1

Onderwerp: Formule voor hoeveel vulling?

Voor de 'wiskundigen' onder jullie:
is er niet een bepaalde formule (te bedenken) uitgaande van de oppervlakte van het te vullen kapsel, zodat je een beetje weet hoeveel vulling je nodig zult hebben?
Ik maak nu vaak maar op de bonnefooi een hoeveelheid botercreme (of andere vulling), maar ik zou het wel fijn vinden als ik een soort van richtlijn had.
Ik moet eerdaags o.a. een 35 cm biscuit met 2 lagen botercreme vullen en om eerlijk te zijn heb ik niet echt een idee hoeveel ik moet/zal maken. Ik denk dat ik maar 3x de receptuur van de bc-mix aan ga houden, maar da's natte vinger werk.
Als ik daar wat cijfertjes aan hang, is de oppervlakte van de taart 962 cm2 en heb ik 1950 gram botercreme. Als dat helemaal in die ene taart verdwijnt, is dat dus zo'n 975 gram per laag (2 lagen vulling met bc), wat dus bijna 1:1 is met de oppervlakte.
"Past" dat ook in jullie ervaring?
Want dan zou je dus in het vervolg evenveel vulling als oppervlakte kunnen maken en zo op voorhand inschatten hoeveel vulling je nodig gaat hebben..

2

Re: Formule voor hoeveel vulling?

als je het wiskundig wil houden ,moet je eigenlijk weten hoe dik je de laag BC wil maken en zo kan je het volume berekenen dat je nodig zou hebben. (bv 1 cm dik op 2 lagen geeft 1924 cm3)
als je dan weet dat het volume van 1 liter water = 1000cm3 dan heb je dus eigenlijk 2 keer een volume van 1 liter water nodig. Ik heb nog nooit nagekeken hoeveel volume klaargemaakte BC heeft, maar dat zou je kunnen doen door de BC in een maatbeker te doen en goed aanduwen dat er geen grote luchtbellen ergens ontstaan en dan zien met hoeveel water dat overeenkomt. bv als je 1 portie van de BCmix maakt en het komt tot maatstreepje 750ml dan weet je dat dit 750cm3 en dat je dus 3 keer een hoeveelheid BCmix moet maken (want je hebt nodig om af te smeren ook)
Snap je?

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

3

nagelaten dat je met BCmix beter niet kunt afsmeren, zou ik voor een 35cm ook 3x BCmix maken.
1 laag vulling in een 30cm rond is bij mij ook 1x BCmix, dus 2lagen in 30cm is 2x BCmix. 2lagen in een 20cm is 1x BCmix.
Wel reken ik het ook zo ongeveer uit zoals jij, succes!

Groetjes, Dorothea.

4

tot nu toe is al mijn afsmeersel met BCmix nog goed gegaan. Zowel met marsepein als met fondant.
Ik lees vaak dat je af moet smeren met de 1:1, maar die is ECHT niet lekker, zelfs niet na een kwartiertje mixen (tenminste.... niet hier).
Zojuist half youtube af zitten speuren, hoe ik die plooien in de marsepein nou het makkelijkst kan voorkomen en daar vond ik deze http://www.youtube.com/watch?v=74e0iTJF_ds
Ik vraag me af waar hij mee afsmeert.. 'een luchtige botercreme' staat er. Ik heb de 1:1 nog nooit echt luchtig gekregen. Zou het aan mijn mixer liggen?

5

lijkt me een BC van mix gemaakt en dat filmpje. Hij doet er wel een heel dikke laag op. Afsmeren doe ik met 1:1 BC en dan zie je mijn taart er nog doorheen dus dat is echt niet veel BC dus die smaak valt dan niet zo veel op.

6

Ik heb een keer wat bc opgeofferd en gewogen: achterkant van de bakpan met bc gespoten zoals ik dat op een taartlaag doe, er af geschraapt en gewogen. Daarna weggemikt  O-)

7

Dot schreef:

nagelaten dat je met BCmix beter niet kunt afsmeren, zou ik voor een 35cm ook 3x BCmix maken.
1 laag vulling in een 30cm rond is bij mij ook 1x BCmix, dus 2lagen in 30cm is 2x BCmix. 2lagen in een 20cm is 1x BCmix.

Snap het niet helemaal denk ik. Bedoel je met 1x bcmix de aangegeven hoeveelheid op de verpakking? Zit er dan in 1 laag van 30 cm een heel pakje boter :s ?

8

smollebulle schreef:

Ik heb een keer wat bc opgeofferd en gewogen: achterkant van de bakpan met bc gespoten zoals ik dat op een taartlaag doe, er af geschraapt en gewogen. Daarna weggemikt  O-)

en waar heb je hem weggemikt?  :lol:
Dit is wel de manier van directe aanpak!

9

xhafal schreef:
smollebulle schreef:

en waar heb je hem weggemikt?  :lol:
Dit is wel de manier van directe aanpak!

:lol:

10

smollebulle schreef:
Dot schreef:

Snap het niet helemaal denk ik. Bedoel je met 1x bcmix de aangegeven hoeveelheid op de verpakking? Zit er dan in 1 laag van 30 cm een heel pakje boter :s ?

Dat valt best mee als je bedenkt dat er minimaal 30 personen van gaan eten - twee van zulke lagen is max 17 gram boter per persoon ;-)
In cake zit meer vet!

Ik had voor de workshops de gewichten exact berekend: 150 gram bc van de mix per laag en 250 gram 1:1 bc voor dijkjes en afsmeren bij een 15cm rond taartje.
Als ik ooit een taart met bc moest vulen gebruikte ik die gewichten in veelvoud. In een taart van 30cm, dus voor vier keer zoveel personen als die van 15 cm, ging dan 600gr per laag.

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

11

Dan kom je met het 1-op-1 verhaal van oppervlakte en hoeveelheid vulling wel in de buurt:
15 cm rond taartje is 175 cm2, je vult met 150 gram, 30 cm rond tartje heeft 706 cm2, je vult met 600 gram.