1 Laatst bewerkt door romadejong (30-12-2011 21:47)

Onderwerp: cadeaustrik zakt in

Wie kan mij helpen???  Ik ben pas net geregistreerd dus hoop dat ik het goed doe  :)

Voor de verjaardag van mijn dochter ga ik  mijn eerste stapeltaart maken.  Bovenop wil mevrouw een cadeaustrik van fondant.
Gister heb ik hem gemaakt en hij zag er geweldig uit.   De strikken aan elkaar geplakt met lijm van tylose en water.  Nu kijk ik net naar de strik en is hij helemaal in elkaar gezakt.  Komt dit doordat ik tylose met water heb gebruikt als lijm.  En wie weet waarmee ik hem dan kan plakken???  Strikken waren echt goed hard voordat ik begon.

Ben pas begonnen met taarten dus nog niet zoveel ervaring.

groetjes Marina

2

Re: cadeaustrik zakt in

:think: hoe heb je de strik bewaard?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

ohhh :o  WELKOM  :Y

4 Laatst bewerkt door romadejong (30-12-2011 22:48)

Ik heb hem onder een tupperware bakje gezet, om te voorkomen dat er stof op komt..  Is dat het probleem.. ??  Lees net ergens dat je de strik met royal icing moet plakken.   Heb ik niet maar kan je ook zelf maken las ik.   Ben nu weer bezig met nieuwe lussen maken, die laat ik weer een nacht drogen.

groetjes Marina

5

Wanneer je een strik maakt van fondant, dan meng je daar Tylose doorheen om hem sneller uit te laten harden. Het droogt aan de lucht, dus afsluiten onder een Tupper Ware bakje is niet goed; dan kan het niet goed drogen. (En zoveel stof komt er tijdens het drogen niet op hoor! ;) )

Royal Icing wordt niet echt gebruikt om een strik te plakken, een beetje water of eetbare lijm is voldoende.

Hoop dat je er iets aan hebt  ;) .

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

6

Dank je wel voor je reactie.
Ik denk dat ik teveel eetbare lijm heb gebruikt.
Hij zag er goed uit en toen heb ik voor de zekerheid nog wat extra lijm er tussen gedaan.  Ik denk teveel en daardoor is de fondant denk ik weer zacht geworden.
Maar dus ook omdat ik hem onder een bakje heb gezet.

Morgen nieuwe ronde nieuwe kansen
Taart hoeft dinsdag pas klaar te zijn dus heb nog genoeg tijd.   ;)
Maar op onderstaande link gebruiken ze royal icing.  (weet niet eens wat het is.. maar zoeken we op.)

Maar volgens jou met een beetje water.

En natuurlijk heb ik wat aan je tip..  Ben nog maar een beginner.  Maar het is nu al verslavend  ;)  :P

Bedankt

http://www.tartacadabra.com/howtos/strik.html

groetjes Marina

7

Zo heb ik het ook/wel voorgedaan gekregen: de lussen vastmaken op de rondjes met (in de kleur van de lussen gekleurde) royal icing. Dat hardt knettergoed en keihard uit.......

8 Laatst bewerkt door Annette52 (31-12-2011 00:29)

Royal icing is een mengsel van eiwit met suikerbakkerpoeder=hele fijne poedersuiker en water.
Daar maak je hele mooie taart decoraties van. Dat heb je vast wel eens gezien, op een pme cursus en wilton cursus leer je dat op de taarten te maken. De hele mooie koekjes die gedecoreerd zijn dat wordt b.v ook met icing gedaan.
Kijk maar eens op de site van een van onze medebaksters saniekszoetefestijn (www ervoor en .nl erachter.)
En idd ze gebruiken het ook als lijm.Als een object erg zwaar is en aan een taart bevestigt moet worden, bv bloemen op bruidstaart.
Maar voor wat jij nu doet en de meeste dingen die vast geplakt worden op de taarten is een klein beetje water of tylose lijm voldoende.En dat heb je altijd bij de hand!
(Maar heel weinig water/lijm gebruiken want water en suiker zijn vijanden!)
Hoop dat ik je een beetje wijzer heb kunnen maken!

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

9

Dank je wel voor je duidelijk uitleg.
Leuk dit forum zo leer ik nog eens wat.
Ben nu nog druk bezig aan een iglo-taart  (het is half 2 snachts.. haha).  Moet toch op mijn dochter wachten. Die is stappen.

groetjes Marina

10

Hoop dat je taart leuk is gelukt! Ga je hem nog even showen?
Fijne jaarwisseling. :Y
Annette

11

Vandaag eerst een andere taart (iglo met pinquins) gemaakt.
Laat de strik nog even drogen tot morgen.

Jij ook fijne jaarwisseling
Marina

groetjes Marina

12

Ik wil wel een foto plaatsen van mijn iglo en verjaardagstaart, maar weet niet zo goed hoe ik dat hier doe.  Moet ik nog even uitvogelen. De iglotaart viel goed in de smaak, en was gelukkig nog lekker ook. (niet geheel onbelangrijk';)

groetjes Marina

Welke fondant heb je gebruikt?

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

14 Laatst bewerkt door Annette52 (02-01-2012 18:32)

Voor wat betreft foto`s plaatsen,misschien heb je wat hieraan.Ik werk met mijn album.nl en heb dit pas uitgelegd aan een mede forumster.
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2126893871
Vanaf berichtje 29 op de 2e pagina.
Succes.

15 Laatst bewerkt door Annelies (02-01-2012 18:55)

Annette52 schreef:

Voor wat betreft foto`s plaatsen,misschien heb je wat hieraan.Ik werk met mijn album.nl en heb dit pas uitgelegd aan een mede forumster.
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2126893871
Vanaf berichtje 29 op de 2e pagina.
Succes.

Er staat een uitgebreide How-to mèt foto's van Marianne in het sticky bij de show-off Taartenparade........ :Y  ;)
(Daarmee is het mij zelfs gelukt! :lol:  :lol: )

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

16

Strik is trouwens heel goed gelukt en staat nu te pronken om mijn eerste stapeltaart.  Pfffoe... wat een werk.  Denk dat ik er minstens een uurtje of 12 mee bezig ben geweest.   Maar wat is het gaaf.  Ben pas bezig met bakken vanaf eind oktober.  Nu 5 taartjes in totaal gemaakt.   Ben helemaal verslaafd.      Onwijs bedankt voor al jullie tips..
Marina

groetjes Marina

17

Hier eindelijk een foto.. Wat een gedoe...

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8VWOMNRF.jpg

groetjes Marina

18

En zoals beloofd mijn iglotaart

http://www.mijnalbum.nl/Foto-X8D8PXSP.jpg

groetjes Marina

19

ik vind het er prachtig uitzien!

20

:thumb: hartstikke mooie taarten zeg :Y
die roepen om een plaatsje in de parades :Y  (je weet nu hoe het plaatsen moet, dusssss O-)  ;) )

21

Roma,
Helemaal fantastisch!  :thumb:  :thumb:  :thumb:  :Y
Ben blij dat het allemaal is gelukt inclusief je foto`s plaatsen.
En idd ze horen echt wel thuis in de taartparade! :Y

22

Dank je wel Annette !!!!   Ben er ook blij mee en mijn dochter ook.    Ik zal even mijn profielnaam wijzigen... want ik heet Marina..

groetjes Marina

23

Ik zie net dat ik mijn profielnaam niet kan wijzigen.. Nou ja. dan heet ik maar roma  ;-)

groetjes Marina

24

Ach Marina,
Het is maar een forumnaam he?
Trouwens leuke naam heb jij ik stond een liedje te zingen toen ik 3 jaar was over jouw naam! Was toen een hit!!! (50 jaar terug dus :think: )
Groetjes, Annette

25

Hahah..ja.. IK kan het liedje inmiddels niet meer horen.   Op alle bruiloften en partijen moest ik het horen.  Toen ik 30 werdt kocht mijn man nog eens een cd met alle versies van Rocco Granata...    Erg blij mee  :s

groetjes Marina