1

Onderwerp: Grrr.... cupcake-papiertjes van de bekende Dokter...

Nou breekt mijn klomp... :grr:

Gebruik ik de cc-papiertjes van die bekende Dokter, doe er zeker 40gr beslag in en nu blijft mijn gebakken cc ruim onder de rand van mijn cupcake-papiertje,  arghhhh

Hoe kan ik die nu netjes bekleden?
Zelf heb ik gedacht aan een extra klodder botercreme...??   :think:

Graag tips...

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

2

Re: Grrr.... cupcake-papiertjes van de bekende Dokter...

Als ze voor jezelf zijn lekker opvullem met creme en een dikker plakje marsepein. Als ze voor een ander zijn zou ik opnieuw bakken

3

Mamsvandrie schreef:

Als ze voor jezelf zijn lekker opvullem met creme en een dikker plakje marsepein. Als ze voor een ander zijn zou ik opnieuw bakken

Is voor een verjaardag in eigen kring.
Hoeveel deeg moet er da in een dr Oetker ccpapiertje?
Ik heb net als met alle andere 40-42 gram gedaan....

Ik baal wel enorm zeg maar....

4

Hoi Jo-osie,
Heb je langer gemixt dan de vorige keer?
Dat kan de oorzaak zijn.Cake beslag hoef je eigenlijk alleen te mengen en dan gieten/scheppen.Ik doe de cc papiertjes zo goed als vol.
Maar idd lekkere toef ganache of slagroom al dan niet ingedikt of botercreme met lekker smaakje of toef bavarois gaat prima hoor!

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

5

Bij mij maakt het geen verschil qua inhoud. Ik begin ook altijd met 40, maar ik kijk naar hoe ze eruit komen en daar pas ik dan de inhoud op aan.

Ik merk dat mijn beslag de ene keer niet hetzelfde is als de andere keer. Kan volgens mij aan verschillende factoren liggen; boter nog iets te koud (of na opwarmen mss te warm), te kort of te lang gemixt, oven temp misschien nét een graadje warmer of kouder.

Ik heb zo'n Tefal mini-oven en daar kan ik alleen op bepaalde graden hem precies zetten, tussen in is het gokken.

Maar als na de eerste 9 (kunnen er maar 9 tegelijk in), blijkt dat er te weinig of te veel in zit, pas ik het aan.

6

Annette52 schreef:

Hoi Jo-osie,
Heb je langer gemixt dan de vorige keer?
Dat kan de oorzaak zijn.Cake beslag hoef je eigenlijk alleen te mengen en dan gieten/scheppen.Ik doe de cc papiertjes zo goed als vol.
Maar idd lekkere toef ganache of slagroom al dan niet ingedikt of botercreme met lekker smaakje of toef bavarois gaat prima hoor!

Hoi Annette,
kan me bijna niet voorstellen dat ik langer dan anders heb gemixt,  is idd alleen alles goed door elkaar mixen en dan is 't wel goed.
Heb 4 taartjes en 2x een tray 12 cc gemaakt. Eerste tray zaten ook paar ander papiertjes bij en die waren wel voller...

Botercreme met smaakje?

7

Ik doe ongeveer 50 gram beslag in de dr oetker cups, broodplank erboven op als ze net klaar zijn en dan komen ze prima tot de rand.

What doesn't kill you, makes you stronger

8

Jeje schreef:

Ik doe ongeveer 50 gram beslag in de dr oetker cups, broodplank erboven op als ze net klaar zijn en dan komen ze prima tot de rand.

hoi JeJe,

dat zou idd wel eens kunnen kloppen dat ze dan wel tot aan de rand komen...  Moet ik dus meer beslag maken of minder cc's in één keer, want met mijn recept nu kom ik precies mooi uit voor 12 cc's.
We zullen volgende keer in de dure papiertjes ook de dure variant beslag doen ( :lol: ) en dan zien hoe het gaat.

9

Ik weet niet welk recept je gebruikt maar ik doe altijd
180 gram zelfrijzend bakmeel
180 gram roomboter
180 gram suiker
3 eieren
1 zakje vanillesuiker
en heb dan precies genoeg voor 12 cupcakes.

