1 Laatst bewerkt door Petuut (28-12-2011 22:37)

Onderwerp: Marsepein van Xenos wit maken en gebruiken voor bekleden?

Hallo,

een familielid van me wil graag dat ik een 4laags taart voor haar maak. En ze heeft een aantal ingredienten ook al aangeschaft, zoals de marsepein.
Ik heb met haar zitten berekenen hoeveel we nodig hebben en we komen met de tabellen op ruim 2,5 kilo voor de taarten.
De onderste cakedrum moet ook nog bekleed worden, dus: nog een pakje extra.
Ze wil alleen graag dat de marsepein wit is.
Nu heb ik Wilton icing color white-white en Sugarflair colours Superwhite in huis (van beide 1 potje), maar hoeveel moet je van die kleurstoffen gebruiken wil je een mooi wit resultaat krijgen? Moet je beide gebruiken, of maar een van de twee?
Er moet dus 3 kilo marsepein wit worden.....

Al zoekend hier op het forum werd ik niet blij... want ze heeft bij de Xenos marsepein gekocht en ik lees dat die zowat onmogelijk is om mee te bekleden... En de bedoeling is dus dat er een 35, 30, 25 en 15 cm taart mee bekleed wordt...
In de marsepein zit 32% amandel geloof ik.

Wat denken jullie?
Toch maar ander marsepein aan laten schaffen? Ze heeft het nu al in huis namelijk en ik vrees dat ze het niet zo leuk vindt om iets anders te moeten kopen.
Ik heb nog 1:2 marsepein staan van Niels de Veye (Sligro) staan, die heeft ongeveer 33% amandel. Volgens de bakker bij de Sligro was 1:2 beter om uit te rollen dan 1:3.. tja, wie ben ik om dat aan te vechten he?
Maar is een andere verhouding wellicht beter?

2

Re: Marsepein van Xenos wit maken en gebruiken voor bekleden?

tsja... :s ...misschien maar even op een klein taartje uittesten?

ik gebruik/zweer bij Zeelandia 1:3 :Y

Die 2 potjes zijn ruim genoeg hoor, om iig van Zeelandia marsepein 3kg wit te krijgen, je hebt niet zoveel nodig

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Ik zie bij Zeelandia zelf 1:2 vorm en 1:3 rol staan.
Wat moet ik me daar bij voorstellen?

4

Ik denk dat 1:2 om te modelleren (vormen) is, dus figuurtjes maken en 1:3 om uit te rollen. Ik gebruik ook altijd de 1:3 voor mijn taarten.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

5

Ik heb het eventjes uitgeprobeerd: 250 gram uitgerold (kwam wel veel poedersuiker bij kijken, mèn wat plakt dat spul) en over een vorm van 17,5 cm heen gelegd.
Scheuren viel me mee, maar goed, er zat ook geen laagje van botercreme of iets dergelijks onder om de marsepein vast te houden.
Toen een klein beetje gekleurd, werd wel redelijk wit(tig), maar daar werd het dus ook weer een stuk plakkeriger van. Weer poedersuiker erbij. Maar nu leek het wel alsof de stukjes/brokjes/korreltjes in de marsepein veel meer opvielen.

Dat heb ik dus maar tegen mijn familielid gezegd: je zou het kunnen gokken, maar de grootste te bekleden taart is 35 cm doorsnede, da's wel anders dan een (nog niet afgesmeerd) taartje van 17,5 cm doorsnede. Ik ben bang dat zo'n grote lap van korreliger marsepein eerder scheurt.
Plus dat het er ook een stuk korreliger uitziet.
Ik heb toevallig een Funcakes 1:4 marsepeinblokje liggen en dat is veel egaler.
Is de Zeelandia ook mooi glad/egaal?
Iedereen is zo te spreken over de smaak, dat ik die best wil proberen (de 1:3 dan), die dan wel wit(ter) gemaakt moet worden.

Ik heb geen ervaring met marsepein wit kleuren, maar als ik je verhaal lees zou ik zelf meteen kiezen om voorgekleurde witte marsepein te gebruiken, of andere marsepein te kopen en deze wit kleuren, of een andere kleur uit kiezen om de xenos marsepein mee te kleuren :) als het nou voor één klein taartje is oké, maar om voor zoveel grote taarten alle marsepein te moeten kleuren (met lastigere marsepein en lastige kleur), lijkt mij dat die paar euro verschil absoluut de moeite waard is gezien hoeveel tijd en energie je daarmee kwijt bent  :)  succes!!

'I love it when a cake comes together'

7

Zeelandia is naar mijn mening veueul lekkerder, maar dat had je al gevonden ;) , maar ook veel gladder dan de FC :Y

Ik heb voor diverse taarten de marsepein wit gemaakt en ermee bekleed en/of versiering wit gemaakt. Je kunt op mijn website bij voorbeelden kijken of je dat wit genoeg vindt (bijna alles is marsepein).

8

@LekkerTaartje: ik had in de webshop gezien dat ze wit marsepein hadden, maar daar zijn de meningen nogal verdeeld over, terwijl de Zeelandia door iedereen in elk geval prettig te verwerken en lekker gevonden wordt.
Gelukkig wil mijn familielid het kleuren zelf doen, hahahaha.
Ik zal haar de marsepein en potjes kleurstof meegeven, dan kan ze helemaal los gaan.

Het kleuren zal wel lukken denk ik, dus dan ga ik voor de goede ervaringen hier met de Zeelandia 1:3 marsepein.

Kijk, dat scheelt een hoop werk haha  ;)  ik vind zelf de Zeelandia ook de lekkerste marsepein qua smaak voor op een taart.

'I love it when a cake comes together'

Ik zou om stress te vermijden die van xenos niet doen men daar zou ik van gaan stressen.

Ik zou die van xenos voor kleine taartjes gebruiken en voor Zeelandia gaan!

Succes!

Groetjes P@trici@

11

Ze gaat proberen de marsepein terug te brengen morgen.
Ze had het idee dat dit echt een goedkope deal was, maar op zich valt dat best mee: voor 8 euro per kilo heb je in de webshop ook marsepein en dus nog betere rolkwaliteit ook.
Ik hoop dat ze haar geld terug krijgt, of anders tenminste een tegoedbon.
Ik denk niet dat ze ze zelf voor taartjes zal gaan gebruiken, en ik zie ze voor mezelf eerlijk gezegd ook niet zo zitten (anders kon ik ze nog overnemen).

Ik denk dat ze graag het budget goed wil bewaken en daardoor nu zelf op zoek gaat naar goede dealtjes. Alleen pakken die niet altijd goed uit blijkt nu. Jammer dat ik daar zelf een pakje van 250 gram aan op heb moeten offeren, want voor boetseren was ie best leuk, die Xenos-marsepein. Of zou ik m alsnog kunnen gebruiken? Er zit wel een hoop poedersuiker bij nu, hahahaha.

12

voor boetseren vast wel O-)
Als het erg droog is, effe doorkneden met klamnatte handen :Y