1

Onderwerp: Juiste baktijd 20cm blanda

Het is me nooit opgevallen dat de blanca een andere baktijd heeft, daar ben ik net, voor het eerst, achtergekomen. Bij het zoeken naar berichten hierover bleek dat de baktijd voor iedereen verschillend is?

Ik heb een combi magnetron, die ik niet kan opschroeven qua graden, na 35 minuten sloeg de oven af en moest ik hem weer opnieuw voorverwarmen. Heb het kapsel daarna weer terug in de oven gedaan.

Iemand enig idee hoe lang hij erin zou moeten?

2

Re: Juiste baktijd 20cm blanda

Ik kan in mijn combi de temperatuur ook niet automatisch opschroeven. Ik stel gewoon een wekkertje in eerst op 140 graden  na 20 min op 150 graden voor 10 min en dan 160graden ongeveer 10 min.
Ik stel de combi als eerst in op 25 min, mijn wekkertje gaat dan na 20 min, ik doe de combi uit en stel hem direct in op 150 graden en zo koelt de combi niet af. Ik het een beetje duidelijk :/

Zoete groetjes, Inti

3

Ik bak niet op verschillende temperaturen.
Mijn oven gaat meestal op ongeveer 160 graden.
Ik zet hem altijd gewoon aan en zet het wekkertje op 30 min.
Dan controleer ik en als het gaar is, laat ik hem altijd nog even tussen de 5 en 10 min. staan in de oven.
Dus als je je oven instelt op bv een uur en na een half uur ff controleert moet ook kunnen toch?
(ze deed ik dat toen ik met mn combi bakte)

I may not be perfect, but i'm always me

4

Inti schreef:

Ik kan in mijn combi de temperatuur ook niet automatisch opschroeven. Ik stel gewoon een wekkertje in eerst op 140 graden  na 20 min op 150 graden voor 10 min en dan 160graden ongeveer 10 min.
Ik stel de combi als eerst in op 25 min, mijn wekkertje gaat dan na 20 min, ik doe de combi uit en stel hem direct in op 150 graden en zo koelt de combi niet af. Ik het een beetje duidelijk :/

Nee dit werkt niet bij mij.. toen ik hem gisteren opvoerde duurde dat echt heel lang. Maar de vraag was meer hoe lang hij erin moest.

5

nagelsan schreef:

Ik bak niet op verschillende temperaturen.
Mijn oven gaat meestal op ongeveer 160 graden.
Ik zet hem altijd gewoon aan en zet het wekkertje op 30 min.
Dan controleer ik en als het gaar is, laat ik hem altijd nog even tussen de 5 en 10 min. staan in de oven.
Dus als je je oven instelt op bv een uur en na een half uur ff controleert moet ook kunnen toch?
(ze deed ik dat toen ik met mn combi bakte)

Biscuit bak ik altijd op 180 graden in mijn combi omdat 160 te laag is, maar ik merkte dus dat hij na 35 minuten nog steeds nat was ,daar ging mijn vraag eigenlijk meer over.

6

Hoe lang hij 'moet'  is geen regel voor, zoals je zelf ook al had gelezen........omdat elke oven anders is/werkt, is het een kwestie van uitproberen.
En blanda van 20cm heeft volgens mij minstens 45 minuten en wellicht nog langer nodig...

7

Het verbaasde me eigenlijk dat hij zoveel langer moet dan in een "normale" bakvorm. En het probleem met mijn combi oven is dat als de geprogrammeerde tijd eenmaal geweest is, hij direct weer afkoelt en opnieuw moet worden voorverwarmd.

8

De reden waarom een blanda langer moet dan een ronde vorm van 20 is dat de blanda hoger is en het beslag niet overal gelijkmatig verdeeld is. De warmte doet er dus langer over om tot in de kern van het biscuit of de cake te komen om die dan ook te garen.
Het scheelt bij mij toch wel een 15tal minuten.

Maar zoals Karin09 ook al schreef, is er geen standaard tijd en temperatuur omdat elke oven verschillend is.
Door veel te experimenteren, leer je je eigen oven het beste kennen.

Succes!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

9

en inderdaad de tijd van je oven gewoon veel langer instellen en dmv een kookwekker bijhouden hoe lang hij 'moet'.

I may not be perfect, but i'm always me