1

Onderwerp: scheve taarten help

Hoi,

Ben niet nieuw hier :) tip van een collega. Bak al een tijdje taarten, maar heb steeds het probleem dat mijn taarten bol worden (zoals hij in de bakvorm zit.) de onder kant van de taart dus. Dan hou je hele rare openingen aan de onderkant van de taart.
Zou graag hebben dat mijn taarten gewoon helemaal recht worden. Kan iemand mij helpen tips geven???

2

Re: scheve taarten help

Wat bij mij helpt is de temperatuur van de oven in stapjes opvoeren. Niet meteen te heet bakken.
De taart rijst dan in herbouwden te snel.

Anderen zorgen dat ze in het middel een kuiltje maken bij het inde vorm doen, maar dat heb ik nooit geprobeerd.

Succes!

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

3

cakebym schreef:

Wat bij mij helpt is de temperatuur van de oven in stapjes opvoeren. Niet meteen te heet bakken.
De taart rijst dan in herbouwden te snel.

Anderen zorgen dat ze in het middel een kuiltje maken bij het inde vorm doen, maar dat heb ik nooit geprobeerd.

Succes!

Goede tips! En de temperatuur lager zetten en dan langer bakken (ik voer de temp nooit op)

Je kan natuurlijk altijd de bolling eraf snijden, of als je de taart hebt omgedraaid de 'lege' plekken opvullen met marsepein/fondant..........

4

Ik heb dat ook een keer of twee gehad. Toen kreeg ik van een buurman (die vroeger bakker was) de tip om ded bakvorm na het vullen even flink snel rond te draaien. Als je hem op een glad oppervlak (aanrecht) zet kun je de zijkanten even een flinke zwieper geven. Door de middelpuntvliedende kracht (lang leve middelbare school natuurkunde) gaat het beslag dan richting de buitenkant en vullen eventuele luctzakken die daar zitten zich op met beslag. Je krijgt dan automatisch ook een kuiltje in her midden dus je taart rijst ook gelijkmatiger.

Sinds ik die truc toepas heb ik dit probleem nooit meer gehad.