1 Laatst bewerkt door Romy (01-01-2012 21:56)

Onderwerp: Biscuit maken + Vullen

Hallo allemaal.

Ik heb altijd me biscuit gemaakt met funcakemix. werkt heel fijn, maar is voor mij best prijzig.

Nu heb ik het recept op de site geprobeerd (voor basisbiscuit) en me hier keurig aan gehouden, alles netjes afgewogen op een elektrische weegschaal, de eieren en suiker met de handmixer zeker 10 minuten gemixt (kreeg er zere armen van) en de rest gezeefd en erdoor heen gespateld. de oven op 140 graden voor verwarmd, en elke 8 minuten 10 graden hoger gezet tot ik op 185 graden zat.  Maar als gevolg dat het vreselijk mislukt was, nu is 1 keer niet erg, maar als het meerdere keren gebeurd is het best zonde van al die eieren elke keer.
Nu vraag ik me toch af wat er verkeerd gegaan is ?

En dan had ik nog een vraagje over het vullen, ik wil binnenkort een borstentaart maken, en als ik mokka vullig wil gebruiken, moet ik dan een dijkje van botercreme maken ? Of is Mokka stevig genoeg.
En dan wil ik nog een 2de laag hebben (gebruik de Blanda 20CM) , wat zou ik op die andere laag kunnen doen ?

Alvast bedankt allemaal.

(met dat het mislukt bedoel ik dat het niet lekker smaakt, en heel erg hard en stevig is, ook aan de binnenkant, terwijl dat toch luchtig hoort te wezen toch?)

2

Re: Biscuit maken + Vullen

Als je 10 minuten gemixt hebt , hoe ziet dat mengsel er dan uit? het moet dan al bijna wit zijn en toch al redelijk stevig zijn.Echte biscuit (zoals dit) bak ik niet met verhoging van temperatuur, ineens 170/180 graden in de oven.
OOk mix ik eerst het ei/suikermengsel 10 minuten au bain marie tot het 38 graden is en dan 10 minuten tot het mengsel terug afgekoeld is.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

3

Heb je een oventhermometer erin staan/hangen? Misschien dat de temperatuur van je oven niet klopt.

Ik doe idd wel altijd verhogen met het basisbiscuitbeslag, al gebruik ik dan meestal dit recept (ik weet niet of jij ook die gebruikt hebt):
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/3/Biscuit+2/
en daarbij ook alle adviezen die in het bijbehorende topic staan
( http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … php?id=590 ), daarmee lukt het bij mij eigenlijk altijd.

Ik leg de eieren eerst even in een bakje met heet water, zodat ze op temperatuur kunnen komen; dan 10minuten mixen met de suiker; bloem en evt. maizena erdoor spatelen; bakken met oplopende temperatuur - maar dus wel met de oventhermometer erbij, want ook bij mijn oven wijkt wat ie aangeeft af van wat het werkelijk is.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

4

En dan je vraag over het vullen: bij twijfel een dijkje maken. Beter een dijkje waar ie niet nodig is, dan inzakkende bekleding.

Maar een blanda20 voor een borstentaart - is dat niet errug groot? Ik vond de blanda12+vulling al een behoorlijke cup. Eventueel met een ondertaartje/lijfje, als dat voor te weinig personen is.

Voor een tweede laag bij mokka, tja, kijk eens bij het topic over combinaties van vullingen. Is ook erg persoonlijk - wat vind je lekker.

Eventueel een klein beetje ergens van maken en dan de smaken samen proeven (of een klein proeftaartje maken).

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

Hoi

Ik gebruik altijd het recept van hier.
Gaat eigelijk altijd goed. Heb het recept ook uitgeschreven naar 3 eieren omdat ik wel eens 10cm taartjes maak.

Ik heb 1keer de eieren verwarmd in een bak heet water (liggen bij mij nooit in koelkast) maar die taart is mislukt. Of eigenlijk, niet goed omhoog en ook erg niet luchtig. En dat is jammer. Ik heb de eieren, suiker vanillie suikermix sindsdien altijd in een bak heet water staan en nu gaat dat altijd goed en echt 10min mixen. Lekker hoog, luchtig, ik zal dus niet snel een mix gebruiken. Dit bevalt prima.

Met je vulling kan ik je niet helpen, gebruik weinig dijkjes, moet ik denk ik nog leren.

Succes met je taart.
Groetjes Annemarie

6 Laatst bewerkt door djehr (03-01-2012 15:55)

Met de handmixer moet je langer dan 10 minuten kloppen...
De 10 minuten geldt voor een staande mixer. Die zijn een stuk krachtiger dan handmixers. Zal even voor je kijken of ik kan vinden hoe lang je dan moet kloppen:

wat ik toe nu toe tegenkom is dat je met de handmixer wel zeker 5 minuten langer moet kloppen.