101

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

soms zijn er zoveel topics tegelijkertijd.. en veel kijkers.. ja dan krijg je amper reacties.. helaas

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

102

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

anouckjewel schreef:
mieperdepiep schreef:
anouckjewel schreef:

Tja, de taart moest net zo blauw zijn als het horloge dat hij kreeg (staat in de 3d parade)

O, die had ik gezien! (sorry, niet gereageerd.. :o ) Die was natuurlijk wel hardstikke mooi.

Oh dat geeft toch niet, had jouw prinsessentaart ook gezien en niet gereageerd. Je hebt nou eenmaal niet altijd zin om te reageren.
Soms is het alleen wel vreemd dat er helemaal geen reactie komt zoals met m'nzandkasteeltaart, daar was ik best wel trots of, welgeteld 1 reactie.
Maar goed, je kan niet alles hebben.

On topic maar weer  :)

 

Ja, klopt. Zowel beide kanten, dat ik zelf ook niet op alles reageer. Een tijdje zelfs helemaal even gestopt. (probeer wel bij bakken&vullen actief mee te dneken) Maar dat ik het tegelijkertijd ook heel jammer vindt als je zelf erg tevreden bent en er wordt maar weinig over gezegd. Kreeg bij mijn prinses dit weekend eerst ook maar één, later nog een tweede.. Weet natuurlijk dat ik prinses nummer duizend-zoveel hier neer zet, maar toch. Eigenlijk dom, dat ik de reactie van wildvreemde forummers dan nog zo belangrijk vind. :think:
Heb het even goed gemaakt met je kasteel. Die had ik ook echt gemist.

103

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

mieperdepiep schreef:
anouckjewel schreef:
mieperdepiep schreef:

O, die had ik gezien! (sorry, niet gereageerd.. :o ) Die was natuurlijk wel hardstikke mooi.

Oh dat geeft toch niet, had jouw prinsessentaart ook gezien en niet gereageerd. Je hebt nou eenmaal niet altijd zin om te reageren.
Soms is het alleen wel vreemd dat er helemaal geen reactie komt zoals met m'nzandkasteeltaart, daar was ik best wel trots of, welgeteld 1 reactie.
Maar goed, je kan niet alles hebben.

On topic maar weer  :)

 

Ja, klopt. Zowel beide kanten, dat ik zelf ook niet op alles reageer. Een tijdje zelfs helemaal even gestopt. (probeer wel bij bakken&vullen actief mee te dneken) Maar dat ik het tegelijkertijd ook heel jammer vindt als je zelf erg tevreden bent en er wordt maar weinig over gezegd. Kreeg bij mijn prinses dit weekend eerst ook maar één, later nog een tweede.. Weet natuurlijk dat ik prinses nummer duizend-zoveel hier neer zet, maar toch. Eigenlijk dom, dat ik de reactie van wildvreemde forummers dan nog zo belangrijk vind. :think:
Heb het even goed gemaakt met je kasteel. Die had ik ook echt gemist.

Hihi, was niet nodig hoor ;-)
Zo hebben we allemaal taarten die ons liggen en die ons niet liggen.
Dora en bumba moe zijn we allemaal, dus misschien ook wel zandkasteel en prinsessenmoe ;-)

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

104

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Gaan we weer. Nu een extra speciale aflevering, want voor mijn eigen 2 dochters. Heb net zolang nagedacht over de sesamstraattaart totdat ik hem kon maken met de kleuren die ik had van vrouwtje deeg, op één smokkelkleur, de zwarte lijntjes rondom Elmo. Achtergrondgroen is met matchathee gekleurd, bruin van B&E met cacoa. Barbie was niet zo moeilijk, roze is haar favoriete kleur, dus das snel gedaan.
Heb deze week nu zoveel getaart dat ik geen hap taart meer kan zien.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IA64IWH3-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GWIUJMJK-D.jpg

105

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Ik vind vooral de sesamstraat taart erg mooi gelukt!

Persoonlijk zou ik niet zo ver gaan, maar ja dat is ieder zijn mening. Ik vind dit topic wel iets om over na te denken en heb de pagina's vol belangstelling gelezen. Daarom, bedankt voor dit topic, het zet mensen wel aan het denken:)

106

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Ik zit er zelfs over te denken toch eens te kijken naar natuurlijke kleurstoffen. Hoewel ik er niet volledig op over zal stappen. Dat bereik je dus met een topic op een taarten forum:):)

107

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

phy schreef:

Ik zit er zelfs over te denken toch eens te kijken naar natuurlijke kleurstoffen. Hoewel ik er niet volledig op over zal stappen. Dat bereik je dus met een topic op een taarten forum:):)

Dat vind ik nou leuk om te horen.  :)
Iedereen stelt natuurlijk weer andere eisen aan zijn eten. Voor de meeste forummers is het geloof ik niet echt belangrijk dat de kleurstoffen chemische E-nummers zijn, terwijl ik zelf de soms wat bedenkelijke bijwerkingen wel een probleem vind. En zoiezo graag ongefabriekt eten eet.

