1 Laatst bewerkt door Sneezie (26-01-2012 21:20)

Onderwerp: Vanille cupcakes van Paris Cutler

Ik heb vorige week de vanille cupcakes van Paris Cutler gemaakt, maar ze rijzen bij mij niet goed. Daardoor zijn het net bakstenen en totaal niet lekker luchtig. Ik denk zelf dat het komt doordat er te veel bloem (160 gr)  en te weinig zelfrijzend bakmeel (100 gr) in gaat.

Kan iemand me helpen?

2

Re: Vanille cupcakes van Paris Cutler

heb je het recept dan kan ik even met je meedenken...Ik maak namelijk cakes ook gewoon met alleen bloem en dat gaat ook goed...

3

djehr schreef:

heb je het recept dan kan ik even met je meedenken...Ik maak namelijk cakes ook gewoon met alleen bloem en dat gaat ook goed...

O ja, is wel handig  :/

175 gr boter
160 gr suiker
1 tl vanilleessence
1 tl geraspte cotroenschil
2 eieren
160 gr zelfrijzendbakmeel
100 gr bloem
2 dl melk

4

Wat ik doe als ik cake beslag maak is het volgende:
boter, suiker, melk en vanille 10 minuten kloppen tot een romige créme. Meestal wordt het bijna wit. Vevolgens 1 voor 1 de eieren erdoor kloppen op een iets lagere snelheid. Het volgende ei pas toevoegen als het 1ste ei volledig opgenomen is. Na ieder eitje nog 10 seconden op hoge snelheid kloppen. Daarna de bloem, citroenschil en het zelfrijzend bakmeel er doorheen spatelen en gelijk overdoen in de bakvorm.

Misschien heb je hier wat aan?

5

o, wat een drama; net weer een poging gedaan. Heb 200 gr zelfrijzend bakmeel gedaan en de rest bloem. In de oven gaat het redelijk goed; ze rijzen goed en komen zelfs boven de papieren bakjes uit. Zijn ook goed gaar. Maar dan gaat het fout bij het afkoelen; ze klinken helemaal in. Zowel in de hoogte als in de breedte  :nooo  Er zit gewoon ruimte tussen de papiertje en het muffinblik.

Ik denk dat ik maar terugga naar mijn basisrecept; 125 gr suiker, 125 gr boter en 125 gr zelfrijzend bakmeel.

Vanavond maar weer een nieuwe lading bakken.

6

Als ze inklinken na het bakken dan zijn ze niet gaar. Een paar minuten langer in de oven laten staan. Iedere oven is anders. daarom is de baktijd in recepten een indicatie en moet je met je eigen oven een beetje uitvogelen wat de exacte baktijd is.