1

Onderwerp: Smelt fondant op botercreme extra (met BBR)?

Ik wil 'kerstboom' toefjes spuiten op mn cupcakes met bovenop een sterretje van fondant.
Ik wil, voor het eerst, botercreme extra, dus met banketbakkersroom er doorheen maken.
Maar smelt het sterretje dan of is de verhouding van de botercreme dusdanig dat dit niet zal gebeuren?

Life is what you bake it.

Re: Smelt fondant op botercreme extra (met BBR)?

Boehoe  :s  niemand die het weet?

3

Banketbakkersroom zit toch water in? Ik zou het niet doen.

Karin09 schreef:

Ik maak het met melk en custard maar aangezien er voor voor de helft boter in zit vroeg ik me dus af of het met die verhoudingen ook zal smelten.

5

Ik zou de sterretjes er op het allerlaatste moment opleggen, vlak voordat je het presenteert.

Fondant reageert op vocht, dus helaas ook op de melk in je room. Het lijkt mij zonde van je werk om dit risico te nemen.

Groetjes!

Groetjes Esther
Kom ook eens kijken in mijn winkel (132m2) met bakspullen in Voorburg! (koningin Julianalaan 166, naast de fietsenwinkel Profile) www.cakebakelove.nl

6

Taartenmarie schreef:
Karin09 schreef:

Ik maak het met melk en custard maar aangezien er voor voor de helft boter in zit vroeg ik me dus af of het met die verhoudingen ook zal smelten.

Zelfde idee: het gaat erom dat er vocht in zit. Ik zou het ook niet doen, bovendien...... koeling is essentieel in verband met de verwerkte melk. Kan je het goed (genoeg) koelen?

7

Geen probleem met botercreme extra. Gebruik ik ook altijd..

8

Maar t moet idd wel in de koeling..  en daar worden je cupcakes niet lekkerder op

9 Laatst bewerkt door Annette52 (21-12-2011 09:36)

Ik ook geen problemen!

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

10 Laatst bewerkt door Taartenmarie (21-12-2011 10:09)

Ik spuit op het laatste moment de toeven er op en dan staan ze max 2 uur buiten de koeling. En dan zijn ze op als het goed is  :lol:
Overigens drink ik zelf vaak genoeg nog een glas melk dat al een ochtend op het aanrecht heeft gestaan...

Als iemand nog een lekkere alternatieve toef heeft (geen mbc en ook niet bc van de mix) die buiten de koeling kan dan hou ik me aanbevolen...

11

Ganache!

12

Annette52 schreef:

Ganache!

Is idd ook een idee...
Ik gebruik ganache eigenlijk alleen voor afsmeren (witte, 1:3) maar gebruik je voor een toef dezelfde verhoudingen?
Wordt de toef dan niet te stevig/machtig?
Ik klop voor afsmeren de ganache overigens ook altijd op.

13

Zelfde verhoudingen ja en goed opkloppen als het bijna koud is. Anders kun je het ook mengen met boter dan heb je botercreme ganache ook erg lekker maar wel machtig.
Ik zou gaan voor de botercreme/ banketbakkers room.
En wat ook kan is wel slagroom of iets met slagroom als je chocolade op de onderkant van je fondant versiering doet.
Doe ik met kwastje.
Of chocolade leather maken.En daar de versiering van maken.
Succes.