1 Laatst bewerkt door Pippilotte (24-01-2012 10:49)

Onderwerp: Help! Houdbaarheid Beklede taart uit vriezer

Goedemorgen allemaal,

De vraag is: Hoe lang kan ik een beklede en gevulde taart uit de vriezer, na ontdooien, houdbaar houden?
De taart is gevuld met jam en botercreme.

Op een workshop zeiden ze eens dat je de taart die we daar gemaakt hadden (gevuld met botercreme) nog een week eetbaar was. Geldt dat ook wanneer die uit de vriezer komt? Leek mij van wel.... maar ja, tis nu voor een ander dus toen begon ik toch te twijfelen.  :think:

Voor het geval jullie je afvragen waarom ik 'm niet eruit haal net voordat ie naar de "klant"  moet, hier het verhaal bij dit mini-taarten-drama:
Ik heb voor iemand een geboortetaart gemaakt. De oma in kwestie wilde hem het liefst direct na de geboorte mee kunnen nemen maar goed, er zit tenslotte toch nog een 24 uur ontdooien tussen had ik haar uitgelegd. Wat mij wel mooi de gelegenheid gaf de naam er nog op te maken.
Hij is dus verder bekleed en al ingevroren, op de naam na.

Nu liet ze afgelopen zaterdag weten dat ik 'm uit de vriezer kon halen want HET was begonnen! Prima, zo gedaan. Echter halverwege de dag liet ze weten dat het toch weer gestopt was..... Taart eruit gelaten, ze had goede hoop dat het toch nog door zou zetten en ik 'm toch pas zondagavond op z'n vroegst af kon hebben.

En er was geen nood want anders werd de mama in kwestie maandag ingeleid. Maar maandag werd dinsdag, en nu is het dinsdag en gaat het kennelijk weer niet door begreep ik zonet uit haar voicemail.

Ikzelf dacht dat ze 'm woensdag of donderdag zeker nog wel kon eten. En anders met de mededeling dat ze maar moet proeven en afwachten of het nog wat is?!?! Ze weet er natuurlijk van hoe e.e.a. gelopen is.....   :(

2

Re: Help! Houdbaarheid Beklede taart uit vriezer

Hoi Pipilotte,
Wat een lastig parket, ik denk zelf dat je de taart uiterlijk tot en met morgen kan serveren, donderdag inderdaad eerst goed proeven of de boetercreme nog goed is, uiteraard niet door de kersverse mama :-)
Je kan met de oma wel afsprken dat je morgenochtend er van onder een stukje afsnijd(onzichtbaar) tot je bij de botercreme bent en dan even goed zelf proeven, of haal er met een appleboor voorzichtig wat botercreme uit....
Ik heb zelf altijd geleerd dat het na verwerking maximaal 4 tot 5 dagen houdbaar is, ook als ie uit de vriezer komt...
Succes hoop dat de kleine uk snel ter wereld komt :-)

Taartdecoratie en workshops!

3

Ik heb wel eens gelezen dat als je de taart koel bewaart de botercreme goed blijft tot de uiterste houdbaarheidsdatum op de verpakking. Heb zelf nog wel eigen taart gegeten met botercreme van een week oud wel koel bewaart uiteraard. Verkooptechnisch kan dit natuurlijk niet maar voor eigen gebruik en in dit geval wellicht wel

Taart groetjes Ellen

4

Vorige week heb ik een taart en cc gebakken voor iemand.
Had wat cc over en heb even van de gelegenheid gebruik gemaakt om te 'testen' tot hoelang ze goed bleven.
Voor de duidlijkheid; ze zijn niet ingevroren geweest, wél al die tijd in de koelkast bewaard.
Cc waren bekleed met marsepein, gevuld met vlaaivuling en afgesmeerd met botercreme.
Vorige week zondag gebakken en gister heeft manlief de laatste opgegeten.
Natuurlijk heb ik zelf ook een klein stukje genomen en ik moet zeggen; HEERLIJK!!!
Zowel de cake als de vulling/botercreme, niets mee aan het handje en toch al ruim een week oud.

Zoals Ellen al noemt is het verkooptechnisch niet echt slim maar je zit nu dan ook wel in een bijzondere situatie.
Hoop dat beeb niet al te lang meer op zich laat wachten.....voor jou maar ook voor de mama to be.

lastig lastig.... oma's :rolleyes:

maar ik zou hem niet meer durven leveren/opeten.
ik vind het toch al wel een hele tijd, want vandaag is het al woensdag (sowieso tegen de tijd dat je eventueel zou kunnen leveren)

maar goed, ik vries ook niets in, en ben altijd van het last minute vers..
ik weet dat dat niet voor iedereen haalbaar is natuurlijk.

is hij al wel betaald? nee zeker :s

overigens heb ik geen ervaring met 'oude' botercreme, want bij ons in de koelkast haalt een taart het niet om een week te blijven staan :lol:

heel veel succes!

I never met a calorie I didn't like....

6

ik zou m ook niet durven leveren....
balen voor je zeg, maar ik zou zeker voor veilig gaan.
het is wel een nieuwe mama.....

heer, als u me niet slank kunt maken, maak dan aub al mijn vrienden dik