1

Onderwerp: Fondant kleuren

Hooi,

Ik heb voor mijn taart 3 verschillende kleurstoffen nodig en ik twijfel of ik dan niet gewoon dat setje van 8 kleurstoffen zal kopen omdat ik het wel vaker gebruik. Alleen mijn vraag is. Stel je neemt de groene kleurstof kan je er dan voor zorgen dat je witte fondant echt knalgroen wordt? En kan je wit fondant rood maken en zwart? Of moet je dat echt los kopen wil je niet al je kleurstof in één keer gebruiken?

En zit er veel verschil tussen royal blue en sky blue. Stel je wilt licht blauw (baby blauw) hebben. Kan je dat met beiden maken?
Alvast heel erg bedankt!

2

Re: Fondant kleuren

Nee, echt donkere kleuren gaat je niet lukken,die kun je beter kant en klaar kopen.
Rood,zwart ,donkerblauw, donkergroen en donkerbruin.
Deze kleuren kun je dan wel gebruiken om ook met witte fondant (bv 25 gram rood 50 gram wit) om mooi roze te maken.
Alle kleuren kant en klaar fondant kun je onderling weer mengen denk aan rood en blauw om paars te maken enz.
De kleurstoffen zijn prima om heel mooie pastel tinten te maken.
Of om bestaande donkere kleuren te veranderen van kleur als je er wit bij hebt gedaan.
Als je meer kleurstof in de pasta doet word de kleur niet donkerder alleen intenser. Maar pas op teveel kleurstof laat de pasta gaan kleven (teveel vocht)
Veel succes.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

Maar kan je wel bijv. Echt knalblauw maken zoals de lucht op een mooie dag?

4

Als je de goede kleur kleurstof uitkiest wel :)

Smart critiques, Stupid creates

5

ik vind het ook jammer dat je niet echt een mooie diepe kleur kunt maken van fondant (tenminste mij lukt het ook niet)
dus inderdaad wie heeft er tips, zonder dat je meteen al de kant en klare gekleurde fondant moet kopen
:)

6

Ik krijg altijd prima resultaat met kleurstoffen hoor. zelfs rood of zwart is te doen.

ik heb er ook geen problemen mee, je hebt alleen om zwart te maken wel veel geduld nodig ;)

I never met a calorie I didn't like....

8

Ik heb vorige week witte fondant zwart gekleurd en die is echt diepzwart geworden. Gewoon met de kleurstof uit dat doosje van 8.
Paars word ook echt paars en blauw kan je zelf variëren, ik had nu een soort van turquoise en die was heel mooi helder. 
http://i1034.photobucket.com/albums/a424/verwendys/IMG_2523.jpg
Sorry voor de grote foto en het paars komt niet zo mooi over

9

Hemels blauw kun je maken door (niet te donkere) blauwe fondant te mengen met witte fondant ongeveer 1 deel blauw en 3 wit eventueel bijkleuren met wat kleurstof naar jouw smaak.

Nou, ik denk dat je geen diepzwart krijgt maar hooguit antraciet grijs.
En ook het rood wordt niet zo mooi dieprood als met de voor gekleurde en dan wat kleurstof.
Maar wat mij betreft mag iedereen een eigen poging wagen.
Succes!

10

@verwendy met dat setje van Wilton? Die kleuren zijn namelijk echt mooi geworden! En je hebt ook niet je halve potje hoeven te gebruiken?

11

@xLienFantasy
Met het setje van Wilton, en ik heb denk ik voor het zwart een een tipje van een theelepel gebruikt. Ik vond de rode nog het lastigste want die moest wel mooi fel rood worden en dat is me goed gelukt.
Ik heb wel alles met de broodbakmachine gemixt, anders was ik nu net zo gespierd als Popey  :D

12

nou dat vind ik wel gek want ik vind persoonlijk dat met de wilton en fondant de kleur rood niet echt diep/mooi rood word. want ik moest een psv taart maken en ik vond de kleur niet zo mooi rood als ie eigenlijk moest zijn hoor.
maar ik vind het wel slim om het broodbakmachine tegebruiken :thumb:
slim bedacht!!

