1

Onderwerp: gesmolten chocolade te dik...

Ik ben voor de 2de keer met cakepops bezig en ga deze in de chocolade dopen. Alleen is de chocolade is iets te dik waardoor ik deze niet mooi op de cakepops krijg.
Eerste keer heb ik heb cote 'd or melk gesmolten op 2 manieren....1ste is 3/4 smelten en dan van het vuur af de rest (1/4) erbij doen (de chocolade krijgt dan een doffe kleur), 2de is alle chocolade smelten en dan dopen (chocolade krijgt een beetje een glans).
Mijn vraag is nu..zou ik er slagroom doorheen kunnen doen? Dan krijg je dus een soort ganache. Of wordt de chocolade dan weer te dun?
Ben niet goed in chocolade smelten.... :o

2

Re: gesmolten chocolade te dik...

Ik lees hier vaak dat ie wordt verdund met crisco. Met slagroom kan geloof ik wel, maar dan duurt het weer veel langer voor ie droog is.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

3

erg belangrijk id de temperatuur deze moet ongeveer 30 graden zijn

en verdunnen kun je met crisco of cacaoboter of cocosvet of een beetje room maar niet teveel, vooral goed roeren

succes

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

4

Je kan chocolade wel tot 40 graden verwarmen, warmer zelfs maar de gebruikstemperatuur is, afhankelijk van de soort, rond de 31 graden ivm stollen. het beste is ook om de boel au bain marie te verwarmen, als je t zo op vuur of in de magnetron gooit heb je kans dat t te heet wordt en dan wordt het ook dik.

5

Ik smelt de chocolade ook au bain marie en de chocolade heeft dan de goede dikte, denk ik. Alleen de chocolade wordt al snel te dik wanneer ik deze van de pan af haal om de cakepops in te dopen. Misschien ga ik er een beetje slagroom door doen en hoop dat de cakepops op tijd hard zijn  :) Crisco lijkt mij niet zo lekker  :o
Dankjulliewel voor de tips  :thumb:

6

je kan ook een beetje verdunnen met neutraal smakende olie zoals arachide-olie of zonnebloemolie.
Want net téveel room, en de chocolate druipt zo van je cakepop af, dat deed ik in het begin ook.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

7 Laatst bewerkt door Marie-Popo (21-12-2011 20:05)

oops - 2 keer - mijn knop bleef hangen  :D

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

8

Esther68 schreef:

Ik smelt de chocolade ook au bain marie en de chocolade heeft dan de goede dikte, denk ik. Alleen de chocolade wordt al snel te dik wanneer ik deze van de pan af haal om de cakepops in te dopen. Misschien ga ik er een beetje slagroom door doen en hoop dat de cakepops op tijd hard zijn  :) Crisco lijkt mij niet zo lekker  :o

Waarom haal je hem van de pan af? Als je cakepops uit de vriezer komen, maar dat kan ik uit je beschrijving niet afleiden, is het verschil in temp. te groot, en zal je chocolade heel snel afkoelen, en dus ook dikker worden. Je kunt de schaal gerust op de pan laten staan, en de cakepops er dan in dopen. Wil je de chocolade nog iets verder verdunnen kun je dit doen met mycryo. Dit is een 100% cacaoboter, en dus een chocolade-eigen stof, waardoor de smaak behouden blijft. Succes!

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

9

Chocoholic schreef:
Esther68 schreef:

Waarom haal je hem van de pan af? Als je cakepops uit de vriezer komen, maar dat kan ik uit je beschrijving niet afleiden, is het verschil in temp. te groot, en zal je chocolade heel snel afkoelen, en dus ook dikker worden. Je kunt de schaal gerust op de pan laten staan, en de cakepops er dan in dopen. Wil je de chocolade nog iets verder verdunnen kun je dit doen met mycryo. Dit is een 100% cacaoboter, en dus een chocolade-eigen stof, waardoor de smaak behouden blijft. Succes!

De cakepops komen uit de koelkast en dacht dat het te koud zou zijn. Ik dacht ook dat je de chocolade niet op de pan 'mocht' laten staan omdat de chocolade dan te heet werd waardoor deze niet mooi opdroogt, zeg maar. Over mengen met cacaoboter had ik ook al iets gelezen maar waar koop je dit? Heb het eigenlijk nooit gezien in bv de AH...

10

Ik gebruik ook altijd crisco om de chocolade te verdunnen die ik au-bain-marie laat smelten, maar ik proef de crisco niet hoor...

11

Esther68 schreef:

De cakepops komen uit de koelkast en dacht dat het te koud zou zijn. Ik dacht ook dat je de chocolade niet op de pan 'mocht' laten staan omdat de chocolade dan te heet werd waardoor deze niet mooi opdroogt, zeg maar. Over mengen met cacaoboter had ik ook al iets gelezen maar waar koop je dit? Heb het eigenlijk nooit gezien in bv de AH...

Als je een klein laagje water gebruikt en het water de 2e pan dus niet raakt kan er weinig mee gebeuren. De stoom blijft nog een tijdje hangen ( en zal ook afkoelen ) waardoor je choco nooit warmer zal worden dan als je hem al hebt. Wel de warmtebron uitzetten, en zo nu en dan even roeren. Mycryo is niet te koop in supermarkten, wel in diverse webwinkels. Crisco en olie kunnen evt. ook, maar ik ben hier zelf geen liefhebber van. Ik voeg zelf altijd mycryo toe omdat dit een producteigen stof is, en omdat het cacaoboter in poedervorm is, is het gemakkelijk te doseren.

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

12

Ik heb bij de action zo'n klein fonduesetje gekocht. In het bakje voor de chocolade doe ik gekookt water en daar weer bovenop zet ik een glazen schaaltje met de reeds gesmolten chocolade. Ik vind dat heel prettig werken en als er eens een cakepop valt of kruimels loslaat is niet gelijk je hele voorraad chocolade bekruimeld. En als de chocolade uit het kleine glazen schaaltje op is doe ik er gewoon weer wat nieuwe bij die vanuit de pan op het vuur komt. (uiteraard ook au bain marie gesmolten). Werkte perfect bij mij.

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl