1 Laatst bewerkt door psychje (03-02-2012 20:12)

Onderwerp: schiften merengue botercreme

Ik heb me net voorgesteld op het topic dat daarvoor bestemd is, maar heb ook meteen een vraag.

Ik heb gisteren voor het eerst merengue botercreme gemaakt, om mijn taart mee af te smeren. Alles lukte, het splitsen van de eieren, het au-bain-marie kloppen van het eiwit met de suiker, dus ik was heel trots op mezelf. Ook het opkloppen met de mixer ging probleemloos en het werd prachtig stijf. De mixer en de kom heb ik ook vetvrij gemaakt met wat citroensap. Maar toen ik de klontjes boter (die een beetje aan het smelten waren, maar in elk geval dus niet meer te koud) 1 voor 1 toevoegde ging het mengsel (wat ik nog steeds aan het mixen was) al snel schiften.

Ik ben toen opgehouden met boter toevoegen (dus er zat al met al zo'n 100 gram door) en heb het in de koelkast gezet. Een half uurtje later heb ik weer gemixt, maar het is niet meer goedgekomen.. :s

Heeft iemand enig idee wat ik verkeerd heb gedaan en hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen?

Alvast bedankt! Femke

2

Re: schiften merengue botercreme

hallo
als het schift ..gewoon alle boter erdoor
en dan even op warmen (au bain marie ) en weer opkloppen
vanuit de koelkast eerst op kamertemp laten komen , iets verwarmen en weer opkloppen

gr.claudia

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

3

Re: schiften merengue botercreme

Hallo Claudia,

Okee, doe ik dat de volgende keer, bedankt voor je reactie!

Groetjes,
Femke