10

ik gebruik deze en die was tot nu toe altijd genoeg met +/- 40-42 gram beslag voor de cups van Xenos en Hema enzo.
Ik kan het recept met 1/3 vermeerderen, dan kom ik in de buurt van jouw 180 gr van alles

Vond hem in een krantje van de Jumbo

Ingrediënten:
◦125 gr. boter
◦125 gr. zelfrijzend bakmeel
◦125 gr. witte basterdsuiker
◦2 eieren
◦½ zakje vanillesuiker (1 hele is ook lekker)
◦2 à 3 eetlepels melk

Werkwijze:
◦Verwarm de oven voor op 180 C
◦Doe alles behalve de melk in je kom
◦niet op een hoge stand mixen (ik doe op stand 2 van de 3 standen)
◦Voeg tijdens het mengen/mixen de melk toe op de laagste stand
◦Zet 12 papieren vormpjes in een  muffinvorm
◦Verdeel het beslag over de vormpjes
◦Bak de cakejes in 15 á 20 minuten lichtbruin

ik heb er mijn eigen draai een gegeven op de volgende manier:
@   ik laat de vanillesuiker weg
@   ik vervang de witte basterdsuiker voor de helft met donkerbruine basterdsuiker (is al vrij zoet, vandaar dat ik de vanillesuiker weglaat)
@   ik gebruik vloeibare boter ( let er wel op dat het boter is om in te braden én bakken, zoals bijv bleuband)
@   ik doe alles behalve de eieren en de melk in m'n kom
@   ik meng eerst de boter, suiker en bakmeel
@   dan doe ik de eieren erbij
@   en pas als dat een mooi mengsel is, doe ik er de melk bij

11

Ik smelt altijd de boter in de magnetron 1 min, daarna verwarm ik de oven voor op 180 graden. Ik gooi alles in willekeurige volgorde in de beslagkom en mix tot alles goed door elkaar gemengd is, niet langer. Vervolgens verdeel ik dus het beslag over de cups in de bakvorm en bak ze 22-23 min gaar.
Tot nu toe zijn ze heerlijk en niet mislukt!

12

Ja botercreme met smaakje,bv mokka of lemoncurd of sinaasappelcurd of vruchten of chocoladeganachebotercreme van melk,puur of witte chocolade en nog ongeveer 20 andere soorten.
Hoor wel welke je wilt?

13 Laatst bewerkt door jo-oosie (04-01-2012 10:06)

Annette52 schreef:

Ja botercreme met smaakje,bv mokka of lemoncurd of sinaasappelcurd of vruchten of chocoladeganachebotercreme van melk,puur of witte chocolade en nog ongeveer 20 andere soorten.
Hoor wel welke je wilt?

tjonge, daar had ik dus geen weet van, zoveeeeel smaakjes...
Mij lijkt een fris smaakje wel lekker met al dat zoet... :D
Ik heb van die bekende dr O wel eens vanillesmaakstof in de supermarkt gezien, bedoel je zoiets?
En voeg je dat gewoon aan je 1:1 botercerme toe dan?

14 Laatst bewerkt door Annette52 (04-01-2012 11:38)

Nee hoor je kunt aan botercreme wel vanille extract toevoegen maar dat verhoogt de smaak van de vanille in de creme zoals vanille suiker.
Ik bedoel dat je bv op een hoeveelheid botercreme ongeveer 3 eetlepels ingekookte koffie toevoegt (kook 3eetlepels oploskoffie of 2 kopjes heel sterk gezette koffie met 70 gram suiker tot een dikke stroop) je kan hierdoor nog 2 eetlepels cacao doen of een pure reep chocolade erdoor smelten voor de kleur-smaak.Afkoelen tot lauw en bij je botercreme mengen, ongeveer 10 min kloppen.

Of b.v Lemoncurd kun je zelf maken.Recept staat in de recepten lijst of kopen bij b.v AH.Hiervan kun je lekker ook ongeveer 3 à 4 eetlepels bijvoegen.

Ook lekker met frambozen saus erdoor, naar smaak toevoegen.Pitjes er uit zeven.(goede combi met chocolade vulling)
Je kunt frambozen kopen in diepvries.Die kook je met wat suiker naar smaak en die pureer je en zeef je en dan afgekoeld toevoegen aan je botercreme  weer opkloppen.

En chocolade ganache botercreme staat ook op de recepten lijst.

Zo voldoende info?Anders hoor ik je wel weer.
Succes.Annette

15

Of b.v Lemoncurd kun je zelf maken.Recept staat in de recepten lijst of kopen bij b.v AH.Hiervan kun je lekker ook ongeveer 3 à 4 eetlepels bijvoegen.

Hoi Annette,
ik ben op jacht geweest bij AH naar lemoncurd, maar daar hadden ze er nog nooit van gehoord...
Bedoel je de bakjes citroenrasp die bij de bakspulletjes staat of is het iets heeeeeeeeeeeeeel anders??

16

Lemoncurd is van het merk Chivers en staat bij AH bij de jam  ;)
Kan zijn dat niet elke AH het heeft  :(

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

17

Ja klopt, lemon curd bij AH inderdaad bij de jam, en dan tussen de marmelades, echt zalig spul !

Groetjes, Conny

18

Hoi Jo-oosie,
Was even paar dagen weg.
Nee,is geen citroenrasp hoor het is een mengsel van boter, ei, suiker en citroensap.
Niet moeilijk zelf te maken maar is echt te koop bij in ieder geval grote AH.
En heb het ook nog gezien bij Intratuin, op afdeling culinair.

19 Laatst bewerkt door jo-oosie (07-01-2012 20:21)

Annette52 schreef:

Hoi Jo-oosie,
Was even paar dagen weg.
Nee,is geen citroenrasp hoor het is een mengsel van boter, ei, suiker en citroensap.
Niet moeilijk zelf te maken maar is echt te koop bij in ieder geval grote AH.
En heb het ook nog gezien bij Intratuin, op afdeling culinair.

Hoi Annette,

is soms erg lekker, even een paar dagen weg, ff bijkomen....

Voor de lemoncurd ga ik nog een keer kijken bij de Appie, maar dan bij de jam...

Had ik nog wel een vraag over de chocolade ganache botercreme, dat leek mijn man nml wel lekker, ipv de vruchten die ik had gekocht voor zo'n puree, maar ja, dat doen we dan de volgende keer wel proberen.

Mijn vraag over die chocolade ganache botercreme is de volgende: kan ik dit vooraf maken en dan in de koelkast zetten, of stijft hij dan teveel op...  Het zou ideaal zijn, juist omdat ik met chronisch energiegebrek te kampen  :(  heb en graag zoveel mogelijk vooruit wil werken en alles zoveel mogelijk probeer te verdelen....

20

Ja, je kunt het van tevoren maken en ook zelfs in de vriezer bewaren,
Maar je moet het een flinke tijd van tevoren uit de koeling halen.
De boter in de ganache gaat namelijk hard worden net als gewone roomboter in de koelkast.
Als je het ruim van tevoren eruitgehaald hebt dan kun je het nogmaals opkloppen met de mixer.
Even goed blijven mixen indien het er een beetje geschift uitziet :D
Dat komt dan weer goed.Hierna kun je het in spuitzak doen of gewoon smeren.

Dit geld voor nu, de winterperiode.
In de zomer  hoef je natuurlijk niet al te lang van tevoren de ganache uit de koeling te halen.

Maar als je het als vulling wilt gebruiken kun je ook de ganache zonder boter nemen.Dat is minder zwaar en als die afgekoeld is kun je die ook opkloppen en dan spuiten of smeren.
En ook die is op zelfde manier te behandelen en houdbaar als de ganache botercreme.
De ganache botercreme wordt veel gebruikt als dijkje om de vulling van je taart waar eventueel vocht in zit niet in aanraking te laten komen met marsepein of fondant ( denk aan slagroom) En om  af te smeren(buitenkant taart) voor je er fondant of marsepein op doet.

Maar veel vullingen zijn houdbaar in de vriezer.
Op deze pagina vind je links in de balk bij recepten en onder vullingen een kopje met vullingen die houdbaar zijn in de vriezer.
Daar vind je een hele lijst.
Nou ik hoor wel weer van je.Succes en groetjes.
Annette

21 Laatst bewerkt door jo-oosie (07-01-2012 23:07)

tjoh Annette, wat een snel antwoord weer, tanx !!

dan gaan we vrolijk verder met de voorbereidingen en na de verjaardag ga ik me dan verder verdiepen in vullingen enzo.

Ben ook nog bezig met een taart, wil er één met openslaande punten doen, oef...  Ik probeer het gewoon en we zien wel of 'ie lukt, maar het leek mij wel een leuke uitdaging...

Fijn weekend nog verder !

Jolanda

22

Gewoon proberen en  ik ben weer benieuwd naar het eindresultaat!
Tot hoors.