1

Onderwerp: Spannend ik kan bijna gaan bakken

Van het weekend heb ik bedacht om de verjaardagstaart voor mijn zoontje die binnenkort 4 wordt zelf te gaan bakken. Ik heb direct een boek besteld, welke ik gisteren heb binnen gekregen. Het boek al zo'n 100 x doorgebladerd, gekeken wat ik allemaal nodig heb en al mijn benodigdheden hier in de webshop besteld en ik verwacht/hoop dat ik dit morgen geleverd krijg zodat ik kan gaan beginnen met bakken, vullen en decoreren.

Maar........ Ik heb van het weekend al geprobeerd om cupcakes te bakken en ik krijg dit al niet voor elkaar, heb van alles geprobeerd. Beslag lang kloppen, eieren in warm water etc maar ze worden van binnen niet goed gaar en als ik ze langer in de oven doet op 170 graden dan zijn ze van buiten kogelhard en donkerbruin...... Ik moet zeggen dat ik een combimagnetron heb en al gelezen heb dat dit de reden kan zijn van mijn probleem. Maar is het dus zo, dat als ik het niet voor elkaar krijg om cupcakes te bakken dat ik al bij voorbaat kan zeggen dat cake (biscuit) ook fout gaat? De cupcakes heb ik gemaakt met zelfrijzend bakmeel met alle ingrediënten en voor de biscuit mix heb ik nu kant en klare besteld van funcake. Ik hoop zo dat het me lukt want ik heb echt zin om te gaan beginnen..... Maar als het me al niet lukt om een cake te bakken, zal ik volgens mij nooit niet ver komen.

Dus alle tips etc zijn van harte welkom.

2

Re: Spannend ik kan bijna gaan bakken

Hoi,

Pas gelezen dat je cupcake beslag juist niet te lang moet mixen, maar gewoon kort tot alle ingredienten gemixt zijn en dan klaar.
Oven misschien op een iets lagere temperatuur zetten?
Ik werk niet met een combi, dus dat is wel een verschil.
Toch moet het gewoon lukken hoor....niet opgeven, het is de eerste keer gewoon even uittesten.
Als je de biscuit gaat bakken, gewoon een paar dagen vtv al proberen, als hij mislukt gewoon nog eens proberen en als hij gelukt is, lekker invriezen, dan heb je hem vast.

I may not be perfect, but i'm always me

3

Hoi,

Ik bak ook altijd in een combimagnetron en moet zeggen dat mijn cupcakes meestal ook niet helemaal gaan zoals zou moeten, uiteindelijk lukken ze wel maar altijd met langere baktijd.
Mijn biscuits gaan echter prima en ook ik gebruik Funcakes. Enige is dat ik de oven wel hoger zet als voorgeschreven (ik zet 'm op 180 graden) en de biscuit er langer in moet laten staan maar dat is inderdaad een kwestie van uitproberen. Ik weet nu voor elke maat vorm die ik gebruik hoe lang ie erin moet en dan werkt 't prima.
Succes!

4

Iedere oven is verschillend qua temperatuur.Dat moet je dus uitzoeken met een oventhermometer.
Is jou oven wel zo warm als de temperatuur die hij aangeeft.

Mijn ervaring is dat je het beste kunt bakken en de meest stabiele baksels krijgt als je zonder hete lucht bakt dus alleen met boven en onder warmte.
Dan zet ik voor de cc`s de temperatuur op 160 graden en bak ze 19 minuten.
Voor de fun mix zet ik de taart van 20 cm op 155 graden en bak dit eerst 25 minuten en daarna nog 20 minuten op 160 graden.
Maar dit werkt voor mij prima.
Kijk wat jij met deze info kunt.Het blijft een kwestie van uitproberen dus idd op tijd proberen en dan invriezen.(daar wordt de biscuit sappiger van en makkelijk te snijden.)
Succes.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

5

Als je combi oven in ovenfunctie werkt als een hetelucht oven, moet je de temp. juist lager zetten. (ik dacht zo'n 10%, maar weet het niet zeker, is al een aantal jaartjes geleden dat ik een hetelucht oven heb gebruikt). En niet gecombineerd met magnetronfunctie gebruiken.

6

Ik bak ook in een combi met hetelucht, maar de temperatuur moet echt veel lager. ik bak cupcakes op 140 graden en na 15 min 5 min op 150 graden met bovenbrander aan, want anders zijn ze zo bleek.

Zoete groetjes, Inti

7

Bedankt voor al jullie reacties/ervaringen en tips.

Wat betreft mijn biscuit ben ik na het lezen van de reactie van @ilovecake wat positiever en hoop er het beste van.

En wat betreft de cupcakes ik ga mijn ovenstand wat lager zetten en kijken of het me nu wel lukt.

@annette ik kan mijn hete lucht oven wel uitzetten, maar dan heb ik alleen de mogelijkheid om te grillen en hiervan kan ik de stand niet bepalen, dus ik denk niet dat dit voor mij op gaat?!

8

Bedankt voor al jullie reacties/ervaringen en tips.

Wat betreft mijn biscuit ben ik na het lezen van de reactie van @ilovecake wat positiever en hoop er het beste van.

En wat betreft de cupcakes ik ga mijn ovenstand wat lager zetten en kijken of het me nu wel lukt.

@annette ik kan mijn hete lucht oven wel uitzetten, maar dan heb ik alleen de mogelijkheid om te grillen en hiervan kan ik de stand niet bepalen, dus ik denk niet dat dit voor mij op gaat?!

Ik mix wel lang met cupcakes.
Ik gebruik
125 Gr. Roomboter ( die ik een nacht ervoor uit de koelkast haal)
125 Gr. Suiker
125 Gr. Zelfrijzendbakmeel
2 eieren  ook een nacht van tevoren uit de koelkast.
2 eetlepels melk

Ik mix de roomboter 10 minuten,in die 10 min gooi ik beetje bij beetje de suiker erbij.
Na 10 min de eieren en die mix er kort doorheen.
Zelfrijzend bakmeel erbij, het beslag word dikker en de melk, dit mix ongeveer een minuutje of de snelle stand.

Me combimagnetron zet ik op 175 graden ,
Vul de cupcakes zet ze op een rooster en doe ze 20 min in de oven.

Perfect, en ze zijn heerlijk

10

Ik bak altijd met hetelucht en mijn biscuits mislukken nooit (meer). De temp zet ik miet hoger dan 150 graden. Cupcakesbeslag hoef je inderdaad niet lang te kloppen. Is meestal al goed wanneer alles goed gemangd is. Te lang kloppen werkt volgens mij juist ook verkeerd. De cc's bak ik op 160 gr hetelucht..

11

Ik wilde jullie even laten weten dat mijn biscuit gelukt is, whahaha ik kan me ogen er niet vanaf houden, tja eerste taartje hè ;)

Maar ik moet er wel bij zeggen dat de bovenkant (nu onderkant) wel een klein beetje verbrand is, maar dit laagje snij ik er gewoon vanaf. En de volgende keer de cake iets lager in mijn oven plaatsen.

Vanavond als de kindjes op bed liggen ga ik de taart decoreren. Ik ga de trekker van Debbie Brown proberen te maken, ik ben benieuwd! Maar nu ben ik al erg blij dat de bodem gelukt is.

12

:)  :)  :P
Super