ei) is een heel geschikt medium om in te gaan groeien. Bij 5 graden in de koelkast gaat de groei veel langzamer dan bij bv 20 graden (buiten de koelkast). Als je de bbr kookt, doodt je wel de meeste bacterien, maar er zullen er altijd wat overleven, of je "besmet" je gekookte room weer door het in een ander bakje te doen of er met een "schone" lepel in te roeren. Je werkt natuurlijk niet steriel, en na het koken is je bbr ook niet steriel.

Als de de bbr meebakt met bv een cake, dan is het wel langer houdbaar. Maar "natte" koeken (bv met vulling) zijn altijd veel korter houdbaar dan "droge" koekjes. Heeft ook weer met de wateractiviteit te maken.

Tot zover een kleine les levensmiddelenmicrobiologie...

23

megan schreef:
Marie-Popo schreef:

Hij heeft de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt...

Suiker werkt alleen als conserveermiddel als er heeeel veel suiker inzit (dus bv in jam). Daardoor wordt het "beschikbare water" gebonden en is de "wateractiviteit" laag. Hierdoor kunnen bacterien en schimmels minder snel groeien.

Datzelfde geldt voor bv zout. Een snufje zout werkt echt niet als conserveermiddel, maar inleggen in zout (pekelen) is wel een manier van conserveren (bv. zoute haring, zuurkool)

Bacterien en schimmels hebben ook voedingsstoffen en een bepaalde temperatuur nodig om te groeien en te vermeerderen, dus oa. water, suikers. Dus een bakkersroom, met veel melk/water en een beetje suiker en eiwitten (uit bv melk/room/ei) is een heel geschikt medium om in te gaan groeien. Bij 5 graden in de koelkast gaat de groei veel langzamer dan bij bv 20 graden (buiten de koelkast). Als je de bbr kookt, doodt je wel de meeste bacterien, maar er zullen er altijd wat overleven, of je "besmet" je gekookte room weer door het in een ander bakje te doen of er met een "schone" lepel in te roeren. Je werkt natuurlijk niet steriel, en na het koken is je bbr ook niet steriel.

Als de de bbr meebakt met bv een cake, dan is het wel langer houdbaar. Maar "natte" koeken (bv met vulling) zijn altijd veel korter houdbaar dan "droge" koekjes. Heeft ook weer met de wateractiviteit te maken.

Tot zover een kleine les levensmiddelenmicrobiologie...

Bedankt voor de uitleg.
Ik ben zelf master in de biomedische wetenschappen dus microbiologie is me niet onbekend ;)
Feit is wel dat er overal bacteriën zitten, maar die zijn in het grootste deel van de gevallen absoluut niet pathogeen, maw we worden er niet ziek van.
En gelukkig hebben we normaal gezien niet zoveel last van listeria, campylobacter, yersinia, E. Coli en dergelijke ziektverwekkers in onze contreien, vooral omdat ook de voedselproductie bij ons streng gecontroleerd is (melk, eieren enzovoort). De kans dat je dus ernstig ziek wordt van een bbr die 2-3 d buiten de koelkast geweest is, blijft dus erg klein.

24

Nou heb wel eens bbr die 2 dagen in de koelkast heeft gelegen gegeten en die kwam er best snel weer uit

25 Laatst bewerkt door Marie-Popo (17-02-2012 11:37)

etmc schreef:

Nou heb wel eens bbr die 2 dagen in de koelkast heeft gelegen gegeten en die kwam er best snel weer uit

Je kan altijd pech hebben!
En tenzij je hebt laten testen dat je een bacterieel probleem had van het soort voedselvergiftiging, ben je nooit zeker dat het wel met de voeding te maken had, he.