1 Laatst bewerkt door Peca (19-01-2012 00:11)

Onderwerp: Hoeveel royal icing mix nodig voor royal icing op cupcakes

Mijn dochtertje vind glazuur het lekkerst. Nu wil ik voor haar de cupcakes voorzien van een knalrose glazuurlaagje. Ik ben van het type makkelijk, dus ik heb een pak funcakes royal icing gekocht.
Hoeveel mix heb ik nodig om genoeg royal icing te maken om 12 cupcakes te kunnen voorzien van een glazuurlaagje? Op het pak staat een beschrijving voor 500 gram mix. Maak je zo niet heel veel mix?
Mijn tweede vraag is, hoe dik moet de icing zijn om oo een cupcake aan te brengen: dik dat je van de pieken kan trekken, medium of juist heel dun?
En dan nog een laatste vraag over de hardheid. Daar zijn de meningen hierop dit forum over verdeeld. De een zegt dat de vocht in de cupcake ervoor zorgt dat het glazuur niet al te zeer uithard en een ander zegt dat er vet of glysterine in moet om het glazuur niet tandenbrekend hard te laten worden. Wat is wijsheid? Als ik iets moet toevoegen, wat dan? Ik heb geen glysterine in huis (geen ideecwat het is trouwens :o ), en wat voor "vet" kan worden bedoeld?
Sorry voor de vele vragen, maar ik heb nog nooit met icing gewerkt, ik ben zelf meer verzot op botercreme :9
Alvast bedankt, Petra

Iedere dag is een cadeautje, geniet ervan telkens weer, ook al is de inhoud niet altijd wat je wenst.

2

Re: Hoeveel royal icing mix nodig voor royal icing op cupcakes

Het ligt er natuurlijk aan hoe dik je het wil, maar volgens mij heb je aan 200-250gr ruim voldoende ( = a. 15 gr per cc)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3

Peca schreef:

M Op het pak staat een beschrijving voor 500 gram mix. Maak je zo niet heel veel mix?
Mijn tweede vraag is, hoe dik moet de icing zijn om oo een cupcake aan te brengen: dik dat je van de pieken kan trekken, medium of juist heel dun?

En dan nog een laatste vraag over de hardheid.

Mijn ervaring..... met de mix (het gemak dient de mens, nietwaar? :+)

1) Valt reuze mee, er gaat héél véél mix in een (heel!) klein beetje water, dus voorzichtig met water toevoegen.

2) Je kunt beter met (heel) weinig water beginnen en zo steeds een beetje verdunnen, zo vreselijk dik hoeft het niet te zijn voor op een cupcake. Als het te dun is, loopt het er zo weer af (knoeiboel).....

3) Dat vet heet Crisco (plantaardig vet). Ik heb het overigens nog nooit toegevoegd, en geen last van 'tandenbrekend harde' royal icing gehad..... ;)

Zijn je vragen zo een beetje beantwoord? Misschien dat iemand anders het weer (heel) anders ervaart, hierboven is alleen mijn ervaring.....

Heel veel plezier en succes!

4

Dames, dank voor jullie snelle reactie. Met jullie tips over hoeveelheid en hoe te maken, ga ik vanavond aan de slag (helaas eerst werken, die nieuwe kennie moet ook betaald worden *D). Ik had op dit forum gelezen dat je voor de icing de k-klopper gebruikt, toch? Ik wil niet gelijk kijn nieuwe kennie opblazen. Met mijn mixertje heb ik het nooit gedurfd.[*][/*].
Petra

Iedere dag is een cadeautje, geniet ervan telkens weer, ook al is de inhoud niet altijd wat je wenst.

voor royal icing gebruik ik de klopper, sommigen gebruiken de garde.

Wat jij denk ik in eerste instantie bedoeld met glazuur, daar bedoel je denk ik fondant glazuur mee, of vloeibare fondant of hoe je het wilt noemen. Dat is wat er bijv in die pakjes van dr oetker zit en wat de meeste mensen kennen als je zegt glazuur :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Gewoon fondant vindt ze niet lekker (ze vind het wel leuk om er mee te "kleien" en bloemetjes uit te stken :) )  maar het harde glazuur die je normaal op koekjes vind, vindt ze wel lekker.  Ik dacht dat ik deze met royal icing kon maken. Klopt dit niet?

die likkoekjes van vroeger, in pasteltinten, weet niet of ze die nog verkopen, dat is royal icing. ik ken geen koekjes van nu waar ri op zit (die in de supermarkt oid worden verkocht), maar dat ligt misschien aan mij...

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8

likkoekjes worden nog steeds verkocht hoor. :Y  :Y
mijn jongens zijn er verzot op.

groetjes yvon

tipsytaartje schreef:

die likkoekjes van vroeger, in pasteltinten, weet niet of ze die nog verkopen, dat is royal icing. ik ken geen koekjes van nu waar ri op zit (die in de supermarkt oid worden verkocht), maar dat ligt misschien aan mij...

:lol: ik zeg: tijd voor kinderen, dan weet je ze zo te liggen in de supermarkt :+

I never met a calorie I didn't like....

10

Die likkoekjes bedoel ik inderdaad!
Mijn dank aan bovenstaande adviezen.
Vanochtend cupcakes gebakken en voorzien van een mooi rose laagje royal icing met natuurlijk nog wat rose glinstersuikertjes en een ouwel vlindertje.
Het was een groot succes bij mijn dochtertje (4 jaar) en een vriendinnetje dat kwam spelen.
Haar woorden: deze zijn wel lekker mam. :lol:
Deze zullen dus vaker worden gemaakt!

11

hey petra, het is al even geleden. maar hoeveel mix van de royal icing heb je uiteindelijk gebruikt voor 12 cupcakes??

12

Ik heb 250 gram mix gemaakt, maar ik had flink wat over. Bij volgende keren, heb ik altijd 200 gram mix gebruikt. En inderdaad maar heel weinig water gebruiken, letterlijk druppeltje voor druppeltje.

13

dank je wel! ga het binnenkort ook eens proberen!leuk!

14

Om het glazuur van de 'likkoekjes' te krijgen kun je ook fondant glazuur van Funcakes gebruiken.. Dat is al vloeibaar, even verwarmen en kleuren en dan kun je je cupcakes er in dopen..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

15

Dank je Bommeltje, deze ga ik zeker eens proberen.

16

dat is ook een goed idee! smaakt dit hetzelfde als de "gewone" witte fondant??