76

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Ik lees ook mee.

Zoete groetjes, Inti

77

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Hallo allemaal!
Kan mijn goeiendagzwaai smiley ineens niet meer terugvinden, anders zwaaide ik even naar jullie allemaal...

78

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Dit topic is mij niet eerder opgevallen! Erg leuk, ik ga zeker experimenteren. Laatst was Rudolph bij mij in de winkel en die is helemaal anti-kleurstof en wees mij al op het gebruik van natuurlijke kleurstoffen.

Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Tilburg, 95m2 taartplezier!

79

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Ha, Rudolph is my hero  :cool: . Kijk altijd graag zijn programma Rudolph's Bakery. Leuk als 'ie zomaar bij je over de deurdrempel stapt!

80

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Leuk om te zien en te lezen dit!

Misschien dat ik er toch eens naar ga kijken, heb alleen net allemaal chemische kleurstoffen erbij gekocht :(

Wat er gezegd wordt: als alleen de bekleding maar natuurlijk is scheelt dat al een hoop. Ik had laatst een blauwe taart gemaakt en iedereen had een blauwe tong :S

Cacao door de marsepein vind ik trouwens echt niet lekker, dat zit ook door de funcakes marsepein, wordt alleen al misselijk van de lucht.

81 Laatst bewerkt door mieperdepiep (22-06-2012 19:52)

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Ik heb net weer eens het boekje E=eetbaar gehaald uit de bieb. Nu nóg gemotiveerder om verder kleurstofvrij te gaan.

Vandaag weer een nieuwe poging gedaan voor red velvet zonder chemische kleurstoffen. Hier vast een preview. Ik vond de smaak nog niet goed genoeg, maar heb ook niet zoveel cupcake- ervaring, ook een beetje te weinig beslag er in gedaan.. Dus nóg weer even door oefenen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z8Q8GMFD-D.jpg

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

ziet er wel al smakelijk uit.. heb je het met geconcentreerde kersensap gedaan?

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

83

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Nee, heb het met biet gemaakt. Kersensap zou al meteen wat lekkerders toevoegen aan dit recept, maar het probleem met bakken dat dan de kleur nog verder vervaagt, waardoor de kleur van kers waarschijnlijk niet overeind blijft. Maar misschien het proberen waard, want zou qua smaak lekkerder zijn en ben nog zoekende..

84

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Hallo

Ik vind dit ook erg interessant onderwerp.

Maar wie gebruik ook maderijntjes uit blik??
voor taart vulling.

groetjes
marion

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

en als je de sap eerst inkooknom er een siroop van te maken?

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

86

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Als ik weer tijd heb zal ik het eens proberen. Recept vroeg om bietenpuree. De red velvet zelf is al aardig bruin van zichzelf. Weet niet of de kers er met zijn paars dan door heen komt. Nu maakt de de rode biet dus de 'paarsige' kleur.
Zal eens zowel kersenpuree, als kersensiroop proberen.
Wat zou kleur technisch het voordeel zijn van siroop? Zou het zijn kleur meer vast houden? Denk het..
Is wel een lekkere combi samen met de cacao.

87

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Ben ik weer dames.  :)  Dit weekend weer sinds lang aan de slag geweest. Op verzoek van mijn buurmeisje paars en roze-Arieltaart. En met hetzelfde gekleurde marsepein er nog een taartje voor onszelf achteraan gemaakt.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-COGSWK6A-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CG6HQPBC-D.jpg

Een regenboogtaart zul je mij echt nooit zien maken, maar wel leuk als de binnenkant er framboosrood uitziet.. (gekleurd met.. framboos ;) ).

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WL6P6VIH-D.jpg

88

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Nou vraag ik me toch eigenlijk wel af waarvan jullie de botercreme maken waar je een toef mee spuit. Of die waar je mee afsmeert. En bakken jullie de cc's ook van bloem en bakpoeder?
M'n nichtje krijgt sinds kort geen kleurstoffen en foute e-nummers meer. En aangezien ik haar wel wat wil kunnen bieden zaterdag op m'n dochters verjaardag, wil ik voor haar iets klaarmaken wat ze wel mag.

89

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Wendy83 schreef:

Nou vraag ik me toch eigenlijk wel af waarvan jullie de botercreme maken waar je een toef mee spuit. Of die waar je mee afsmeert. En bakken jullie de cc's ook van bloem en bakpoeder?
M'n nichtje krijgt sinds kort geen kleurstoffen en foute e-nummers meer. En aangezien ik haar wel wat wil kunnen bieden zaterdag op m'n dochters verjaardag, wil ik voor haar iets klaarmaken wat ze wel mag.

Ik maak zelf amper tot nooit cc, maar dus wel taarten. Die smeer ik af met meringue botercreme (MBC). Dat is echt onwijs lekker, met nog een lepel vanille-extract er aan toegevoegd. Een dikke toef botercreme met alleen boter en suiker is niet echt heel lekker, maar als je er iets lekkers aan toevoegt, komt het ook met gewone botercreme helemaal goed. Denk aan jam, fruitpuree, banketbakkersroom, ganache, lemoncurd, mokka, likeur. Allemaal dingen die je zonder pakjes ook zelf kunt maken, dus dan E-nummervrij kunnen zijn en dan ook nog eens lekkerder smaken dan een instantpakje. :9 Die met zelfgemaakte banketbakkersroom is echt zalig, zeker als je echte vanillestokjes gebruikt, vinden alle kinderen lekker.
Biscuit maak ik gewoon met bloem met het recept van deze site en cake maak ik inderdaad zelf ook met bloem en bakpoeder.