Ik heb ze zelf gekocht bij vrouwtje deeg, maar zag dat ze bij de webshop DLT inmiddels ook te koop zijn. Zijn overigens niet hetzelfde, maar weet zelf het verschil niet heel goed uit te leggen. Gaat over de definitie die je hebt over natuurlijke kleurstoffen. Bij vrouwtje deeg is het echt 100% natuurlijk, uit producten die van zichzelf ook eetbaar zijn en bij de webshop geldt zoiets als kleurstoffen die bereidt worden uit natuurlijk, maar niet per sé eetbaar materiaal als grondstof. Of zoiets.. :s  :s  :o 

Mocht je besluiten om het eens te gaan proberen, welke natuurlijke kleurstof dan ook, dan hoop ik dat je het hier komt laten zien!  :Y  :Y

108

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Dit topic heeft mij ook tot denken aangezet. Ik heb ook twee kleintjes die ik verder geen kleurstoffen probeer te geven. Daar let ik echt op. En dan krijgen ze met al dat getaart alsnog een hoop chemische troep binnen  :s
Vandaag zelf mijn marsepein bruin gekleurd met cacao en kokosolie.
Fantastisch gelukt hele mooie diepbruine kleur en de kokosolie geeft een hele subtiele smaak.
Ik zit er zelfs aan te denken om ook de crisco te bannen en alleen kokosolie te gebruiken want als ik de ingredientenlijst van crisco lees word Ik ook niet blij  :o

Heeft iemand trouwens ervaring met de natuurlijke kleurstofpoeders van de taartenfee/budgetbakken ? Er stond dat je dat aan moest maken met water voordat je het door het fondant of marsepein kneedt. Maar zou dat wel goed gaan?

109

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

mieperdepiep schreef:

Ik heb ze zelf gekocht bij vrouwtje deeg, maar zag dat ze bij de webshop DLT inmiddels ook te koop zijn. Zijn overigens niet hetzelfde, maar weet zelf het verschil niet heel goed uit te leggen. Gaat over de definitie die je hebt over natuurlijke kleurstoffen. Bij vrouwtje deeg is het echt 100% natuurlijk, uit producten die van zichzelf ook eetbaar zijn en bij de webshop geldt zoiets als kleurstoffen die bereidt worden uit natuurlijk, maar niet per sé eetbaar materiaal als grondstof. Of zoiets.. :s  :s  :o 

Mocht je besluiten om het eens te gaan proberen, welke natuurlijke kleurstof dan ook, dan hoop ik dat je het hier komt laten zien!  :Y  :Y

Hoi Mieperdepiep
Leuk om je creaties met natuurlijke kleurstof in dit topic voorbij te zien komen. Knap hoor.
Het verschil tussen de natuurlijke kleurstof van de webshop en die van vrouwtje deeg is dat die van de webshop een toevoeging met E-nummer (additive) is en die van vrouwtje deeg een ingrediënt (colouring foodstuff) is. Het heeft geen E-nummer en bevat geen onnatuurlijke toevoegingen. Dit is bij een natuurlijke kleurstof met E-nummer niet het geval.
Vind het wel heel goed dat de webshop ook op de natuurlijke toer gaat. Hoe meer keus op dit gebied hoe beter  :Y

vrouwtje Deeg; natuurlijk lekkere bakproducten

110

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Danielle_mvs schreef:

Dit topic heeft mij ook tot denken aangezet. Ik heb ook twee kleintjes die ik verder geen kleurstoffen probeer te geven. Daar let ik echt op. En dan krijgen ze met al dat getaart alsnog een hoop chemische troep binnen  :s
Vandaag zelf mijn marsepein bruin gekleurd met cacao en kokosolie.
Fantastisch gelukt hele mooie diepbruine kleur en de kokosolie geeft een hele subtiele smaak.
Ik zit er zelfs aan te denken om ook de crisco te bannen en alleen kokosolie te gebruiken want als ik de ingredientenlijst van crisco lees word Ik ook niet blij  :o

Heeft iemand trouwens ervaring met de natuurlijke kleurstofpoeders van de taartenfee/budgetbakken ? Er stond dat je dat aan moest maken met water voordat je het door het fondant of marsepein kneedt. Maar zou dat wel goed gaan?