13

Ik heb ze gekocht :D Het setje van acht en ook maar voor de zekerheid zwart en rood fondant (en nog allemaal andere spullen voor m'n taart :D) Was wel even een uitgave (€50,-) maar er zat een mal bij en die kleurstoffen...

Heel erg bedankt iedereen!

14

@ kaatje
Dat van die broodbakmachine heb ik hier op het forum gevonden en werkt echt super.
Ik heb ongeveer 500gr per keer gebruikt en voor het zwart 250gr. Ik was anders bang dat de bbm het niet zou trekken

@Lien
Starten kost idd ff wat maar die kleurstof doe je volgens mij best lang en een mal is ook erg leuk. Ik ben ook nog niet zo lang bezig en moet veel bakken wil het ooit terug verdienen  :D

15

hoewel ik voornamelijk met marsepein werk, lukt ook fondant kleuren prima hoor :Y en gewoon met m'n blote handen ;) Ik koop nooit voorgekleurd :nooo , veuls te duur ;)

Rood en zwart moet je wel een paar dagen van te voren maken, moet echt op kleur komen, maar dat lukt echt tot diepzwart en knalrood.
Wel vervagen de kleuren in fondant weer sneller dan in marsepein.

Ik gebruik altijd RegalIce-fondant, heb weleens de indruk dat het aan de soort fondant ligt hoe de kleuren zich gedragen :think:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

16

Zou zomaar kunnen Carien.
Mijn ervaring is idd dat de kleuren niet zo diep worden als ik kan bereiken met basis gekleurd fondant en dan wat kleur erbij.
Ook vervagen de kleuren sneller dan bij de voorgekleurde.
Maar dat heb ik dan omdat ik mijn wedstrijdstukken bewaar en jullie eten het meeste op, op de taarten.
Ook heb ik last met het kleuren van de ene naar een andere kleur dat dat met de voorgekleurde fondant goed gaat maar met de zelf gekleurde zijn de kleuren niet sterk genoeg.
Maar dat is mijn ervaring en zoals ik al zeg ik gebruik dit meer voor boetseer stukken en jullie voor taart bekleding.

Ik heb altijd Bakels fondant en ik krijg het niet rood en zwart. Het wordt alleen klef en zacht en plakkerig bleh. Ik koop het dus wel gekleurd. Ik heb wilton en americolor en sugarflair maar nee.

Groetjes P@trici@

18

Ik gebruik witte fondant van in2bake en die is niet plakkerig ook niet na het kleuren. De  limegroene van in2bake die ik vorige week heb gekocht lijkt daarentegen wel op kauwgom, mega plakkerig

19

verwendy66 schreef:

@xLienFantasy
Met het setje van Wilton, en ik heb denk ik voor het zwart een een tipje van een theelepel gebruikt. Ik vond de rode nog het lastigste want die moest wel mooi fel rood worden en dat is me goed gelukt.
Ik heb wel alles met de broodbakmachine gemixt, anders was ik nu net zo gespierd als Popey  :D

mag ik dan vragen welke fondant jij als basis gebruikt?
Ik heb het nml ook geprobeerd met de zwart van Wilton, maar echt eerlijk waar, donkerder dan donkermuisgrijs krijg ik 'm niet en na een paar dagen is hij niet doorgekleurd, nog wel wat kleffig van teveel vloeistof (denk ik...)

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

ik kleur mijn taarten ook allemaal met het doosje van 8

oke heb al meerdere keren andere kleuren bij gekocht maar toch ben ik er nog steeds tevreden over :)

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

21

@jo-oosie
Ik gebruik de fondant van in2bake en dat gaat super

22

Ik heb het uitgeprobeerd op kleine stukjes wit fondant van de bakker. En rood was toen een beetje licht rood maar nu is die wel felrood... Maar dat was dan ook wel echt een klein stukje. En zwart heb ik nog niet geprobeerd.