1

Onderwerp: Droge biscuit....

Helaas, vorige week voor mijn verjaardag een poging gedaan tot het maken van een slagroomtaart. Biscuit gemaakt, was erg goed gelukt leek het. Hij veerde netjes terug, was mooi gelijkmatig gerezen, zag er echt super uit, dus ik helemaal enthousiast.
Met veel moeite de boel doorgesneden, gevuld, buitenkant ingesmeerd met botercreme (verschrikkelijk, wat is dat zwaar, maar ook dat was goed gelukt!!!!) en daarna in de nougatine gerold, mooi slagroom opgespoten, en oh wat zag het er profesioneel uit!!! Tot ik een stukje proefde...
Voor zover ik weet moet biscuit lekker zacht zijn, maar dit was erg droog en bijna ruw.... de smaak op zich was wel vrij goed, maar de textuur was echt verschrikkelijk. Ik heb de hele taart dus maar weggegooid.....

Wat is er fout gegaan en hoe krijg ik het een volgende keer w

2

Re: Droge biscuit....

Welk recept heb je gebruikt ? Of was het mix ?

3

Ik heb het recept van deze site gebruikt.

4

Klinkt alsof 'ie te lang in de oven heeft gestaan :S ? Hoe groot was 'ie, hoe lang in de oven, hoe heb je 'm laten afkoelen?
Zo'n droger uitgevallen biscuit kun je trouwens wel lekkerder maken door 'm te tremperen (= duur woord voor besprenkelen) met bijvoorbeeld vruchtensap, suikerwater met essence of sterke drank.

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

5

Wat ook kan helpen is ongeveer halverwege de tijd, de temp van de oven een stuk terug te zetten.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

6

Sorry voor mijn trage reactie, heb het een beetje druk gehad.

De bodem heeft ongeveer 45 minuten in de oven gestaan. Ik heb de temperatuur langzaam opgevoerd van 140 naar 180. Het was een springvorm van 26 cm, en ik heb het recept en de hoeveelheden van deze site aangehouden.
Na de baktijd heb ik eerst de oven een stukje open gezet (en uitgedaan natuurlijk), en na een kwartiertje ongeveer heb ik hem eruit gehaald en op een rooster gekoeld.

Ik had ergens anders al de tip gehad om hem na het afkoelen in een plastic zak te stoppen omdat hij dan wat verser bleef, dit heb ik dus niet gedaan omdat ik er te laat achter kwam.
Gelukkig is biscuit maken niet zo heel duur, dus ik ga gewoon nog wat experimenteren en zal kijken of wat minder lang in de oven helpt.

Andere tips zijn nog altijd welkom!!
groetjes

7

Jeej!!! hij is gelukt!!
Had vandaag een rommelmiddagje, onverwachts een middagje thuis. Ik had nog meer dan genoeg eieren en meel in huis, en heb nog een pakje slagroom staan, dus dacht: ik probeer het gewoon nog een keer. Ik heb nu een kleinere springvorm genomen, en nu is het goed. Vermoedelijk heb ik de vorige dus toch te lang in de oven laten staan....

Alleen nu heb ik het recept voor aftereight vulling zien staan... vrees dat ik zo nog naar de winkel ga haha!!!
Maar hij ziet er nu ietsje minder mooi uit (is weer een klein beetje ingezakt) maar hij smaakt een stuk beter!!

groetjes