1

Onderwerp: help prinsessentaart

help help help

vandaag wonder molt gekocht (compleet prinsessenpak) toen ben ik hier al even aan het snuffelen gegaan, en las ik dat ik de bak van mijn mixer daar ook voor kon gebruiken.  dat zou mooi zijn scheelt bijna 30 euro (pipoos had geen tijd om ergens anders heen te gaan)
dus zo gezecht zo gedaan, 35 minuten in de overn, ik moest hem wel op de onderste zetten anders paste de bak niet in mijn oven (hetelucht)  hij was mooi aan het rijzen, (had overig standaart hoeveelheid gedaan 330gram mix+5 eieren)
haal hem er even later uit, valt hij meteen in elkaar, hij was niet helemaal gaar van binnen maar wel mooi van de buitenkant (bijna iets te donker al.

kort samen gevat, mix gedaan voor 25 cm bak, 35 min op de onderste en temperatuur was 160 graden.

help help wat heb ik fot gedaan, en iemand een link voor me, voor de exacte hoeveelheid mix moet gebruiken  (ben totaal niet handig met zoekfunctie, krijg alleen hele oude berichten)

2

Re: help prinsessentaart

Deze zul je wat meer tijd moeten geven op een lagere begintemperatuur.
Eerst 15 tot 20 min op maximaal 140 graden (heteluchtoven) dan temperatuur op 160 graden instellen en afbakken wat ook minimaal 25 min zal duren. Na totaal 45 minuten prikken om te kijken of ie gaar is.
Niet gaar dan 5 min extra bakken en zonodig nog eens.
Na het bakken wel direct uit de vorm halen en omkeren op een rooster.

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

3

Bij de wondermold zit een heating core, om de warmte van binnenuit beter te verspreiden. Dus iets van metaal wat de warmte geleidt. Sommigen gebruiken daar een bloemennagel voor

4

Ja, dat kun je gebruiken. En ik heb ook ontdekt dat je beter gewoon boven en onder warmte in je oven kunt gebruiken om kapsel te bakken dan hete lucht.Wel 15 min. voorverwarmen! en 25 min op 140/150 gr en 20 à 25 min op 155/160 gr.
Kijk in je oven wat de echte temperatuur is met je bak thermometer. Dat scheelt een heleboel ellende en stress, iedere oven geeft in het echt andere temperatuur aan dan hij aangeeft op de instelklok!!!
Succes!

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

5

ik kan hem helaas alleen op hete lucht intellen(geef mij maar gewoon ouderwetse gas oven)

advies van john was goed, alleen bleef onderin een gedeelte zitten met verwijderen. wat balen is
had hem goed ingevet(bakspray van dr oetker) misschien moet ik toch maar de wonder mold gebruiken

6

denemarkw schreef:

ik kan hem helaas alleen op hete lucht intellen(geef mij maar gewoon ouderwetse gas oven)

advies van john was goed, alleen bleef onderin een gedeelte zitten met verwijderen. wat balen is
had hem goed ingevet(bakspray van dr oetker) misschien moet ik toch maar de wonder mold gebruiken

Dat is zeker balen.
Als ik een biscuit uit de bol wil halen schud ik meestal op en neer alsof ik hem als een pannenkoek om wil gooien. Meestal komt ie dan na een paar keer schudden los. Zit ie hardnekkig vast dan kun je proberen met een flexibel plastic strookje los te steken. Bijv een strook van een stevig zichtmapje o.i.d.

De Volgende poging kun je eventueel dit soort problemen voorkomen door eerst een of twee stroken bakpapier  van een paar cm breed van rand tot rand door de bolvorm te leggen. Strook ook een beetje inspuiten en dan vullen met beslag.

Kun je hem na het bakken er zo aan de stroken uit tillen.

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

7

dankje voor de tip, morgen nieuwe poging doen hahaha(eieren en mix zijn op)