1 Laatst bewerkt door Theatje (23-01-2012 15:16)

Onderwerp: Chocolademoussetaart

Nou en nog eentje dan hi hi. Let op dit recept is voor twee taarten.(dank je wel mieperdepiep) Gebruik de helft van het recept en 1 grote en 1 kleine ring!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VW3UL4N7-G.jpg
Amandelbiscuit
115 g amandelen (55)
130 g suiker(65)
150 g ei(75)
100 g eiwit(50)
20 g boter(10)
25 g bloem(12.5)
Panna cotta vulling
1.5 blaadjes gelatine(1)
1 vanillestokje
250 g room(125)
20 g suiker(10)
Chocolademousse
125 g water(60)
125 g suiker(60)
250 g pure chocolade(125)
900 g slagroom(450)
150 g eidooiers(75)
6 blaadjes gelatine(3)
Cacaogelei
280 g water(60)
360 g suiker(180)
260 g room(130)
120 g cacaopoeder(60)
6 blaadjes gelatine(3)
Extra nodig
siliconenmatje
bakpapier
2 stekers van 12 cm(1)
spuitzak
2 taartringen van 18 cm doornsnede(1)

Amandelbiscuit:
Verwarm de oven voor op 220°C .
Maal de amandelen en de helft van de suiker fijn in de keukenmachine en voeg de eieren toe. Klop het eiwit met de rest van de suiker tot stijve pieken.Smelt de boter. Meng boter en bloem door het amandelmengsel en spatel het eiwit erdoor. Giet het mengsel op een siliconenmatje enstrijk het uit.Bak het amandelbiscuit in de oven in circa 10 tot 12 minuten goudbruin en gaar.Draai het amandelbiscuit na het bakken ondersteboven op bakpapier. Verwijder het siliconenmatje en laat het biscuitafkoelen. Steek uit het amandelbiscuit 2 grote rondjes en 2 net iets kleinere rondjes.

Panna cotta:
Week de gelatine in koud water. Halveer het vanillestokje in de lengte en schraap het merg eruit. Breng de room, het vanillemerg, vanillestokje en de suiker aan de kook. Haal het vanillestokje uit de melk. Knijp de gelatine uit en los hem op in de room. Giet de compositie in ronde vormen vorm van circa 12 cm en vries ze in.

Chocolademousse:
Kook het water en de suiker tot een siroop. Smelt de chocolade au bain marie en mix de slagroom tot yoghurtdikte. Kluts de eidooiers, schenk de warme suikersiroop erop en mix de eidooiers luchtig. Week de gelatine in koud water. Verwarmde gelatine met aanhangend water tot het opgelost is.Meng het eidooiermengsel met de chocolade, gelatine en spatel de room erdoor.

Gelei:
Breng water, suiker, room en cacaopoeder aan de kook en kook het circa 10 minuten tot de gelei ingedikt is. Week de gelatine in koud water. Haal de pan van het vuur, knijp de gelatine uit en los hem op in de siroop.

Taart:
Bestrijk de taartvorm met olie. Leg de grote plak biscuit onder in detaartvorm. Spuit de chocolademousse erop tot halverwege de vorm. Leg de kleine biscuitplak en de bevroren panna cotta erop. Vul de vorm verder met de chocolademousse. Strijk de taart glad en zet hem een nacht in de vriezer.

Haal de taart uit de ring en zet de taart op een ovenrekje. Verwarm de cacaogelei tot circa 40°C en schenk het over de bevroren taart.
Laat de taart ontdooien en garneer naar eigen inzicht

Hoe meer taarten,hoe meer vreugd!

2

Re: Chocolademoussetaart

[MOVE] --> Ingezonden recepten

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

ook al zo lekker, wat voor een bloem heb je erop gemaakt? (en hoe?) is die ook eetbaar?  ziet er zo gaaf uit!!

4

klinkt helemaal geweldig, hoewel ik sommige dingen niet snap. wat is bijvoorbeeld aanhangend water?
en is dit niet ubermachtig om te eten?
en die bloem bovenop, hoe mooi is die!!! maar hoe maak je die dan?

heer, als u me niet slank kunt maken, maak dan aub al mijn vrienden dik

Wat een mooi recept. En een mooie taart!
Ik zie alleen niet in je recept wat je moet doen met de 2e kleine en grote vorm biscuit. Of is het voor 2 taarten bedoeld?