Leuk Danielle! Vind het zelf voor mijn kids nog belangrijker dan voor mijzelf inderdaad. Ben benieuwd naar je mooie bruine marsepein. Ga je hier een fotootje neerzetten? Hoop het!
En grappig, vond die crisco zelf inderdaad ook maar niks. En gebruik zelf er ook kokosolie voor in de plaats. Heb laatst trouwens drupje amandelolie bij de marsepein met cacao gedaan, om het ook soepeler te houden als je er niet mee werkt, want dan stolt de kokosboter weer. Maar eigenlijk geen idee of dat ook nodig is.
Zelf geen ervaring met die poeders die jij noemt.. iemand anders?

111

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

vrouwtje deeg schreef:

Hoi Mieperdepiep
Leuk om je creaties met natuurlijke kleurstof in dit topic voorbij te zien komen. Knap hoor.
Het verschil tussen de natuurlijke kleurstof van de webshop en die van vrouwtje deeg is dat die van de webshop een toevoeging met E-nummer (additive) is en die van vrouwtje deeg een ingrediënt (colouring foodstuff) is. Het heeft geen E-nummer en bevat geen onnatuurlijke toevoegingen. Dit is bij een natuurlijke kleurstof met E-nummer niet het geval.
Vind het wel heel goed dat de webshop ook op de natuurlijke toer gaat. Hoe meer keus op dit gebied hoe beter  :Y

Bedankt voor je uitleg!  :Y

112

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Ben er ook wel meer over aan het nadenken (al maak ik eerst mijn kleurstoffen die ik heb staan op)
Nu kwam ik deze site tegen:
http://om-paramapoonya.hubpages.com/hub … d-coloring

Misschien dat we hier ook nog wat aan hebben?

113

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

mieperdepiep schreef:

Ik heb net weer eens het boekje E=eetbaar gehaald uit de bieb. Nu nóg gemotiveerder om verder kleurstofvrij te gaan.

Vandaag weer een nieuwe poging gedaan voor red velvet zonder chemische kleurstoffen. Hier vast een preview. Ik vond de smaak nog niet goed genoeg, maar heb ook niet zoveel cupcake- ervaring, ook een beetje te weinig beslag er in gedaan.. Dus nóg weer even door oefenen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z8Q8GMFD-D.jpg

Hallo

Eerst en vooral: zeer interessant topic! En ook leuk dat je met je taarten de verschillende kleuren zo duidelijk aantoont.
Ik heb zelf ook alle bestaande kleuren bij vrouwtje deeg gekocht vorige week, ga eens experimenteren.

Nu heb ik wel een heel concrete vraag. Ik zou een paarse velvet willen maken. Tot nu toe heb ik mijn red velvets altijd met niet natuurlijke rode vloeibare kleurstof gemaakt (2 eetlepels op 250g bloem). Nu ben ik me aan het afvragen hoeveel ik van deze paarse kleurstof zou moeten gebruiken? Weet jij dat?

114

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

jufjeA schreef:

Ben er ook wel meer over aan het nadenken (al maak ik eerst mijn kleurstoffen die ik heb staan op)
Nu kwam ik deze site tegen:
http://om-paramapoonya.hubpages.com/hub … d-coloring

Misschien dat we hier ook nog wat aan hebben?

Interessant jufjeA!
Had bijvoorbeeld nog nooit gehoord van de hibiscus als kleurstof. In thee smaakt dat bovendien ook nog eens lekker (veel beter als biet ;) ) dus ben benieuwd hoe je daar iets geconcentreerds van kan maken, zodat het marsepein kan kleuren.. :think:

115

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

sam schreef:
mieperdepiep schreef:

Ik heb net weer eens het boekje E=eetbaar gehaald uit de bieb. Nu nóg gemotiveerder om verder kleurstofvrij te gaan.

Vandaag weer een nieuwe poging gedaan voor red velvet zonder chemische kleurstoffen. Hier vast een preview. Ik vond de smaak nog niet goed genoeg, maar heb ook niet zoveel cupcake- ervaring, ook een beetje te weinig beslag er in gedaan.. Dus nóg weer even door oefenen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z8Q8GMFD-D.jpg

Hallo

Eerst en vooral: zeer interessant topic! En ook leuk dat je met je taarten de verschillende kleuren zo duidelijk aantoont.
Ik heb zelf ook alle bestaande kleuren bij vrouwtje deeg gekocht vorige week, ga eens experimenteren.

Nu heb ik wel een heel concrete vraag. Ik zou een paarse velvet willen maken. Tot nu toe heb ik mijn red velvets altijd met niet natuurlijke rode vloeibare kleurstof gemaakt (2 eetlepels op 250g bloem). Nu ben ik me aan het afvragen hoeveel ik van deze paarse kleurstof zou moeten gebruiken? Weet jij dat?

Leuk sam. Ben benieuwd naar je experimenten. Jij maakt altijd van die mooie taarten, dus daar zal vast iets moois uit komen! Hoop dat je ze hier neer zet!

Bakken met de natuurlijke kleurstoffen kan een probleem opleveren. iets in het bakproces kan maken dat de kleur ineens heel vaal of zelfs bruin wordt. Dus weet niet wat er gebeurt als je vrouwtje deeg paars toevoegt.

Zelf had ik in de cupcakes van hierboven bietenpuree gebruikt (zelf gepureerd), maar vervolgens nog iets met het recept gedaan, want anders zou het alsnog bruin kleuren. Heb toen rauwe cocoapoeder gebruikt, omdat volgens het verhaal wat ik gelezen had onze bewerkte cacoapoeder een reactie aangaat met de rode kleur. Zal even wat linkjes voor je opzoeken.

116

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Voor Sam:
http://bittersweetblog.wordpress.com/20 … eeing-red/
http://www.sophistimom.com/red-velvet-c … o-red-dye/
http://nutrinosh.blogspot.nl/2011/12/dy … cakes.html

Maar welk van de 3 recepten ik had gebruikt weet ik dan weer niet meer.  :o

Je moet dus volgens deze dames aan natuurlijke cacaopoeder komen. Kon er met vertalen niet achter komen wat dat precies was, behalve dat die van ons in NL dat in ieder geval niet is.
Ik heb uiteindelijk in een natuurwinkel rauwe cacaopoeder gevonden, maar weet nog steeds niet of dat nu de goede was.

117 Laatst bewerkt door sam (09-11-2012 22:22)

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

mieperdepiep schreef:

Voor Sam:
http://bittersweetblog.wordpress.com/20 … eeing-red/
http://www.sophistimom.com/red-velvet-c … o-red-dye/
http://nutrinosh.blogspot.nl/2011/12/dy … cakes.html

Maar welk van de 3 recepten ik had gebruikt weet ik dan weer niet meer.  :o

Je moet dus volgens deze dames aan natuurlijke cacaopoeder komen. Kon er met vertalen niet achter komen wat dat precies was, behalve dat die van ons in NL dat in ieder geval niet is.
Ik heb uiteindelijk in een natuurwinkel rauwe cacaopoeder gevonden, maar weet nog steeds niet of dat nu de goede was.

Amai, bedankt voor al deze moeite! Als ik dit weekend tijd heb ga ik eens experimenteren. Ik laat jullie het resultaat nog weten

118

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Mieperdemiep, mag ik je sesamstraat taart als onspiratie gebruiken??

119

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

No problem, vind ik een leuk compliment.

120

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Heb net dit toppic gevonden en ben er SUPER blij mee! Wij eten voledig e-nummervrij en nu ik het taarten bakken ontdekt heb en afgelopen zaterdag mijn eerste taart gemaakt had baalde ik al enorm van die e-nummers in de kleurstof. Maar goed ik dacht wel, we zijn met zijn 4ren thuis dus dat is maximaal 4 verjaardagstaarten en dan misschien nog met kerst, valentijn en pasen, dan is dat nog te overzien. Maar nu ik zie dat het niet onvermijdelijk is ga ik wel even verder kijken, dus hartelijk dank voor dit toppic en blijf vooral nieuwtjes schrijven!

121

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Nog een keer ik... Heb inmiddels besteld!
Ik zit alleen wel nog met rood... ik wilde zo graag een kersttaartje maken en rood/wit/groen... nu kan ik uiteraard de ondergrond groen doen en veel wit, en dan maar kleine beetjes "verkeerde" rood, maar staat dat dan wel mooi omdat die kleur waarschijnlijk in verhouding veel feller is of valt dat mee?

122

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Ikb heb vandaag mijn eerste baksel met deze kleurstof gemaakt, zie hier het resultaat:http://www.deleukstetaarten.nl/forum/viewtopic.php?id=214579
Ben er best tevreden over alleen vind ik wel dat je heel veel van de kleurstof nodig hebt om een beetje kleur aan je werk te krijgen.. en ik vind groen ook echt wel een smaakje hebben en niet zoals op de site staat dat hij neutraal van smaak is.. het is niet vies, maar toch echt wel "anders" zeg maar...

123

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

hoi Jessi,

Kan het dat je een verkeerde link hebt geplaatst? Als ik deze gebruik, dan kom ik uit op je schuimpjes

124

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

sam schreef:

hoi Jessi,

Kan het dat je een verkeerde link hebt geplaatst? Als ik deze gebruik, dan kom ik uit op je schuimpjes

Klopt en die heb ik gekleurd met de natuurlijke kleurstof!

125

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Jessi bakt schreef:
sam schreef:

hoi Jessi,

Kan het dat je een verkeerde link hebt geplaatst? Als ik deze gebruik, dan kom ik uit op je schuimpjes

Klopt en die heb ik gekleurd met de natuurlijke kleurstof!

Achzoooooo :D