1

Onderwerp: kan Callebaut fondant bij soja allergie

Ik mag een taart maken voor een kindje met zowel een koemelk als soja allergie. Nu heb ik rondgekeken en de vulling en het afsmeren komt helemaal goed. Alleen zit ik met de fondant. De meeste soorten fondant bevatten sojalecithine. Ik heb al geinformeerd bij de ouders of dat wel mag, maar ze geven het zelf niet. Ik heb dus gezocht naar fondant zonder soja. Volgens mij is Zeelandia zonder soja, alleen heb je dan meteen een emmer van 6kg. Nu zag ik ook Callebaut fondant. Daar zit echter wel gehard plantaardig vet in en plantaardige olie. Weet iemand of het hier om soja gaat of is het misschien wat anders?

Alvast hartelijk bedankt voor het antwoord!

Groetjes, Renata

2

Re: kan Callebaut fondant bij soja allergie

sorry, kan je niet helpen, maar ben benieuwd naar je vulling en afsmeren :Y  'moet' ook een taartje maken voor iemand met een zuivelallergie nl

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Staat er E471 bij?? Dat is namelijk de emulgator sojalecithine....

Als er alleen plantaardig vet /olie staat weet je nog net niets  :s . Ik heb zelf ook deze allergie-combi, maar bij mij gaat de lecithine meestal wel goed... Is marsepein geen optie? Van Zeelandia is zo ie zo goed, toch?

Denk trouwens ook om Crisco hoor, dat is van soyabonen gemaakt!!!

Succes in ieder geval!

I just love it....!!

4 Laatst bewerkt door Renata75 (09-01-2012 13:08)

Er staat geen E471 bij. Ik dacht trouwens dat E322 sojalecithine is.

Ik heb al ossewit in huis gehaald en wil daar de botercreme mee maken.

Aangezien het om een kindje gaat wat 1 wordt wilde ik niet meteen aan de marsepein. Als er echt geen fondant is zonder soja, is dat wel een alternatief.

Groetjes, Renata

5 Laatst bewerkt door merlette (09-01-2012 15:59)

Ik heb hier een pot satin ice fondant 1kg voor me. De ingredienten zijn: sugar, corn syrup, water, palm oil, gum tragacanth (413), artificial vanilla flavouring, cellulose gum (460), glycerine (422), modified corn starch. Preservatives: titanium dioxide (171), potassium sorbate (202), acetic acid (260). Colour: caramel (150c).
Wat ik er zo uit op kan maken (pin me er niet aan vast), dat er in deze fondant geen soja zit.

Renata75 schreef:

Ik mag een taart maken voor een kindje met zowel een koemelk als soja allergie. Nu heb ik rondgekeken en de vulling en het afsmeren komt helemaal goed. Alleen zit ik met de fondant. De meeste soorten fondant bevatten sojalecithine. Ik heb al geinformeerd bij de ouders of dat wel mag, maar ze geven het zelf niet. Ik heb dus gezocht naar fondant zonder soja. Volgens mij is Zeelandia zonder soja, alleen heb je dan meteen een emmer van 6kg. Nu zag ik ook Callebaut fondant. Daar zit echter wel gehard plantaardig vet in en plantaardige olie. Weet iemand of het hier om soja gaat of is het misschien wat anders?

Alvast hartelijk bedankt voor het antwoord!

Hoi,
Waarom vraag je het niet aan de fabrikant van Callebout? Gewoon een mail sturen via hun website. Dan heb je zekerheid of er wel of geen soja in zit.