Lief dat je voor je nichtje iets speciaals wilt maken!

90

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Dank je wel voor je reactie!
Als ik de botercreme maak zoals in Rudolphs boek met zelfgemaakte banketbakkersroom zou dat goed zijn?
En ik gebruik Zeelandia marsepein, is die ook 'geoorloofd'?
En witte chocolade? Of moet ik dan de pure hebben?

91 Laatst bewerkt door mieperdepiep (25-09-2012 10:28)

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Ik heb het boek van Rudolph niet, maar hij heeft heerlijke puur natuur recepten, dus dat zal wel goed zijn.
Zelf gebruik ik ook Zeelandia.  :) Maar goed, ik ben zelf natuurlijk niet de norm, maar behalve amandelen en suiker zitten er naar mijn herinnering maar 3 andere ingredienten in, die redelijk onschuldig zijn.
Bij witte chocola weet ik het eigenlijk niet. Door de goedkopere chocola wordt wel eens wat raars door gemengd, maar normaal gesproken is het niet 'fouter' dan gewone chocola, qua E-nummers dan. Vraag me zelfs af of er uberhaupt wel een E-nummer in zit. Heb zo geen reep bij de hand. Ik weet het uit mijn hoofd niet. Ik gebruik zelf wel witte chocola  :9 , maar ik ben natuurlijk je nichtje niet. 

Hier is een site waar je alle E-nummers kan opzoeken, wat het betekent en of het 'foute' nummers zijn.
http://www.food-info.net/nl/index.htm Zoeken naar tabje 'E-nummers".

92

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

mieperdepiep schreef:

Ik heb het boek van Rudolph niet, maar hij heeft heerlijke puur natuur recepten, dus dat zal wel goed zijn.
Zelf gebruik ik ook Zeelandia.  :) Maar goed, ik ben zelf natuurlijk niet de norm, maar behalve amandelen en suiker zitten er naar mijn herinnering maar 3 andere ingredienten in, die redelijk onschuldig zijn.
Bij witte chocola weet ik het eigenlijk niet. Door de goedkopere chocola wordt wel eens wat raars door gemengd, maar normaal gesproken is het niet 'fouter' dan gewone chocola, qua E-nummers dan. Vraag me zelfs af of er uberhaupt wel een E-nummer in zit. Heb zo geen reep bij de hand. Ik weet het uit mijn hoofd niet. Ik gebruik zelf wel witte chocola  :9 , maar ik ben natuurlijk je nichtje niet. 

Hier is een site waar je alle E-nummers kan opzoeken, wat het betekent en of het 'foute' nummers zijn.
http://www.food-info.net/nl/index.htm Zoeken naar tabje 'E-nummers".

Dank je wel! Ik zal er eens mee aan de slag gaan  :Y

93

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

aassttrriidd schreef:

Leuk om te zien en te lezen dit!

Misschien dat ik er toch eens naar ga kijken, heb alleen net allemaal chemische kleurstoffen erbij gekocht :(

Wat er gezegd wordt: als alleen de bekleding maar natuurlijk is scheelt dat al een hoop. Ik had laatst een blauwe taart gemaakt en iedereen had een blauwe tong :S

Cacao door de marsepein vind ik trouwens echt niet lekker, dat zit ook door de funcakes marsepein, wordt alleen al misselijk van de lucht.

Ik ook, had de klant er al voor gewaarschuwd (buurvrouw) en die meldde me gisteren dat er zelfs gasten waren met groene poep....

Mooie taart voor jullie zelf mieperdemiep!

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

94

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

groene poep..  :s         :shh:  :lol:  :lol:

Als ik soms zie, hoe enorm neon-gekleurd een taart eruit ziet.. Zoveel kleurstof zit er zelfs niet in 'fout' snoep.
Ik denk dat je de bijwerking van een fout E-nummer dan ook best serieus moet nemen. Het gaat niet altijd om kleine hoeveelheden die er door heen gaan.

Maar verleidelijk is het natuurlijk wel, zo'n prachtig gekleurde taart..
Ieder zo zijn eigen wensen, toch.

95

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Tja, de taart moest net zo blauw zijn als het horloge dat hij kreeg (staat in de 3d parade)

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

ja groene poep heb ik vaker gehoord.. en heb het zelfs is ondervonden bij een regenboogtaart..

waarschuw daar ook vaak voor

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

97

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Tja, als ik het geweten had...
:D
Ach, ze konden erom lachen ;-)

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

98

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Het interesseert mij ook en lees dit ook mee!

99

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

anouckjewel schreef:

Tja, de taart moest net zo blauw zijn als het horloge dat hij kreeg (staat in de 3d parade)

O, die had ik gezien! (sorry, niet gereageerd.. :o ) Die was natuurlijk wel hardstikke mooi.

100

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

mieperdepiep schreef:
anouckjewel schreef:

Tja, de taart moest net zo blauw zijn als het horloge dat hij kreeg (staat in de 3d parade)

O, die had ik gezien! (sorry, niet gereageerd.. :o ) Die was natuurlijk wel hardstikke mooi.

Oh dat geeft toch niet, had jouw prinsessentaart ook gezien en niet gereageerd. Je hebt nou eenmaal niet altijd zin om te reageren.
Soms is het alleen wel vreemd dat er helemaal geen reactie komt zoals met m'nzandkasteeltaart, daar was ik best wel trots of, welgeteld 1 reactie.
Maar goed, je kan niet alles hebben.

On topic maar weer  :)

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart