1

Onderwerp: [GEHOLPEN] cupcake papiertjes laten los...

:nooo .....heb ik eindelijk lekkere cupcakes gebakken(deze keer heel simpel met een mix van dokter oetker... Ook in de gekleurde vormpjes van dokter oetker...wil ik de dag erna gaan versieren...

Zitten al mijn vormpjes los op de volgende manier:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MNKYNFKV.jpg

Sorry voor de iets onduidelijke foto, maar jullie zien mijn probleem.

Wellicht moet ik andere cupcakes-papiertjes gebruiken, zo ja, welk merk gebruiken jullie?

Of moet ik een zelf gemaakt recept gebruiken?

Ik haal ze na het bakken overigen uit de bakvorm en laat ze afkoelen op een rooster...

Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft!

Thnx! :Y

Pas begonnen en helemaal verslaafd!!

2

Re: [GEHOLPEN] cupcake papiertjes laten los...

Lees even mee, want ik had laatst hetzelfde probleem. Denk wel dat het aan het merk papiertjes kan liggen, want ik had het nog niet eerder gehad, maar ik had ook een ander recept. Dus daar kan het misschien ook wel aan liggen.

3

via de zoekfunctie kom je veel topics hierover tegen.
de vormpjes van Dr. Oetker zeet ik nooit in de muffinvorm. Ze zijn wat groter dan de meeste papiertjes. Als ik ze zo op de bakplaat zet laten ze nooit los.
Wat je ook kunt doen is je papiertjes in de vorm zetten en dan even een paar minuten in je warme oven en dan daarna vullen. De papiertjes zijn dan al wat in vorm.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

4

Ok...Wellicht kan ik dat eens proberen ja.
Ik heb zelf geen muffinbakvorm nu, ik zet ze in een bakblik voor taart, dan blijven ze enigszins in vorm. Als ik ze zo op het rooster zet krijg ik allerhande vormen cupcakes :(

Welke papiertjes gebruik jij dan meestal?

5

De vormpjes van Dr Oetker gebruik ik niet meer. Tot nu toe zijn ze altijd los gaan zitten. Ik heb ongeveer 3wkn terug een  mail naar ze verzonden met mijn klacht dat de vormpjes los gaa zitten/laten.
(kreeg een pakketje met 4 produkten van ze als "goedmaker".

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

6

Oh dat ga ik ook doen ;-) hahah.

Maar zonder gekheid ... ik gebruik de papiertjes ook en de eerste keer lieten ze inderdaad los.

Daarna heb ik de tip gebruikt die Sil beschrijft (even de papiertjes in de vorm in de oven) en na afloop leg ik even een snijplank op de cupcakes om ze plat te krijgen (een paar minuten) en daarna gaan ze op hun kop op een plank om af te koelen.

Sindsdien geen last meer van gehad. Zelfs niet bij de hele goedkope papiertjes van de Xenos.

7

Tja............hier ook vaak die van
de bekende dokter  ;) ........bakken in metalen muffinvorm (past hier wel) en na het bakken plank erop. Zelfs na invriezen zitten de papiertjes muurvast..........

8 Laatst bewerkt door Bianca1969 (28-12-2011 23:52)

Er is hier al eens een topic over geweest....
Ik gebruik ook de papiertjes van dr oetker, had in het begin ook hetzelfde probleem, maar las toen de tip hier op het forum om na het bakken meteen een plaat er op te leggen....hoeft niet lang...en dan laten ze niet  meer los...
Bij mij werkt deze tip goed!

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

9

helaas...dat doe ik ook om mijn cupcakes plat te krijgen en dan nog laten ze los. Ik ga toch eens een ander merk proberen denk ik...en de tip om ze eerst in de oven te zetten wil ik nog wel proberen.

Verder had ik het topic idd gezien, maar ik kon niet veel met de tips die hierin stonden, vandaar dat ik mijn vraag nog maar eens gepost heb :-) Hopend op andere reacties :Y

Vraag me dan nog altijd af welke papiertjes anderen dan gebruiken als ze niet die van de dr oetker gebruiken... Die van xenos zijn idd nog slapper, dus die ga ik iig niet proberen.

Verder de vraag: Hoe werkt dat invriezen dan? gewoon na het afkoelen de vriezer in?? Is wel zo handig! :)

Heb dit probleem ook gehad en bij vrijwel alle merken. Dus ook bij de alom geprezen caisses van House of Marie.

Sinds kort doe ik de caisses (in de muffinvorm) een paar minuten in de voorverwarmde oven en het probleem is gelukkig opgelost.

Wat bij mij echter daarna niet goed ging, was het bewaren. Ik had de cc in een luchtdichte doos bewaard en de volgende dag waren alle caisses losgelaten  :s . Dus nu bewaar ik ze in een taartdoos en en is er niets aan de hand.

11

Ik heb er eigenlijk nooit last van. Alle papiertjes blijven bij mij gewoon vast zitten. Ik hou gewoon goed in de gaten of ze al klaar zijn en check wat vaker. Dan laat ik ze wat afkoelen in het bakblik en niks geen problemen.
Helaas heb ik het geheim van de smit ook niet :(

12

mag ik dan vragen welke recepten jullie gebruiken? Wellicht ligt het aan het soort recept dat je gebruikt.

Ik heb namelijk gelezen dat het kan liggen aan condensvorming van je cc na het uit de oven halen of bijvoorbeeld aan het te snel afkoelen en ineenkrimpen van je cc.

Dit kan beiden met het beslag te maken hebben...dus ik wil weleesn weten welk recept jullie genbruiken???? :Y

BTW: heb nu in 3 verschillende zaken cc-papiertjes gekocht.,....en ga ze echt wel allemaal testen hihihihihi....

13

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=178176

was mijn topic over hetzelfde probleem...

Gaat nu super !!

Succes en als je nog vragen hebt hoor ik het wel

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

14 Laatst bewerkt door jo-oosie (29-12-2011 22:47)

Heb trouwens ook nog lekker recept voor je als je dat wilt, lekker simpel maar erg lekker.
Ben ook nog maar net bezig met cc, leuk en makkelijk om te bakken, decoreren ook leuk, maar wel erg veel werk....
Ik gebruik ook papiertjes van de hema, de xenos en oetker. Ging bij allemaal mis, maar nu niet meer, yes !!

15

JJaaaaa! natuurlijk ben  ik altijd op zoek naar nieuwe recepten, dus zet maar op de mail of in dit topic. Ga ik dan zeker testen :-)

Ga nu even in jou oude topic kijken ;-)

16

jo-oosie schreef:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=178176

was mijn topic over hetzelfde probleem...

Gaat nu super !!

Succes en als je nog vragen hebt hoor ik het wel

Wauw..daar staan idd wel heftig veel tips in...Vraag me nu af waarom ik dat topic niet gevonden heb met zoeken... :think:

Maargoed...Ik ga er weer een aantal bakken en dan ga ik enkele tips uitproberen:

Na de snijplank, op de kop zetten...
Als ik ze bewerk even in een siliconenvormpje...
en niet in de koelkast....want dat deed ik nl
eeennn, niet in een plastic taartdoos...wat stom... dat deed ik nl ook.

Dus zal ze in een kartonnen taartdoos doen en gewoon op kamertemeperatuur laten staan.

Zie je receptje nog tegenmoet!!!
Thnx! :Y  :9

17 Laatst bewerkt door jo-oosie (30-12-2011 00:26)

dat sileconen vormpje heb ik niet gedaan, wel heb ik ze in de bovenste laag van mijn cupcakdoos (xenos) gezet om ze te bewerken, daar steken ze er nml een eindje boven.
In de onderste laag komt de rand van de cc precies gelijk met de rand van de doos, werkt niet zo handig...

Ik weet trouwens ook niet of je wel een snijplank op je cc's moet leggen als je ze niet in een vorm bakt... Ben bang dat je dan je papiertjes eraf 'duwt' Ik heb 2 vormen, een van rvs voor 6 (blokker ofzo en een flexibele voor 12 van Xenos, werkt allebei prima)

recept volgt morgen...

enne... zo strak zaten de papiertjes (goedkoopjes van de xenos)er rond na de tips

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LASHANOQ-D.jpg

18 Laatst bewerkt door jo-oosie (30-12-2011 00:22)

Toch nu nog ff voor je verzonden, ga er morgen weer een zooitje bakken...
Vond hem in een krantje van de Jumbo

Ingrediënten:
◦125 gr. boter
◦125 gr. zelfrijzend bakmeel
◦125 gr. witte basterdsuiker
◦2 eieren
◦½ zakje vanillesuiker (1 hele is ook lekker)
◦2 à 3 eetlepels melk

Werkwijze:
◦Verwarm de oven voor op 180 C
◦Doe alles behalve de melk in je kom
◦niet op een hoge stand mixen (ik doe op stand 2 van de 3 standen)
◦Voeg tijdens het mengen/mixen de melk toe op de laagste stand
◦Zet 12 papieren vormpjes in een  muffinvorm
◦Verdeel het beslag over de vormpjes
◦Bak de cakejes in 15 á 20 minuten lichtbruin

ik heb er mijn eigen draai een gegeven op de volgende manier:
@   ik laat de vanillesuiker weg
@   ik vervang de witte basterdsuiker voor de helft met donkerbruine basterdsuiker (is al vrij zoet, vandaar dat ik de vanillesuiker weglaat)
@   ik gebruik vloeibare boter ( let er wel op dat het boter is om in te braden én bakken, zoals bijv bleuband)
@   ik doe alles behalve de eieren en de melk in m'n kom
@   ik meng eerst de boter, suiker en bakmeel
@   dan doe ik de eieren erbij
@   en pas als dat een mooi mengsel is, doe ik er de melk bij

Succes

19 Laatst bewerkt door Iris & TT (30-12-2011 13:11)

hhhmmmm dat lijkt me idd erg lekker...

Dat siliconenvormpje zou kunnen helpen tijdens het bewerken en gezien ik geen cc doos heb...Ga ik dat gewoon eens proberen.

Heb me gister een metalen cc bakblik besteld voor 6 cc.
Ik heb helaas een ronde oven, dus die van 12 cc past er niet in!

Ik ga komende week je recept uit proberen. Heb voor woensdag nl een opdracht taartje, dus dan doe ik er wel wat cc bij in dat thema. Als ze mislukken laat ik ze wel weg. heb dan alleenmijn bakblik nog niet binnen, moet ik nog maar één keer zonder doen....

Als ik er niet teveel beslag in doe dan rijzen ze toch niet echt bol, dus moet wel lukken.

Heel erg bedankt voor je tips! Ben er erg blij mee, nu hopen dat ze bij mij ook goed helpen :Y

20

Nee, maar als je er te weinig beslag in doet dan worden ze lager dan de rand van je bakje.

Ik heb gelezen dat je in normale cc's 40gram beslag moet doen. Ik doe dat zelf ook en dan worden ze mooi. Ik doe ze op 180 graden (hetelucht)

In de mini-mini cc's die je 12gram.

Misschien helpt dat ook?

21

Ik had voor een kerstmarkt cc's gebakken, diverse merken gebruikt, ook dr. oetker en ik had hetzelfde probleem. Nog nooit loslatende papiertjes gehad behalve toen  :s  Heb gemaild naar dr.oetker. Kreeg als antwoord o.a. dat je de cupcakes op een rooster moet laten afkoelen (had ik al gedaan, hielp niets). Kreeg gisteren een pakketje binnen van hun met o.a.......cupcake papiertjes  :lol:  :lol:  :lol:
De redenering dat de papiertjes groot zijn en dat je ze even moet laten 'inzakken' in een warme oven vind ik een beetje vreemd, aangezien de papiertjes van bijvoorbeeld Culpitt nog veel groter zijn en deze blijven wel gewoon vastzitten. Wie o wie lost het raadsel op, wat is nu precies de reden dat ze loslaten???  :D

Veni Vidi Velpon: ik kwam, zag en bleef plakken :)

22 Laatst bewerkt door Iris & TT (30-12-2011 14:55)

wel typisch idd dat meestal de dr. oetker papiertjes loslaten.
Ik heb nu van wilton papiertjes gekocht en bij de blokker...dus ben eens benieuwd....

en oh ja...toch de HOM papiertjes ook eens meebesteld... :-)

23

Joanna1981 schreef:

Nee, maar als je er te weinig beslag in doet dan worden ze lager dan de rand van je bakje.

Ik heb gelezen dat je in normale cc's 40gram beslag moet doen. Ik doe dat zelf ook en dan worden ze mooi. Ik doe ze op 180 graden (hetelucht)

Misschien helpt dat ook?

Hm...iemand anders schreef in een andere hulpvraag van mij over cc dat ik 80 gr beslag erin moet doen(in een cupje met een doorsnee van 7 cm)...

Dus jij doet er maar 40 gr in?

Hmmm....dat dan maar proberen... :s

24

Iris & TT schreef:
Joanna1981 schreef:

Misschien helpt dat ook?

Hm...iemand anders schreef in een andere hulpvraag van mij over cc dat ik 80 gr beslag erin moet doen(in een cupje met een doorsnee van 7 cm)...

Dus jij doet er maar 40 gr in?

Hmmm....dat dan maar proberen... :s

Ik heb niet de grootste papiertjes maar een maatje kleiner. Zal idd 7cm zijn?
Met 80 gram heb je het cupje ook vol denk ik?

25

Het is toch echt maar ongeveer 40 gram hoor............80 gaat niet lukken  :nooo