Tot welke temperatuur moet je de suikersiroop verhitten voor de chocolademousse? Is het de 120 graden stroop?
Dank je wel!

6

lijkt me heerlijk. Ik ga het echt een keer proberen, ben erg benieuwd.

thanks for sharing.

7 Laatst bewerkt door Theatje (23-01-2012 15:28)

kez schreef:

ook al zo lekker, wat voor een bloem heb je erop gemaakt? (en hoe?) is die ook eetbaar?  ziet er zo gaaf uit!!

Dank je voor de leuke reactie. Ja de bloem is eetbaar,hij is van chocolade. Eerst spuit je gesmolten chocolade op bakpapier reepjes van ongeveer 1cm breed en 5 tot 10cm lang licht eraan hoe groot je de bloem wilt hebben. Spuit ook een rondje van 10 cm doorsnee. Als de reepjes hard zijn komt het moeilijke gedeelte: Je neemt een bakring en zet die op een stuk bakpapier, in het midden leg je het rondje chocolade. Nu moet je heel snel werken en met handschoentjes aan. Pak een reepje en dip dit in de gesmolten chocolade. Plak het op het rondje vast(dit wordt de buitenste ring van de bloem) en laat hem tegen de ring aan rusten. Maak op deze manier de buitenring af. Laat alles goed afkoelen in de ijskast. Maak nu op dezelfde manier de volgende ringen naar binnen toe.
Als hij helemaal klaar is kun je de ring wegnemen. Plak dan met een beetje gesmolten chocolade de eetbare pareltjes erop. Zorg ervoor dat je chocolade heel lauw is als je plakt.Als laatste kun je hem met cacaopoeder bestrooien. Nou ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Veel succes ermee en wel ff showen als je hem hebt gemaakt! Groetjes Thea

8

nicky67 schreef:

klinkt helemaal geweldig, hoewel ik sommige dingen niet snap. wat is bijvoorbeeld aanhangend water?
en is dit niet ubermachtig om te eten?
en die bloem bovenop, hoe mooi is die!!! maar hoe maak je die dan?

Hoi Nicky ,aanhangend water betekend dat je de gelatine niet uitknijpt maar met het water wat aan de gelatine blijft hangen in het pannetje doet. Ja ja hij is super machtig maar ook heel luchtig. Klein stukje van nemen :lol:  De bloem boven op heb ik  net beschreven bij Kez. Groetjes Thea

9

mieperdepiep schreef:

Wat een mooi recept. En een mooie taart!
Ik zie alleen niet in je recept wat je moet doen met de 2e kleine en grote vorm biscuit. Of is het voor 2 taarten bedoeld?

Tot welke temperatuur moet je de suikersiroop verhitten voor de chocolademousse? Is het de 120 graden stroop?
Dank je wel!

:grr:  :grr: Stom van me! Dit recept is voor twee taarten. Ik heb zelf het recept gehalveerd en 1 kleine en 1 grote ring gebruikt. De suikersiroop moet tussen de 120 en 130 graden zijn. Als je geen thermometer hebt kun je dit zien als er dikke bellen ontstaan dan is de siroop dik genoeg. Groetjes Thea

10

Dankje voor de uitleg van de bloem, dat lijkt me een flinke klus...maar zeker het proberen en de moeite waard

11

kez schreef:

Dankje voor de uitleg van de bloem, dat lijkt me een flinke klus...maar zeker het proberen en de moeite waard

Ja het is wel een geduld werkje, de eerste was bij mij helemaal ingezakt!

12

Dit recept is ook van 24 Kitchen. Als je daar op de site kijkt vindt je het recept en ook een video. Hier wordt perfect uitgelegd hoe de bloem van chocolade wordt gemaakt. Ook het maken van de taart wordt hier uitgelegd. Leuk programma dat Rudolph's Bakery.

Groetjes Monique

13

marcelis10 schreef:

Dit recept is ook van 24 Kitchen. Als je daar op de site kijkt vindt je het recept en ook een video. Hier wordt perfect uitgelegd hoe de bloem van chocolade wordt gemaakt. Ook het maken van de taart wordt hier uitgelegd. Leuk programma dat Rudolph's Bakery.

Groetjes Monique

Ja Monique dat klopt ;) Net als de andere taarten die ik de laatste tijd gemaakt heb! Grote fan van Rudolpf :lol: Vandaag heb ik de slagroomtruffels gemaakt! Ook ongelofelijk lekker. :think: Waar komen toch die extra kilootjes vandaan??? Hi hi.