1

Onderwerp: houdbaarheid taart met MBC met vers eiwit

Hallo,

Ik heb een opdracht gekregen voor een taart die MBC bevat van verse eiwit. Nu is het punt dat mijn kookthermometer kapot is en ik dus niet zeker weet of mijn eiwit de 70 graden haalt. om het eiwit niet te laten stollen heb ik hem niet te heet verwarmd. Maar hoe lang kan ik de taart dan laten bewaren. Ik ga hem vandaag afsmeren en bekleden en hij wordt morgen gegeten. maar de klant vroeg of ze de rest dan donderdag nog mee kon nemen naar het werk. ik zelf zou het niet aandurven. woensdag nog net, maar donderdag net een dag te laat lijkt mij. ik zou graag jullie mening hierover willen.

Re: houdbaarheid taart met MBC met vers eiwit

54 graden is minimaal nodig om het eiwit te pasteuriseren, 72 graden om 'de boter te dragen'. Maar zonder thermometer weet je het nooit 100% zeker, zou het zelf niet durven om hem te verkopen nog buiten het houdbaarheidspobleem, als je niet zeker weet dat het eiwit niet meer rauw is. (Als de klant zelf op de hoogte is van de risico's, er geen zwangeren , kleine kinderen, senioren etc mee-eten...)
Heb je geen eiwitpoeder liggen? Dan is het geen probleem meer.

3

Bewaar- en invriesvragen: [MOVE] -> taartdecoratie algemeen

Het is gelukkig geen taart die ik zou verkopen. Het is voor mijn schoonzus dus die krijgt ze cadeau. Ik weet zo goed als zeker dat het eiwit een temp heeft gehaalt van bijna 60 graden. Dus dat is het probleem niet echt.
Maar ik heb de taart idd toch maar met eiwitpoeder opnieuw gemaakt (had hem gelukkig nog niet bekleed). Dit wilde mijn schoonzus eigenlijk niet, maar na overleg vond ze het toch goed. Er zijn iid veel kleine kinderen op het feestje. Ik moet er niet aan denken dat die ziek zouden worden.

Toch heel erg bedankt voor het meedenken.